صفحه اصلی / اجتماعی / سامانه «مجید» پهپاد‌های حمله‌ور را منهدم کرد!

سامانه «مجید» پهپاد‌های حمله‌ور را منهدم کرد!

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است که در حقیقت یک سامانه سلاح زمین به هوای با برد و ارتفاع کوتاه است.

مجید که نام آن از نام شهید مدافع حرم مجید قربانخانی الهام گرفته شده است، قابلیت انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد و می‌تواند به صورت همزمان با ۴ هدف اعم از انواع پهپادها، موشک‌های کروز، بالگرد‌ها و دیگر اهداف با قابلیت مانور کم درگیر شود و به سمت آن‌ها موشک شلیک کند.

سامانه سلاح مجید از چهار بخش عمده تشکیل شده است که این چهار بخش شامل سیستم الکترواپتیکی شناسایی و ردیابی اهداف، فرماندهی کنترل آتش، لانچر با چهارعدد محفظه موشک و موشک‌های پدافندی AD-۰۸ است.

اصلی‌ترین بخش این سامانه که همان سیستم کشف و رهگیری اهداف است، یک سیستم الکترواپتیکی است که وظیفه کشف هدف و هدایت سیستم را بر عهده دارد. برد این سیستم ۱۵ کیلومتر است و قابلیت کشف ۳۶۰ درجه در سمت و ۰ تا ۱۲ درجه در ارتفاع را دارد.

اما موشک‌های سامانه مجید که به سمت هدف شلیک می‌شوند، موشک‌هایی جدید است که توسط صنایع دفاعی کشورمان توسعه یافته است. این موشک‌ها که AD-۰۸ نام دارند، می‌توانند در حداکثر برد ۸ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۶ کیلومتری اهداف را منهدم کنند.

نحوه هدایت این موشک‌ها به صورت پسیو (بدون انتشار موج) و از نوع آشیانه‌یاب تصویرساز حرارتی است و همچنین از فیوز‌های مجاورتی برخوردارند که باعث افزایش قابلیت اطمینان سامانه جهت انهدام اهداف مورد نظر می‌شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.