صفحه اصلی / دانش و فناوری / خودرو / رابطه درجه حرارت موتور با مصرف سوخت
رابطه درجه حرارت موتور با مصرف سوخت-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

رابطه درجه حرارت موتور با مصرف سوخت

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از ۸۰ درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد. این ذهنیت باعث شده است که  رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود (از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما و استفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای ۹۰ درجه به انجام راه هایی برای کاهش این دما متوسل می گردند.

متأسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات آن توجه نمی نمایند و با انجام روش هایی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری، اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای ۷۵ درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا، سری کردن یک مقاومت نزدیک به ۱۰۰ اهم با سنسور سیستم خنک کننده برای فعال شدن فن ها در حدود ۱۰ درجه پایین تر و … باعث می شوند موتور در دمای پایین مشغول کار گردد؛ غافل از این که این روش ها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد؛ بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت بالا می شود.

خودروهای امروزی اصطلاحاً به خودروهای گرما دوست معروف هستند. موتور آن ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای ۱۰۰ درجه را دارند.

هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شدن مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد. در دمای بالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.

ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.

دمای موتور ساییدگی موتور مصرف سوخت توان
۴ ۰.۲ ۱۴.۳ ۱۹.۴
۳۸ ۰.۰۵۱ ۱۳.۲ ۲۰.۳
۶۰ ۰.۰۲۵ ۱۲.۱ ۲۱.۳
۷۰ ۰.۰۱۳ ۱۱ ۲۱.۶
۸۲ ۰.۰۰۸ ۱۰.۶ ۲۲

 منبع جدول :   کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ

لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشان دهنده درجه حرارت آب توجه نمایید که تا دمای ۱۱۰ درجه، موتور در دمای عادی خود فعال است.

جالب اینجاست که در این خودروها تا دمای ۸۵ درجه ترموستات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند.

تا دمای حدود ۹۰ فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند و تا دمای نزدیک ۱۰۵ درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردند و لامپ STOP روشن می گردد.

 در زمان هایی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

منبع:

http://tamiratchi.blogfa.com

این مطالب را نیز ببینید!

دانستنی های ضروری درباره لاستيک خودرو- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

دانستنی های ضروری درباره لاستیک خودرو

لاستیک یکی از بخش های حساس خودرو است که نیاز به مراقبت ویژه برای جلوگیری از حادثه دارد. همه می دانند اگر لاستیک نباشد خودرو نمی تواند حرکت کند، پس باید حواس رانندگان به لاستیک خودرو باشد، چون لاستیک سالم و مناسب ایمنی اتومبیل و سرنشینان را افزایش می دهد. رعایت این نکات سلامت لاستیک خودرو را تضمین خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.