صفحه اصلی / آموزش عالی / ساماندهی موکب‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی در دستور کار است

ساماندهی موکب‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی در دستور کار است

به گزارش دانستنی نیوز، جلسه ستاد هماهنگی مراسم پیاده روی اربعین با حضور مدیران ستادی، استانی و برخی مسئولین از سایر نهادها برگزار و تمهیدات لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین اندیشیده شد.

در این جلسه سعید اوحدی، مشاور و دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: دستورالعمل پایگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی آماده است و در حال آماده سازی و ساماندهی تجهیزات هستیم و بزودی وارد فاز عملیاتی پوشش سراسری پیاده روی اربعین خواهیم شد.

وی افزود: تدابیر و تمهیدات لازم برای هر نقطه از پیاده روی اربعین اندیشیده شده است و عملیات تا پایان بازگشت زائران از کشور عراق تداوم خواهد داشت. کمیته‌ها و قرارگاه‌های متعددی برای برگزاری هر چه بهتر مراسم تشکیل شده تا مدیریت به شکل همه جانبه صورت گیرد.

اوحدی ادامه داد: مراسم اربعین یک راهپیمایی و آئین عظیم است که همگان را پای کار کشانده است. یکی از مهم‌ترین فعالان این عرصه داوطلبان و گروه‌های جهادی هستند که با تمام توان به میدان آمده اند. تلاش ما این است که هیچ کمبودی در پیاده روی اربعین وجود نداشته باشد و بر همین اساس ظرفیت‌های امدادی، درمانی، دارویی و بهداشتی به خط خواهند شد تا پوشش سراسری اربعین به بهترین شکل انجام شود.

همچنین در این جلسه سیدعلی مرعشی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: شرح وظایف موکب ها و مراکز درمانی ابلاغ و دوره‌های توجیهی برای کادر درمان برگزار شده است. در اربعین امسال به سمت پیشگیری از وقوع بیماری‌ها گام خواهیم برداشت.

وی افزود: مشخصاً جلوگیری از برخی رویدادها می‌تواند منجر به یک راهپیمایی ایمن شود. اولویت ما شناسنامه دار کردن موکب‌های درمانی است و مشخصات مسئولین این موکب ها در همین راستا ثبت می‌شود.

مرعشی تصریح کرد: در سطح استان‌ها نیز به موکب ها کمک می‌شود تا بتوانند نیاز دارویی زائرین را برطرف کنند. این خدمات بر اساس ضوابطی انجام می‌شود و براساس دستور پزشکان به زائرین دارو داده می‌شود. از سوی دیگر ترکیب کادر درمان در داخل و خارج از کشور بزودی مشخص می‌شود و موکب‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی با علائم خاص مشخص خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر گفت: مقرر می‌شود تا مکان‌هایی ایزوله برای نگهداری زائرین مبتلا به بیماری‌های واگیر تعبیه شود تا بیماری‌های واگیر مانند وبا به سایر زائرین سرایت نکند.

در ادامه این جلسه علی درویش پور، معاون حقوقی و امور استان‌های جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت‌های استانی آماده خدمت رسانی به زائرین هستند و استان‌های مرزی پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را برای اسکان احتمالی زائرین اندیشیده اند. از ظرفیت‌های استانی بهره خواهیم گرفت تا عملیات به شکل جامع و بدون نقص انجام شود.

همچنین وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان در این جلسه خاطرنشان کرد: کمیته‌های مردمی و داوطلبان ستاد اربعین جمعیت هلال احمر آغاز به کار کرده است. در این کمیته‌ها، گروه‌های جهادی، هیأت‌های مذهبی، خیرین، نیکوکاران، موکب ها، بنگاه‌های خصوصی، مؤسسات خیریه، تشکل‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلبانه می‌توانند مشارکت داشته باشند.

مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی، پایش، ارزشیابی و مستندسازی، امنیت و انتظامات، سلامت، بهداشت و درمان، ارتباطات و مخابرات، اسکان و تغذیه و اقدام در شرایط اضطراری از جمله زمینه‌هایی است که امکان همراهی و همکاری برای داوطلبان فراهم شده است.

سلیمی ادامه داد: همچنین برنامه اقدام کمیته کمک‌های مردمی و داوطلبان، ستاد اربعین جمعیت هلال احمر شامل پویش مرهم زائر در قالب تأمین داروهای اهدایی، پویش سایه مهربانی در قالب تأمین شرایط مناسب در طول مسیر زائرین، پویش خادمین حرم مهرورزی در قالب خدمت رسانی به زائرین در طول مسیر و پویش رهسپاران عصر ظهوربرای تسهیل حضور داوطلبان محلات طرح ۲۰۲۰ در پیاده روی اربعین، در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان این جلسه سردار فضلی، جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌گفت: خدمت گذاری به زائرین اربعین حسینی یک نعمت بزرگ است که به ما عطا شده و بر همین اساس باید قدر این نعمت را دانسته و به بهترین شکل به زائرین خدمت رسانی کرد. هماهنگی و پیش بینی تمامی موارد از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر تجربیات گرانبهایی در عرصه‌های مختلف دارد و باید از این ظرفیت بهره گرفته شود تا با کمترین خطا عملیات پوشش اربعین انجام شود. ظرفیت‌های خوبی در سایر دستگاه‌ها وجود دارد که باید با هم افزایی از این دارایی‌ها استفاده کرد.

سردار فضلی ادامه داد: زمان بندی و ساماندهی دو اصل مهم است که باید پیش از آغاز مراسم اربعین نهایی شود. استان‌ها نقشی اساسی در خدمت رسانی به زائرین دارند زیرا مرزهای جدیدی باز شده است و باید برای ساماندهی آن‌ها نیز تمهیداتی انجام شود.

وی توضیح داد: باید به فکر تمامی مشکلات بود و برای حل آن‌ها چاره اندیشید. نظارت بر عملکرد نیز اقدام مهمی است که سبب می‌شود تا خدمات به شکل بهتر به مردم ارائه شود. هماهنگی و بهره گیری از ظرفیت‌های کوچک و بزرگ بسیار مهم است و تسهیلگر امور خواهد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.