صفحه اصلی / اجتماعی / رقابت دوباره روحانی و رئیسی، این‌بار بر سر کرسی ریاست خبرگان رهبری/ کنار کشیدن جنتی، دو رئیس‌جمهور را در برابر هم قرار می‌دهد؟

رقابت دوباره روحانی و رئیسی، این‌بار بر سر کرسی ریاست خبرگان رهبری/ کنار کشیدن جنتی، دو رئیس‌جمهور را در برابر هم قرار می‌دهد؟

ثبت نام برای انتخابات خبرگان رهبری با خبرهای مهمی پایان یافت. از عدم داوطلب شدن آیت الله جنتی تا ثبت نام روحانی و رئیسی و حتی به میدان نیامدن محسنی اژه ای از جمله خبرهای داغی بود که در روزهای پایانی منتشر شدند.

با کنار رفتن آیت الله جنتی از مجلس خبرگان رهبری، امسال علاوه بر اینکه شاهد برگزاری انتخابات مجلس خبرگان هستیم باید شاهد رقابت برای کسب صندلی ریاست هم باشیم. در بین اسامی مطرح در مجلس خبرگان رهبری، ابراهیم رئیسی و حسن روحانی به دلیل سوابق مدیریتی و اجرایی مورد توجه بیشتری هستند.

از روزهای گذشته و با قطعی شدن ثبت نام حسن روحانی، برخی جریان های رسانه ای که در آنها صداوسیما هم است، تلاش داشته اند تا با فشار به شورای نگهبان مانع تایید صلاحیت وی برای شرکت در مجلس خبرگان رهبری شوند. این در حالی است که حسن روحانی پیش از این عضو مجلس خبرگان رهبری بوده و اگر برای انتخابات امسال تایید صلاحیت نشود ابهام بزرگی برای عموم مردم ایجاد می شود. به مانند ابهامی که درباره رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایجاد شد.

گمانه زنی ها و حتی فشارها برای رد صلاحیت حسن روحانی در شرایطی است که به نظر می‌رسد رقیب سنتی وی، ابراهیم رئیسی تایید صلاحیت شود و بار دیگر بر یکی از صندلی های مجلس خبرگان بنشیند.

اما مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت، تعیین رئیس مجلس خبرگان رهبری است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم دو نام برای کسب صندلی ریاست مجلس خبرگان از سایر نام های مطرح در این مجلس اقبال بیشتری دارند. در شرایطی که حسن روحانی تایید صلاحیت شود، دوباره تنور رقابت رئیسی – روحانی داغ خواهد شد.

این دو رقیب سنتی یکبار در سال ۱۳۹۶ برای ریاست جمهوری دوازدهم رقابت کردند که بخت با حسن روحانی یار بود. اما در مجلس خبرگان رهبری، اعضایی که توسط مردم منتخب شدند رئیس مجلس را انتخاب خواهند کرد. در چنین فضایی، برخی معتقدند مرور کارنامه عملکرد حسن روحانی و تقابل های وی با برخی چهره‌های سیاسی، مانع رسیدنش به صندلی ریاست خبرگان رهبری خواهد شد. در سوی مقابل، ابراهیم رئیسی که این روزها مشغول اداره دولت سیزدهم است نیز ممکن است مورد توجه اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار نگیرد یا به عکس باتوجه به سوابقش در نظام قضایی و حوزه اجرایی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری هم انتخاب شود تا آقای رئیس رزومه ریاستش تکمیل شود.

با تمام این توضیحات باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده چه مسائلی رخ خواهد داد. منتقدان یکدست سازی و خالص سازی، ابراهیم رئیسی را رئیس آینده مجلس خبرگان می دانند. اتفاقی که اگر محقق شود پیام های مهمی را به همراه خواهد داشت.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.