صفحه اصلی / استانها / ساخت و ساز در بستر رودخانه به بیت‌المال آسیب وارد می‌کند

ساخت و ساز در بستر رودخانه به بیت‌المال آسیب وارد می‌کند

ساخت و ساز

ایسنا/کردستان معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان، با اشاره به اینکه ساخت و ساز در بستر رودخانه به بیت‌المال آسیب وارد می‌کند، گفت: بیشترین مشکل بستر رودخانه، گریبانگیر حوزه شیلات و آبزی پروری می شود.

اقبال حمیدی امروز(۹ آذر) در اولین نشست شورای سیاست گذاری آب و خاک کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی سنندج، اظهار کرد: برداشت های غیر مجاز شن و ماسه در بستر رودخانه ها انجام گرفته که ناشی از عدم نظارت سازمان آب منطقه ای است.

وی افزود: برداشت بی رویه و تجاوز به حریم در بستر رودخانه در بحث سیلاب و آسیب به زمین کشاورزی تاثیرگذار است.

معاون نظارت و پایش اداره کل منابع طبیعی کردستان، بیان کرد: بیشترین مشکل بستر رودخانه، گریبانگیر حوزه شیلات و آبزی پروری می شود چرا که در بستر رودخانه برای احداث واحدهای پرورش ماهی اجاره داده و باتوجه به اینکه چندین سال است که در استان بارندگی رخ نداده در صورت سیلاب خسارت جبران ناپذیری پیش می آید.

حمیدی ذکر کرد: فاضلاب بالغ بر ۹۰ روستا به رودخانه قشلاق سرازیر می شود و به دلیل اینکه ذرات فسفات و نیترات بالای دارد لایه روبی باید هر چه سریع تر صورت بگیرد.

توفیق گل محمدی، مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، با اشاره به اینکه قوانین بدون اشکال نیستند، اظهار کرد: باید نیاز ها طرح و بعد آن قوانین تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه حق النظاره نکردن آب یکی از چالش های بزرگ آب های زیر زمینی است، افزود: در سطح استان به طور متوسط ۲۲ درصد آب تجدیدپذیر مصرف شده و این میزان در ارومیه ۹ درصد و در شهرستان های دهگلان و قروه ۱۱۰ درصد است.

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، بیان کرد: برای هماهنگی باید لینکی میان فعالیت های توسعه آب به وجود بیاید چرا که ما دستگاه های اجرای مختلفی داریم ازجمله پژوهشگاه دانشگاه کردستان که به این مبحث ورود پیدا می‌کنند.

گل محمدی با اشاره به احداث سد گاوشان، افزود: سد گاوشان می تواند تغییر اساسی بر ابعاد حریم و بستر آن داشته باشد.

وی اعلام کرد: یک میلیارد تومان اعتبار برای لایه روبی رودخانه گاورود تخصیص داده شده است در واقع اعتبارات به بخش لایه روبی باید در اولویت قرار بگیرد.

در ادامه توفیق کریمی، نماینده منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: تعیین مرز و حدود حریم و بستر به عهده شرکت آب منطقه‌ای است و کاربری آن را تعیین و کامل در اختیار دارد و فقط مالکیت حریم بر عهده منابع طبیعی است و هیچ گونه دخل و تصرفی را ندارد.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست سید مختار هاشمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری آب و خاک کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج، با اشاره حساسیت بحث آب و خاک در کردستان، اظهار کرد: کمیته های آب و خاک به بررسی مباحث حاد کردستان به ویژه پیگیری تخصیص برای حوزه های آب، می پردازند.

وی با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری حلقه وصل برای کارشناسان این حوزه است، بیان کرد: شورای دولت و بخش خصوصی یک مکانیزم جدید است که می توانیم از آن استفاده کنیم و از این طریق مصوبات را به شورا برسانیم و بسیاری از موانع حقوقی را رفع کنیم.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

آتش‌نشانی جان ۹۰۰ همدانی را نجات داد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: آتش نشانان همدان در هشت ماهه نخست امسال، ۹۲۹ نفر از شهروندان را طی ۲۹۷۷ عملیات اطفاء حریق، امدادونجات و احتیاط حریق و حوادث نجات دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.