صفحه اصلی / اقتصادی / «شناخت شبهه» و «توان پاسخگویی» از الزامات جهاد تبیین است

«شناخت شبهه» و «توان پاسخگویی» از الزامات جهاد تبیین است

مهدی فضایلی در گفتگو با مهر با اشاره به شاخصه‌ها و الزامات «جهاد تببین»، اظهار داشت: آنچه که در بحث جهاد تبیین مورد نظر است بحث روشنگری و مقابله با تلاش‌هایی است که در جهت القای شبه در حوزه‌های مختلف علیه کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش فضای ارتباطات یک تلاش بسیار سنگینی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی علیه کشور شاهد هستیم و حتی این هجمه به بخش‌هایی که دستاورد بودن آنها جزو بدیهیات است هم صورت می‌گیرد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری تصریح کرد: جریانات مقابل نظام در حال ایجاد شبهه در مضوعات مختلف هستند و هدف مورد نیاز آنها ایجاد یاس و جلوگیری از کوچک‌ترین روزنه امید به آینده در میان مردم است.

فضایلی اظهار کرد: دشمنان حتی مبانی فکری و اعتقادی جامعه را مورد هجمه قرار داده اند و به دنبال القای شبهه در این موضوعات هستند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با بیان اینکه یکی از مقدماتی‌ترین اقدامات در راستای «جهاد تبیین» به هنگام بودن آن است، بیان کرد: هراقدامی که به موقع و در زمان خودش انجام نشود تبعات خاص خود را دارد لذا در موضوع تبیین نیز همینطور است و باید به موقع انجام شود.

وی تفکیک و مرزبندی را در امر تبیین جهت تشخیص تبیین درست از تبیین نادرست مهم دانست و گفت: علاوه بر به هنگام بودن، بحث توان انجام تبیین در ورای شناخت شبهه و توان پاسخگویی به آن شبه طبیعتاً جزو لوازم تبیین است.

جها تببین هزینه دارد و باید به قصد گره‌گشایی باشد

فضایلی عنوان کرد: اگر تبیین کنندگان آشنایی لازم با موضوع را نداشته باشند و نتوانند از ذهن مخاطب گره گشایی کنند تبیین شأن بی اثر خواهد بود و یا حتی ممکن است اثر بدی را برجای بگذارد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری رعایت مسائل اخلاقی در تبیین را نکته مهم دیگر دانست و افزود: کسانی که می‌خواهند وارد بحث تبیین باشند باید پایبند به اخلاق باشند وقصد و هدفشان از انجام این کار گره گشایی از افراد باشد.

فضایلی ادامه داد: وقتی عنوان «جهاد» را برای «تبیین» به کار می بریم نباید تبیین را به عنوان یک امر دم دستی و باری به هر جهت عنوان کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث جهاد نیز احتمال آسیب دیدگی وجود دارد همانطور که در جهاد نظامی احتمال مجروح و یا شهید شدن است لذا در جهاد تبیین نیز احتمال آسیب دیدن به تبیین کنندگان وجود دارد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین مجاهدینی که وارد این عرصه می‌شوند باید آماده پرداخت هزینه هم باشند. در شبکه‌های اجتماعی نیز چنین موضوعی بیشتر ملموس است که افراد مورد هجمه قرار می‌گیرند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.