صفحه اصلی / اجتماعی / جنگ زلنسکی و پوتین بر فراز دریای سیاه/ نبرد مسکو و کی‌یف به اوج خود رسید/ روسیه و اوکراین، آمادۀ نبرد نهایی

جنگ زلنسکی و پوتین بر فراز دریای سیاه/ نبرد مسکو و کی‌یف به اوج خود رسید/ روسیه و اوکراین، آمادۀ نبرد نهایی

به گزارش خبر فوری، جنگ روسیه و اوکراین در جبهه های مختلف ادامه دارد. پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به آخرین خبرها از جبهه های مختلف پرداخته است:

جنگ به دریای سیاه کشیده شد

به گزارش الجزیره، روسیه اعلام کرد که به حملات پهپادهای اوکراینی بر فراز منطقه کریمه و جنوب مسکو پاسخ داده و دو کشتی را که قصد حمله به پایگاه دریایی نووروسیسک، واقع در نزدیکی یکی از مهم‌ترین بنادر دریای سیاه را داشتند، منهدم کرده است.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که پدافند هوایی روسیه صبح جمعه ۱۰ پهپاد اوکراینی را بر فراز کریمه سرنگون کرده و ۳ پهپاد دیگر را نیز رهگیری کرده است.

شرکت انتقال انرژی دریای خزر گزارش داد که زیرساخت های خط لوله انتقال نفت در انفجارهای نزدیک نووروسیسک آسیب ندیده و عملیات بارگیری نفت بر روی نفتکش هایی که از قبل لنگر انداخته بودند ادامه دارد.

کلیپ های ویدئویی که توسط یک گروه محلی در اینترنت ضبط شده و در وب سایت خبری روسی آسترا منتشر شده است، حرکت کشتی ها و صدای تیراندازی از سمت دریا را نشان می دهد.

در همین زمینه، رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین گزارش داد که نیروی دریایی اوکراین یک کشتی روسی را در نووروسیسک هدف قرار داده و درگیری ها بین دو طرف تا مدتی ادامه داشته است. این منبع اطلاعاتی اعلام کرد که کشتی مورد نظر روسی آسیب دیده و دیگر قادر به انجام ماموریت های جنگی نیست.

درگیری ها در دریای سیاه و بنادر مجاور، از ماه گذشته یعنی زمانی که روسیه اجازه صادرات غلات به اوکراین را نداد، تشدید شده است و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های روسیه به تعدادی از بنادر، کشتی های حمل کالا و سیلوهای گندم اوکراین در نزدیک دریای سیاه حمله کردند.

جنگ در خاک اوکراین و روسیه چگونه پیش می‌رود؟

در همین راستا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک حمله پهپادی بر فراز منطقه کالوگا، در جنوب مسکو را خنثی کرده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که ۷ فروند پهپاد اوکراینی بدون ثبت هیچ گونه جراحت انسانی یا خسارت مادی سرنگون شدند.

از آن سو، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت که حملات پهپادی به مسکو توسط کسانی انجام می ‌شود که او آنها را «انقلابیون روسی» خوانده و معتقد است مخالف پوتین و قدرت او در روسیه هستند. این مقام اوکراینی تاکید کرد که هیچ محدودیتی برای استفاده از سلاح‌های ساخت اوکراین جهت حمله به اهدافی که در داخل خاک روسیه  واقع اند، وجود ندارد و کی‌اف به انقلابیون روسی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور در طول پنجشنبه و جمعه توانسته ۱۵ پهپاد روسی را سرنگون کند. این مقام بلندپایه نظامی در بیانیه‌ای تاکید کرد: نیروهای روسی خاک اوکراین را با موشک‌های کروز بمباران کردند و در مجموع، ۵۷ حمله هوایی انجام دادند که در نتیجۀ این حملات، تعدادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند و تأسیسات زیرساختی زیادی آسیب دیدند.

کی‌اف اعلام کرد که خطوط مقدم جنگ شاهد درگیری های شدیدی بین دو طرف بوده و در مجموع، ۴۰ درگیری ثبت شده و از آن سو، نیروهای هوایی اوکراین نیز ۱۱ حمله را به سایت‌های نظامی روسیه داشته اند.

همچنین، رئیس ستاد کل ارتش اوکراین تایید کرد که نیروهایش حملات روسیه را در خطوط مقدم باخموت، کوبیانسک، لیمان، مارینکا و آودیوکا در استان دونتسک دفع کرده اند و در مقابل، نیروهای اوکراینی نیز به حملات خود در محورهای ملیتوپل و بردیانسک در استان زاپوریژیا ادامه داده اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، وضعیت در خط مقدم را دشوار توصیف کرد و خاطرنشان کرد: نیروهای روسی با تمام توان تلاش می کنند تا جلوی پیشروی ارتش اوکراین را بگیرند.

روسیه و افزایش عجیب بودجۀ نظامی اش

رویترز مدعی است روسیه بودجه دفاعی خود را برای سال جاری دو برابر کرده و به ۱۰۵ میلیارد دلار رسانده است. این رقم نشان می دهد که در پایان نیمۀ اول سال ۲۰۲۳، هزینه های دفاعی روسیه ۱۲ درصد بیشتر از مبلغی است که در ابتدای سال ۲۰۲۳ هدف گذاری کرده بود.

از آن سو، مقامات نظامی روسیه در حال افزایش فعالیت و تقویت نیروهای خود در مرزهای جنگی و خطوط مقدم هستند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که چندی پیش به خطوط مقدم رفته و از مناطق جنگی بازدید کرد بر اهمیت انجام حملات پیشگیرانه موثر تاکید کرد. وزارت دفاع روسیه افزود که شویگو از مرکز فرماندهی خط مقدم بازرسی کرد تا از فرماندهان و سربازان روس برای انجام عملیات تهاجمی موفق در محور کراسنی لیمان و کنترل مکان‌های مهم تشکر کند. سفر شویگو چند روز پس از آن انجام شد که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش هم از خط مقدم بازدید کرد.

اوکراین هم با کمک دولتهای غربی بر توان دفاعی خود افزوده اما دیروز CNN خبر بدی برای زلنسکی داشت، چراکه براساس نظرسنجی این رسانه، ۵۵درصد مردم آمریکا مخالف ادامه کمکها به اوکراین هستند. اگر این کمکها قطع شود، اوکراین چاره‌ای جز قبول سلطه مسکو بر استانهای شرقی خود و تسلیم شدن، نخواهد داشت.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.