صفحه اصلی / اجتماعی / سیلی که شهر ارواح به وجود آورد/ لیبی در انتظار یک فاجعه بزرگ/ از اجساد رها شده در خیابان تا هزاران مدفون زیر گل و لای

سیلی که شهر ارواح به وجود آورد/ لیبی در انتظار یک فاجعه بزرگ/ از اجساد رها شده در خیابان تا هزاران مدفون زیر گل و لای

به گزارش خبر فوری، فاجعه سیل در لیبی به حدی بزرگ بوده که بسیاری از رسانه ها شروع به بررسی ابعاد آن کردند. باران‌های سیل‌آسا و طوفان در ۱۰ سپتامبر شرق لیبی را درنوردید و خسارات و تلفات زیادی بر جای گذاشت. طبق آمار منتشر شده، تا کنون بیش از ۸ هزار لیبیایی فقط در شهر درنه جان خود را از دست داده اند.

الجزیره قطر در گزارش اخیرش به این موضوع پرداخته است. مطلب زیر خلاصه ای از گزارش مفصل الجزیره درباره وضعیت فعلی لیلی و درنه است است:

سیلی که شهر ارواح در لیبی به وجود آورد

شهر درنه لیبی در آستانه یک فاجعه قرار دارد. یک مقام لیبیایی – روز جمعه – از احتمال تخلیه کامل شهر خبر داد. این در حالی است که هشدارهای مکرر در مورد شیوع بیماری های واگیردار در شهر سیل زده درنه، در نتیجه تجزیه اجساد قربانیان سیل، صادر شده است.

هفته پیش هم سازمان بهداشت جهانی از یک بحران انسانی بی‌سابقه در نتیجه سیل‌هایی که شرق لیبی را درنوردید، صحبت کرد. احمد مدوارد، معاون شورای محلی شهر درنه در این رابطه به الجزیره قطر گفته که انتظار می رود با پیش بینی شیوع بیماری های همه گیر، به دلیل اجسادی که در زیر آوار شروع به تجزیه شدن کرده اند، شهر به طور کامل یا جزئی تخلیه شود.

مدوارد انتظار تخلیه محله الجبیله، محله ماغار و مرکز شهر را دارد چرا که این‌ مناطق در اثر سیلاب های ناشی از ریزش دو سد، تخریب گسترده ای را متحمل شده اند.

تحقیقات برای ارزیابی وضعیت شهر در حال انجام است. یک مقام لیبیایی بر جابجایی تعداد زیادی از ساکنان محله های آسیب دیده به مناطق امن تر باب طبرق، باب شیحه، منطقه الفتائه، ساحل شرقی و دیگر شهرها و مناطق لیبی تایید کرد. نایب رئیس شورای محلی درنه نیز با بیان اینکه برق اکثر محله های شهر به جز منطقه وادی النقا و محله مارینا برگشته است، خاطرنشان کرد: با وجود کمک های رسیده، کمبود شدید مواد غذایی در مناطق سیل زده وجود دارد.

برخی برآوردها از مرگ و تلفات حدود ۱۵ هزار نفر و آواره شدن حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان شهر درنه حکایت دارند. در حالی که تیم‌های امداد و نجات داخلی و خارجی به تلاش‌های خود برای یافتن افراد مفقود شده و بیرون آوردن افراد زنده از زیر آوار ادامه می‌دهند، عثمان عبدالجلیل، وزیر بهداشت در دولت منصوب شده از سوی مجلس نمایندگان لیبی، تأیید کرد که بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نفر در این حادثه مهیب دفن شده‌اند.

نسیم نائل، سخنگوی خدمات پشتیبانی و توسعه خدمات درمانی لیبی، به الجزیره گفته که بیش از هزار جسد در سواحل شهر پیدا شده است. او اشاره کرد که اجساد در همه جای شهر پخش شده اند و فضای وحشتناکی را ایجاد کرده اند.

منابع پزشکی گزارش دادند که افراد آواره و سرگردان شهر سیل زده – از جمله یک کودک – در جریان عملیات جستجو در محله های آسیب دیده درنه پیدا شدند. در همین زمینه، تامر رمضان، مسئول عملیات کمک رسانی به لیبی در صلیب سرخ، گفت که هنوز اندک امیدی برای یافتن بازماندگان سیل در شهرهای شرق لیبی وجود دارد. روز گذشته مقامات لیبی از نجات بیش از ۵۰۰ فرد مفقود شده در درنه صحبت کردند.

با افزایش تعداد کشته‌شدگان و مفقودان، تعداد درخواست‌ها از داخل درنه و سایر مناطق جهت تهیه ماشین‌آلات، تجهیزات، تیم‌های نجات و خدمات بیشتر شده است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در گفتگو با الجزیره، وضعیت کنونی درنه را یک بحران انسانی بی سابقه در لیبی توصیف کرد. این سخنگو هشدار داد که برخی بیماری های همه گیر وجود دارند که می توانند از طریق آب آشامیدنی سرایت کنند. این فرد خاطرنشان کرد که اولین کار این سازمان تحویل کیسه های جسد به لیبی بوده و است تا مانع از انتشار بیماری در شهر شوند.

سخنگوی یونیسف نیز گفته که کمبود آب آشامیدنی سالم مشکلات لیبی را تشدید کرده است. محمد البقالی، خبرنگار الجزیره تایید کرده که نبود تعداد کافی وسیله نقلیه و سگ های آموزش دیده، دشواری دسترسی به بازماندگان احتمالی زیر آوار را افزایش داده و می دهد. وی گفت که کسانی هستند که می گویند درنه حدود نیمی از جمعیت خود را از دست خواهد داد.

یک فاجعه انسانی در حال وقوع است

در همین حال، هشدارها مبنی بر وقوع یک “فاجعه بهداشتی و زیست محیطی” در مناطق آسیب دیده به ویژه شهرستان درنه در حال افزایش است، زیرا کارشناسان محیط زیست نسبت به شیوع بیماری های واگیردار و اپیدمی ها در نتیجه آب آشامیدنی آلوده هشدار داده اند.

مارتین گریفیث، مسئول ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفته که لیبی برای یافتن افراد گرفتار در گل و لای و ساختمان‌های آسیب‌دیده به تجهیزات مدرن نیاز دارد. او بر نیاز این شهر به مراقبت‌های بهداشتی فوری جهت جلوگیری از شیوع وبا در میان بازماندگان تاکید کرد. در همین زمینه، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته که برخی از بیماری های همه گیر وجود دارد که می توانند از طریق آب آشامیدنی سرایت کند.

خبرنگار الجزیره نیز خاطرنشان کرد: فاجعه دیگری که در کمین شهر درنه است، شیوع بیماری های واگیردار به دلیل عفونت و تلاشی اجساد رها شده در خیابان ها است.

البقالی، خبرنگار الجزیره ضمن انتقاد از نهادهای بین المللی تاکید دارد که واکنش بین المللی در پوشش سیل لیبی محدود بوده است. اگرچه تعدادی از کشورها از جمله قطر، الجزایر، مصر و تونس برای اعزام تیم های نجات به شرق لیبی تعجیل کرده اند اما اقدامات خود سازمان ملل کم بوده است. در همین زمینه، بشیر عمر، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در لیبی، به الجزیره گفت که ابعاد فاجعه در مناطق طوفان زده بسیار زیاد است و لیبی نیاز به حمایت بین المللی دارد. او خاطرنشان کرد که خرابی جاده ها و خطوط تلفنی، تلاش های امدادی را با مشکلات عجیبی مواجه کرده است.

در حالی که مرکز ملی کنترل بیماری در لیبی از ثبت ۵۵ مورد مسمومیت در میان کودکان به دلیل آلودگی آب در درنه خبر داده، روابط عمومی بیمارستان شهر درنه گفته که وضعیت بهداشتی در این شهر تحت کنترل است و توضیح داد که هیچ گونه عفونت ناشی از اپیدمی و مرگ ناشی از بیماری های عفونی گزارش نشده است.

رئیس بیمارستان درنه افزود: نیاز مبرمی به تامین پناهگاه برای آوارگان درنا داریم. تعداد این آوارگان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر برآورد شده است. احمد المسمری، سخنگوی ارتش در بنغازی نیز با بیان اینکه طوفانی که منطقه جبل الاخضر را درنوردید، بدترین طوفانی است که لیبی شاهد آن بوده است، گفت: طوفانی که در لیبی شاهد آن بودیم، همه چیز را با خود برد. یک میلیون نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند.

المسمری با بیان اینکه سیل فعلی بزرگترین فاجعه طبیعی در تاریخ لیبی از نظر شدت و وسعت بوده است، خاطرنشان کرد: سیل هزاران خانه را زیر آب برد. 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.