صفحه اصلی / اجتماعی / جنگ ادامه‌دار بیانیه‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران/ تا وقتی VAR نباشد…

جنگ ادامه‌دار بیانیه‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران/ تا وقتی VAR نباشد…

شروین رمضانی- شب گذشته پرسپولیس موفق شد گل گهر را با تک گل شهاب زاهدی شکست دهد و به صدر جدول برگردد، اما باز یک صحنه مشکوک کل فوتبال ایران را درگیر کرد. در نیمه دوم، علیرضا بیرانوند ضربه سر بازیکن گل گهر را از درون دروازه بیرون کشید و همین یک اتفاق مهم کافی بود تا جنگ بیانیه‌‎ها دوباره شعله‌ور شود.

از یک سو گل گهری‌ها بلافاصله و در شرایطی که بازی تمام نشده‌بود، با انتشار کلیپی از پشت دروازه مدعی شدند حق این تیم خورده شده و داور گل درست این تیم را مردود اعلام کرده، از سوی دیگر باشگاه استقلال نیز با انتشار پستی در کانال خود نوشت، داستان تکراری!

سوال اول این است که آیا واقعا توپ از خط گذشته بود؟ با توجه به نظر کارشناسان داوری به نظر می رسد بله! توپ از خط گذشته بود و داور اشتباه کرد.

مورد مهمتر اما لحظه وقوع است، اینکه آیا واقعا از کمک داور می شد توقع داشت که بدون کمک داور ویدئویی تصمیم درست را اتخاذ کند؟ در بالاترین سطوح فوتبال هم می بینیم که داوران بزرگ، در بازی‌های مختلف از VAR استفاده می‌کنند، اما این سیستم هنوز در ایران نصب نشده و داوران ایرانی در این لیگ پرهیاهو از حداقلی‌ترین امکانات روز فوتبال برخوردار نیستند. در چنین شرایطی چطور می‌توان توقع داشت که هر تیم داوری بهترین تصمیم را بگیرد؟

آیا بهتر نیست باشگاه‌ها اگر دغدغه اجرای عدالت دارند، به جای متهم کردن داوران به فساد سیستماتیک و اشتباهات عمدی، نوک پیکان انتقاد خود را به سمت فدراسیون بگیرند که با گذشت ۵ سال از اجرای وار در تمام سطوح فوتبال دنیا، هنوز اندر خم یک کوچه مانده و یک سیستم ساده را نمی‌تواند به فوتبال ایران بیاورد؟

چندی قبل در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا هم این مشکل آبروی فوتبال ایران را برد و بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی با وار عاریه‌ای از سوی AFC در ایران برگزار شد. همین اتفاق به ظاهر ساده کافی نبود برای اینکه فدراسیون خجالت بکشد و یا حتی مجلس ورود کند تا این ماجرا یک بار برای همیشه پایان یابد؟

سیستم کمک داور ویدئویی اهدایی AFC در کمتر از ۳ روز نصب شد پس معضل زمان یک شوخی زشت بیش نیست و اگر اراده‌ای باشد برای آرامش فوتبال ایران، می توان خیلی راحت در کمتر از ۱ ماه، کل ورزشگاه های لیگ برتری را به این سیستم مجهز کرد.

سوال اینجاست که تا چه زمانی قرار است شاهد نبود VAR و جنگ بیانیه‌ها باشیم؟ بی شک هفته دیگر هم همین آش و همین کاسه خواهدبود؛ چرا؟ چون فدراسیون حاضر نیست یک حرکت درست و تصمیمی منطقی بگیرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.