صفحه اصلی / آموزش عالی / دومیلیون نسخه کتاب قدیمی و جدید در غرفه‌های سازمان تبلیغات

دومیلیون نسخه کتاب قدیمی و جدید در غرفه‌های سازمان تبلیغات

دانستنی نیوز _ گروه فرهنگ و ادب: در آستانه برگزاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ مجموعه‌های انتشاراتی سازمان تبلیغات اسلامی با دو میلیون جلد کتاب که در مجموعه‌های نشر سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده‌، در این رویداد فرهنگی حضور دارد.

مجدالدین معلمی رئیس بنیاد کتاب؛ در گفت‌وگو با دانستنی نیوز درباره فعالیت این بنیاد در نمایشگاه کتاب گفت: بنا داریم به نحوی اقدام کنیم که کتاب‌های خوب نشرها بیشتر دیده شود، می‌خواهیم با فضای تبلیغی مناسب، به مردم برای پیدا کردن کتاب‌های خوب ناشران مرتبط با سازمان تبلیغات، کمک کنیم. در مدت برگزاری نمایشگاه در مبادی نمایشگاه، در ۶ رشته و در هر رشته ۵۰ کتاب خوب را به مخاطب معرفی می‌کنیم. نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه محبوبی است و مردم کتاب را دوست دارند و این نشان می‌دهد مردم به فضای فرهنگی علاقه دارند، امسال هم اقبال عمومی خوب خواهد بود، چون خوشبختانه مردم همچنان کتاب می‌خرند.

وی افزود: امسال مجموعه نشرهای بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی مجموعاً با بیش از هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند. همچنین کتاب‌های چاپ اول، سیصد تا سیصد و پنجاه عنوان کتاب است. امسال هدف‌گذاری بنیاد کتاب رویش این است که مجموع نسخه‌های منتشر شده، به دو میلیون جلد کتاب برسد که این رقم، نسبت به سال قبل تقریباً یک‌سوم بیشتر است، ضمن اینکه هدف‌گذاری مهم امسال سازمان تبلیغات، توسعه ارتباط مجموعه نشرهای خصوصی و عمومی کشور است. ان‌شاء‌الله بتوانیم خدماتی فراهم کنیم که هم به لحاظ تبلیغی و ترویجی و هم از لحاظ حمایتی، نشرهایی که به سازمان مرتبط می‌شوند به بیش از ۱۰۰ بنگاه انتشاراتی برسند.

اول؛ سوره مهر با ۱۱۸ عنوان کتاب جدید

انتشارات سوره مهر با ۱۰۱۹ عنوان کتاب در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد که ۱۱۸ عنوان از این کتاب‌ها، جدید و چاپ اولی‌اند. در این میان بیش از هزار عنوان کتاب سوره مهر که به این دوره از نمایشگاه رسیده‌اند، نزدیک به یک سوم عنوان‌ها (۲۷.۷ درصد) با موضوع دفاع مقدسند که شامل ۲۸۲ عنوان می‌شود. در رتبه‌های بعدی به ترتیب، رمان و داستان با ۱۷۵ عنوان (۱۷.۲ درصد)، شعر با ۱۴۳ عنوان (۱۴ درصد)، هنر با ۱۱۲ عنوان (۱۱ درصد)، انقلاب اسلامی با ۹۰ عنوان (۸.۸ درصد)، ادبیات با ۸۴ عنوان (۸.۲ درصد)، اندیشه با ۶۳ عنوان (۶.۲ درصد)، موسیقی با ۳۹ عنوان (۳.۸ درصد)، نوجوان با ۲۴ عنوان (۲.۳ درصد) و کودک با ۶ عنوان (۰.۶ درصد) قرار گرفته‌اند.

این انتشارات در سال گذشته ۱۱۸ عنوان کتاب در حوزه شعر، رمان، زندگی‌نامه، سفرنامه، هنرهای نمایشی، هدایت‌گری فرهنگی و… منتشر کرده که «آواز پرواز»، «اثر نتفلیکس»، «ادبیات ایران و آئین شبیه‌خوانی»، «از دزفول تا سرچشمه»، «استانبولچی»، «اشعار محمود»، «اگر برگشتم»، «امپراتوری توهم»، «باد و خاکستر»، «برای تو با عشق عزیزم»، «برف گرم»، «بلند بالا»، «بنیان‌های نظری رویکردهای سیاست گذاری فرهنگی»، «به من نگو فرمانده»، «بوسیدن آفتاب»، «بوماران»، «پاورچین تا عشق و چند داستان دیگر»، «پروانه‌ای بر شانه‌های زمین»، «پنجمین پنجره و خورشید»، «جان من است او»، «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی»، «حس خیابان ۲»، «داستان برای گشایش درهای آسمان»، «دل‌بستگی»، «سکوت شب یلدا»، «زیبایی‌شناسی نگارگری قدیم ایران»، «شکارچیان ماه»، «قطب قطاب»، «گندم نشد سیب»، «سلمان ما»، و «یک زمستان با کولبرها» بخشی از این کتاب‌های تازه است.

از آثار پرفروش سوره مهر هم می‌توان به «سلمان ما»، «مهاجر»، «آب‌نبات هل‌دار»، «روزهای پیام‌بری»، «پاییز آمد»، «به جرم خمینی»، «ارتداد»، «شکارچیان ماه»، «گریه‌های امپراتور»، «سرزمین آفتاب» و «دا» اشاره کرد که همچنان مخاطب زیادی دارند.

دوم؛ امیرکبیر با ۴۰ عنوان کتاب جدید

انتشارات امیرکبیر در این دوره از نمایشگاه کتاب با ۱۶۰ عنوان تجدید چاپ و ۴۰ عنوان چاپ اول در نمایشگاه کتاب حضور دارد. به گفته مهران عباسی مدیرعامل این انتشارات در یک‌سال گذشته برخی از کتاب‌های نامدار انتشارات امیرکبیر که سال‌ها بود چاپ نمی‌شد در گونه‌های مختلف بازطراحی و احیا شده‌اند که فرایند زمان‌بری بود.

وی افزود: کتاب‌های انتشارات امیرکبیر در پنج دسته کلیات، متن کهن فارسی، ادبیات ترجمه، تاریخ و سیاست معاصرند و سعی کرده‌ایم این کتاب‌ها در زیرمجموعه‌های مختلف بازطراحی و احیا شوند که از این دست می‌توان به مجموعه‌های شاهکارهای ادبی، گزیده سخن پارسی، تاریخ ادبیات، ادبیات ژاپن، داستان‌های خارجی و سیاست و فرهنگ معاصر اشاره کرد. مجموعه آثار عبدالحسین زرین‌کوب، کمدی الهی دانته، دستور زبان فارسی محمد معین، تاریخ شیعه در لبنان و ترجمه روح‌القوانین مونتسکیو از جمله آثاری‌اند که در یک سال گذشته روی آنها کار کردیم. کتاب روز سقوط طهران هم از جمله آثاری است که در رده ادبیات عرب انتشارات برای نخستین بار چاپ و در نمایشگاه عرضه می‌شود.

عباسی گفت: توجه به رسالت فرهنگی هم از دیگر راهبردهای مهم انتشارات امیرکبیر است که با توجه به اهمیت موضوع خانواده، کتاب تألیفی «شاخه از گنجشک خسته نمی‌شود»؛ جلد اول از مجموعه تاب‌آوری با تمرکز بر روایت خانواده در انتشارات امیرکبیر منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

سوم؛ چاپ و نشر بین‌الملل با ۱۶ عنوان کتاب جدید

شرکت چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ کتاب جدید رونمایی می‌کند. بیشتر این کتاب‌ها در حوزه دین و سپس تاریخ انقلاب اسلامی دسته‌بندی می‌شوند.

برخی از این کتاب‌ها عبارتند از: «استبدال (هفت گفتار درباره یک هشدار)» تألیف سعید جلیلی؛ «طعمه هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش که به مذاکره‌های آمریکا و ایران در سال‌های میانی دهه ۶۰ می‌پردازد؛ «سقیفه و خلافت» تألیف محمدحسین خوانین‌زاده که تحلیلی متفاوت از روایت ابوحیان توحیدی از سقیفه دارد؛ «ملداش» از مهدی کردفیروزجایی که داستان روحانی جوانی به نام هدایت را روایت می‌کند و «دخترم چادر نمی‌پوشد» تألیف سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی که تلاشی است برای کمک به والدین و خانواده‌هایی که می‌خواهند دختران نوجوان و جوان آنها به حجاب چادر آراسته شوند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.