صفحه اصلی / اجتماعی / دیپلماسی در سال ۱۴۰۳ به کدام‌سو می‌رود؟ / ایران و اسرائیل؛ حرکت به‌سمت ساعت صفر! / سال وداع با بایدن و بازگشت ترامپ؟

دیپلماسی در سال ۱۴۰۳ به کدام‌سو می‌رود؟ / ایران و اسرائیل؛ حرکت به‌سمت ساعت صفر! / سال وداع با بایدن و بازگشت ترامپ؟

به گزارش خبر فوری، سال ۱۴۰۲ سالی نسبتا آرام برای سیاست خارجه ایران بود. اگرچه تنش ها میان ایران و غرب افزایش یافت و به خصوص بعد از آغاز جنگ غزه، اصطکاک‌های نظامی و سیاسی فراوانی میان ایران و آمریکا پیش آمد و دو طرف تا آستانه درگیری مستقیم هم پیش رفتند اما دنیای دیپلماسی ایران شاهد چالش بزرگ و سرسام آوری نبود.

ایران و عربستان؛ توقعاتی که کامل برآورده نشدند

اگرچه نباید فراموش کنیم که انتظارمان از پیشرفت های دیپلماتیک سال ۱۴۰۲ بیشتر بود و بسیاری از انتظارات و توقعات برآورده نشدند. در اسفند ۱۴۰۱ برخی خبرها منتشر شدند که ایرانی ها را امیدوار کردند. در ماه پایانی سال قبل، اخبار رفع تنش ایران و عربستان و عادی شدن روابط منتشر شد و همزمان، اخباری در مورد از سرگیری مذاکرات ایران و غرب و به خصوص، رفع اختلافات عمیق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به گوش رسید. در آن زمان بسیاری امیدوار بودند سال ۱۴۰۲ سال رفع تنش های دیپلماتیک باشد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

روابط ایران و عربستان، اگرچه دیگر بحرانی نیست اما همچنان فراز و فرود دارد. حج عمره همچنان تعلیق است، اگرچه جنگ یمن عملا تمام شده اما برخی اختلافات عمیق میان صنعاء و ریاض وجود دارد، همچنین، روابط تجاری و اقتصادی ایران و عربستان همچنان معلق است و انتظارات در این زمینه برآورده نشده است. بازی سپاهان و الاتحاد و ترک استادیوم توسط تیم عربستانی به بهانه تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه به خوبی نشان داد که هنوز فاصله زیادی میان دو کشور مهم خاورمیانه وجود دارد (اینجا بخوانید).

ایران و آذربایجان؛ بهتر از دیروز

همچنین، روابط ایران با همسایه شمالی خود یعنی آذربایجان نیز پرفراز و نشیب بوده است. اگرچه سال گذشته روابط تهران و باکو به مراتب پرتنش تر بود و برخی تحلیلگران معتقد بودند به زودی دو طرف وارد جنگ می شوند و امسال شاهد کاهش تنش ها و درگیری ها بودیم اما اختلافات مرزی و استراتژیک میان دو کشور همچنان وجود دارد و هر لحظه می تواند خطر ساز باشد.

اختلافات دیپلماتیک با همسایگان شرقی و غربی

یکی از مهم ترین تحولات دیپلماتیک ایران در سال ۱۴۰۲ مربوط به جنگ غزه می شود. این جنگ باعث نزدیکی کشورهای عربی و اسلامی به همدیگر و کاهش تنش ها میان آنان شد. ایران سعی کرد به اتحاد کشورهای اسلامی علیه اسرائیل کمک کند و اگرچه نتوانست پیشرفت زیادی در این رابطه داشته باشد اما موفق شد جایگاه دیپلماتیک خود را در منطقه تقویت کند.

با این حال، جنگ غزه روی دیگری هم داشت. همزمان با جنگ، تلاش رژیم صهیونیستی برای اقدامات خرابکارانه در ایران افزایش یافت و نتیجه این اقدامات، نفوذ تروریست های تکفیری از پاکستان، افغانستان و عراق به ایران و انجام برخی عملیات های تروریستی مانند حادثه کرمان بود. ایران به سرعت به این اقدامات پاسخ داد. تهران بدون هماهنگی با دولت های عراق و پاکستان به مقر تروریست ها در این دو کشور حمله کرد. این اقدام با وجود نشان دادن عزم ایران به همسایگان، باعث ایجاد تنش هایی دیپلماتیک میان ایران و پاکستان و ایران و عراق شد که البته با تلاش های مقامات سیاسی ایران به بحران تبدیل نشد و فروکش کرد (اینجا و اینجا بخوانید).

ایران و اسرائیل؛ نزدیک شدن به ساعت صفر

با این حال، شاخصه اصلی تحولات دیپلماتیک ایران در سال ۱۴۰۲ به اسرائیل مربوط می شود. تنش ها میان تهران و تل آویو در سال جاری به اوج خود رسید. دو طرف عملیات های متعددی علیه یکدیگر ترتیب دادند و با آغاز جنگ غزه (عملیات طوفان الاقصی در اکتبر ۲۰۲۳) تنش ها، درگیری های نیابتی، ترورها و خرابکاری ها چند برابر شد؛ به طوری که می توان گفت ایران و اسرائیل در حال حاضر در یک جنگ نیابتی بزرگ هستند (اینجا بخوانید).

فضای تعلیق؛ کلیدواژه ای که رابطه ایران و غرب را توصیف می کند

با وجود این، روابط ایران و آمریکا در سال ۱۴۰۲ مانند سال قبل بود. فضای تعلیق، بیم و امید، تهدید و ارجاع همچنان بر جهان دیپلماسی ایران و غرب حاکم است. اگرچه در ماه های اخیر، تنش ها میان واشنگتن و تهران افزایش یافته و دو طرف تا پای جنگ هم پیش رفتند اما از آن سو، خبرهایی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به گوش رسیده و می رسد که نشان می دهد دو طرف علاقه ای به جنگ و تنش بیشتر ندارند (اینجا بخوانید).  

ایجاد مثلث پکن – مسکو – تهران

از آن سو، ایران در سال ۱۴۰۲ سعی کرد روابط استراتژیک خود را با دو قطب شرق یعنی روسیه و چین عمیق تر کند. آخرین گام در این زمینه هنگامی برداشته شد که سه کشور تصمیم به برگزاری رزمایش مشترک در دریای عمان گرفتند. پیش از این رزمایش نیز بسیاری از پایگاه های خبری آمریکایی از ایجاد مثلث امنیتی پکن – مسکو – تهران خبر می دادند (اینجا بخوانید) اما این رزمایش نشان داد که این ائتلاف بیش از پیش در زمینه امنیتی و لجستیکی خود را نشان می دهد.

سال ۱۴۰۳؛ نفس ها حبس می شوند

با وجود اینکه سال ۱۴۰۲ سال زیاد پرتنشی برای دنیای دیپلماسی ایران نبود اما ممکن است سال پیش رو یعنی سال ۱۴۰۳ سالی بد و ملتهب برای دیپلماسی ایرانی باشد. انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه برگزار شد و بعد از اعلام نتایج، مشخص شد که مخالفان برقراری ارتباط با غرب و برجام بیشترین سهم را از کرسی های بهارستان دارند. از آن سو، در سال ۱۴۰۳ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود. دونالد ترامپ با وجود تلاش ها، مجددا توانست به عنوان نامزد نهایی جمهوری خواهان انتخاب شده و برای دوئل نهایی با بایدن آماده شود. در صورت انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا، احتمالا سطح تنش های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا چند برابر شود.

باید منتظر ماند و دید این امکانات تا چه حد تحقق می یابد و دنیای دیپلماسی به کدام سمت و سو حرکت می کند؟

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.