صفحه اصلی / اجتماعی / دعوای آمریکا و اسرائیل جدی می شود/ واشنگتن و تل آویو، روز به روز از هم دورتر می شوند/ اصلاحاتی که می تواند روابط دوجانبه را نابود کند

دعوای آمریکا و اسرائیل جدی می شود/ واشنگتن و تل آویو، روز به روز از هم دورتر می شوند/ اصلاحاتی که می تواند روابط دوجانبه را نابود کند

به گزارش خبر فوری، اختلاف اسرائیل و آمریکا در حال زیاد شدن است. این موضوع مورد توجه پایگاه نشنال اینترست قرار گرفته و در گزارشی به این مساله پرداخته است. این گزارش به قلم جاناتان پانیکوف، از مدیران اتاق فکر شورای آتلانتیک و معاون سابق افسر اطلاعات ملی آمریکا در امور خاورمیانه و خاور نزدیک است. پانیکوف در ابتدای گزارش خود می نویسد: اگرچه شکاف های سیاسی فعلی آمریکا و اسرائیل ممکن است، امروز اثرات خود را نشان ندهد اما اگر ادامه یافته و گسترش یابد، در آینده می تواند ائتلاف دو طرف را نابود کند.

در زیر مروری بر خلاصه گزارش پانیکوف خواهیم داشت:

مروری بر مهم ترین اختلافات آمریکا و اسرائیل

اوایل این هفته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دعوتی از کاخ سفید دریافت کرد تا «احتمالاً» با رئیس‌جمهور آمریکا، قبل از پایان سال، دیدار کند. در همین حال، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور غیرحزبی اسرائیل که قدرت محدودی دارد، روز سه شنبه قبل از سخنرانی در نشست مشترک کنگره در روز چهارشنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس اسرائیل، با بایدن دیدار کرد. این دیدارها و دعوت ها احتمالا نشانه خوبی برای طرفین باشد اما آنچه مشخص است این است که سیاست های فعلی اسرائیل در حال حاضر با سیاست های واشنگتن هماهنگ نیست.

اگر این تفاوت‌ها نهادینه شوند، می‌توانند ماهیت رابطه و ائتلاف آمریکا و اسرائیل را برای همیشه تغییر دهند. به عنوان مثال، تقابل با ایران، که همواره دغدغه سیاست خارجی اسرائیل است، همچنان باعث دوری و جدایی اسرائیل و ایالات متحده می شود. این اختلاف در سال ۲۰۱۵ و با انعقاد برجام نیز اتفاق افتاد و روابط دوجانبه بدتر شد و حتی اگر دولت بایدن توافق محدودی با تهران داشته باشد، احتمالا ارتباط  واشنگتن و تل آویو بدتر از قبل شود‌.

مشکلات در سایر زمینه ها نیز وجود دارد. پیشنهاد توسعه شهرک‌ها و خشونت‌های شهرک‌نشین‌ها و درگیری آنان با فلسطینی‌ها، سرعت پیشرفت روابط بین اعضای پیمان ابراهیم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تصمیم نتانیاهو برای دیدار از چین در اواخر سال جاری منجر به ناراحتی واشنگتن شد و واشنگتن این سفر را نه تلاشی برای بهبود روابط دوجانبه بلکه تهدید ایالات متحده و وادار کردن آن به افزایش مشارکت منطقه‌ای تعبیر کرد.

اسرائیل نه عربستان سعودی است و نه امارات متحده عربی و بر خلاف این دو، تلاش نمی کند که از استراتژی ایمن سازی بین ایالات متحده و چین استفاده کند. همانطور که مارک دوبوویتز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی ها و متحد اسرائیل، در توییتر خود نوشت: «اگر نتانیاهو فکر می کند که می تواند، آمریکا و چین را بازی دهد، اشتباه می کند… اگر نتانیاهو چنین فکری دارد، بهتر است امیدوار باشد که اسرائیل به تولیدکننده بزرگ نفت تبدیل شود، ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی آمریکا را برگرداند و دیگر نیازی به حمایت آمریکا در سازمان ملل نداشته باشد.»

اعلام تصمیم نتانیاهو برای سفر به پکن به دنبال ناامیدی ایالات متحده از نخست وزیر اسرائیل به دلیل امتناع وی از  ارائه موشک های ضد هوایی هاوک خود به اوکراین بود. اسرائیل مدت‌هاست، نگران این است که ارائه سلاح به اوکراین به اشتباه استراتژیک و مهندسی معکوس تبدیل شود و امنیت اسرائیل را تهدید کند. علاوه بر این، تل آویو نگران است که انتقال سلاح ها و موشک ها به اوکراین باعث شود روسیه مانع از فعالیت اسرائیل در برابر مقاومت و حزب الله و سوریه  و ایران شود و حتی به آنها کمک نیز بکند.

با این حال، نتانیاهو با رد درخواست کمک به اوکراین، بزرگترین اولویت جهانی کوتاه‌مدت ایالات متحده را رد کرده و کنار گذاشت. این در حالی است که روابط نظامی روسیه با ایران  روز به روز بهتر شده و آنها به هم نزدیک‌تر می‌شوند. همچنین، در خود اسرائیل، ناآرامی‌های داخلی احتمالاً طی دو هفته آینده به اوج خود خواهد رسید، زیرا احتمالا فرآیند تغییر قانون اساسی و محدود کردن قدرت دادگاه عالی به پایان برسد.

من در حال حاضر برای یک کنفرانس در اسرائیل هستم. عصر شنبه از هتلم به سمت خیابان کاپلان سر زدم تا اعتراضات اصلاحات قضایی را شخصاً مشاهده کنم. چیزی که من دیدم ده ها هزار اسرائیلی بسیار خشمگین و هراسان بودند که می ترسیدند اصلاحات قضایی، اسرائیل را به سمت دیکتاتوری ببرد.

تغییرات قضایی؛ بمبی که رابطه آمریکا و اسرائیل را ویران می کند

اگرچه رابطه ایالات متحده و اسرائیل بدون توجه به تغییرات قانونی و اصلاحات قضایی اسرائیل، ادامه خواهد داشت، اما به هر روی نباید از خاطر برد که “دموکراسی” یک اصل مرکزی و اساسی برای آمریکا است و می تواند  در روابط ایالات متحده و اسرائیل تاثیر بگذارد. ایالات متحده با بسیاری از کشورهایی که در رفتار آنها هیچ نشانی از دموکراسی و آزادی نیست، تعامل دارد اما همه این روابط با “حدی نامرئی” همراه هستند و آمریکا سعی می کند فاصله ظاهری خود را از آنها حفظ کند‌. روز سه‌شنبه، بایدن به تام فریدمن، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز گفت که اصلاحات قضایی اسرائیل باید «به دنبال گسترده‌ترین اجماع ممکن» باشد. او در ماه مارس هم نارضایتی خود از اصلاحات قضایی را اعلام و گفت، در این زمینه “سازش” لازم است. در ماه مارس، نتانیاهو به این اظهارات به ظاهر آزاردهنده پاسخ داد و خاطرنشان کرد که اسرائیل  “مستقل” است و “فشار خارجی” را تحمل نمی کند. اما بایدن در آن زمان، مانند اکنون، به دنبال مداخله در سیاست داخلی اسرائیل نبود‌. او به طور ضمنی هشدار داد که اگر اسرائیل به طور کامل اصل دموکراسی را از ساختار سیاسی خود کنار بزند، با گذشت زمان، روابط ایالات متحده و اسرائیل محدود و ضعیف خواهد شد.

متحدان همیشه می توانند توافق کنند که در مورد برخی سیاست ها اختلاف نظر داشته باشند اما هنگامی که اختلاف نظرها بنیادی می شود، خطوط ارتباطی آنها تغییر می کند و ضعیف می شود. چنین شکاف و اختلافی امروز، روابط ایالات متحده و اسرائیل را به خطر نمی اندازد. اما اگر اختلافات ادامه یابد، در آینده می تواند ائتلاف تل آویو و واشنگتن را نابود کند.

تا چند ماه آینده، بایدن احتمالا با نتانیاهو دیدار خواهد کرد. اینکه این دیدار چگونه پیش خواهد رفت بستگی به این دارد که ایالات متحده و اسرائیل در این مدت، همسویی بیشتری پیدا کنند یا نه. 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.