صفحه اصلی / آموزش عالی / ظرفیت‌های همدان برای گردشگری حلال/ توسعه زیرساخت‌ها اولویتی جدی

ظرفیت‌های همدان برای گردشگری حلال/ توسعه زیرساخت‌ها اولویتی جدی

دانستنی نیوز، استان‌ها: گردشگری حلال، از تازه‌ترین پدیده‌های صنعت گردشگری و مختص مسلمانان است که ابعاد گوناگونی شامل نوشیدنی و غذا، تفریحات و خدمات گردشگری حلال را در بر می‌گیرد و همه‌خدمات مربوط به آن مطابق با قوانین و دستورات اسلام است.

گردشگری گاهی برای مسلمانان با امکانات کمتری صورت می‌گیرد و مشکلاتی در این زمینه برایشان وجود دارد. اکثر گردشگران مسلمان، معمولاً پیش از رزرو هتل و بلیت هواپیما، در رابطه با مقصد و امکانات آن بررسی و مطالعه دارند. به ویژه مسلمانان که لازم است برخی حدود و آداب را رعایت کنند.

استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و میزبانی از گردشگران عراقی یکی از مستعدترین مقاصد گردشگری حلال در کشور است؛ روندی که می‌تواند با گردشگری مذهبی گره بخورد، چنانکه همدان گنج کشف نشده گردشگری مذهبی بوده و در دل خود، شناسایی ۴۹ هزار رقبه در استان همدان دارد و در آن، بالغ بر ۱۹۳۱ مسجد در سامانه ثبت شد ه است. از سویی، وجود ۱۹ امامزاده در شهرستان نهاوند، ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل تویسرکان، ثبت ۲۰ امامزاده ملایر در فهرست آثار ملی و ظرفیت شاهزاده حسین همدان همه و همه می‌توانند ظرفیت‌های ناگفته و نانوشته این حوزه باشند.

توجه به سفرهای مجازی مانند، سفر مجازی به امامزاده محسن (ع) در استان همدان می‌تواند این زمینه را مهیّا ساخته و دارالمومنین همدان را نه تنها در زمره مقاصد گردشگری زیارت و گردشگری مذهبی وارد کند بلکه با در نظر گرفتن زیرساخت‌های گردشگری حلال می‌توان، آن را در این مسیر نیز وارد و از موقعیت‌های گردشگری مربوطه در پویایی اقتصاد استان همدان بهره مند شد.

می‌توان گردشگری حلال را زیر مجموعه گردشگری مذهبی دانست که بر اساس باورهای خانواده‌های مسلمان و پایبند به شریعت اسلام سازمان‌دهی می‌شود، در این مسیر، استان همدان به دلیل داشتن پتانسیل‌های مناسب در زمینه گردشگری حلال، می‌تواند یکی از بهترین مقاصد مسافرت، برای مسلمانان جهان به ویژه مسلمانان کشورهای اسلامی همسایه باشد.

از حضور اقوام مختلف در استان همدان تا گردشگری که باید جهانی شود

رقیه حاتمی پور در گفتگو با دانستنی نیوز در خصوص موقعیت همدان در زمینه لزوم برنامه‌های فرهنگی و گردشگری همدان برای ورود به عرصه گردشگری در سطح ملی و فراملی بیان کرد: در این زمینه می‌توان به اقدامات گردشگری در کشورهای همسایه ایران توجه کرد، در حوزه فرهنگی، ما حتماً باید رویدادهای ملی، منطقه‌ای، جهانی را وسعت ببخشیم و به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه استان همدان باید در زمینه میزبانی جشنواره‌های مختلف وارد کار شود، اظهار کرد: همانگونه که بسیاری از کشورها برای میزبانی رویدادهای ورزشی و جشنواره‌های مختلف تلاش می‌کنند، همدان نیز می‌تواند با مهیّا ساختن زیرساخت‌های گردشگری، در این مسیر گام بردارد.

وی ادامه داد: متأسفانه ما برای جذب جشنواره‌ها و مسابقات و رویدادهای جهانی زیاد تلاش نمی‌کنیم، این درحالی است که باید تلاش کنیم که رویدادهای بین المللی که توجه جهانیان را به کشورمان و البته به منطقه خاصی از کشورمان، به شهر خاصی که مد نظرمان است، جلب می‌کند را مدنظر قرار دهیم.

حاتمی پور با اشاره به حضور اقوام مختلف ایرانی در استان همدان افزود: افزایش تعداد گردشگران خارجی باعث می‌شود که یک گردشگری پایدار و خوب در مقابل چشم جهانیان داشته باشیم و به همین منظور ما نباید غافل از این موضوع پیش رویم.

وی در ادامه گفتگو به ارائه راهکارهایی در زمینه رونق گردشگری حلال در استان همدان پرداخت و گفت: گردشگری حلال با توجه به بالای یک میلیارد و دویست میلیون مسلمانی که در دنیا است و کشورهای مسلمانی که اغلب در همسایگی ایران قرار دارند، می‌تواند گزینه بسیار خوب گردشگری برای کشورمان باشد.

این کارشناس گردشگری با تصریح بر اینکه ما یکی از مدعیان گردشگری حلال و غذای حلال و البته زندگی حلال هستیم، خاطرنشان کرد: واقعیت فرهنگی ما می‌تواند نمود فعالیت گردشگری حلال ما باشد و برای گردشگرانی که برایشان اسلوب و در حقیقت چهارچوب گردشگری حلال مهم است، کشور ما و البته استان همدان می‌تواند یک مقصد شود.

حاتمی پور با تاکید بر اینکه در این زمینه باید امکانات گردشگری حلال را فراهم کنیم به طوری که این موضوع، برای گردشگران قابل لمس باشد و دهان به دهان تبلیغ شود؛ اظهار کرد: این امر نباید به یک سخنرانی و تنها یک نام ختم شود بلکه باید بتوان در این زمینه زیرساخت‌ها را نیز فراهم ساخت.

ظرفیت های همدان برای گردشگری حلال/ توسعه زیرساخت ها  اولویتی جدی

همدان بهترین مقصد گردشگری در تابستان

حبیبه نیک سیرت در گفتگو با دانستنی نیوز با بیان اینکه همدان برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب است، گفت: توصیه می‌کنم یکی از مناطقی که در فصل تابستان به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌شود حتماً شهر همدان باشد.

این فعال گردشگری با ذکر نام شهرستان‌هایی چون تویسرکان و ملایر، بیان کرد: استان همدان دارای روستاهای بسیار زیبایی است که می‌توانند به عنوان مقصد گردشگری مدنظر قرار گیرند.

وی از روستاهای مسیر غارعلیصدر نام برد و افزود: با ظرفیت روستاهای همدان و وجود فرهنگ‌های مختلف در دل آنها، باید اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی ایجاد و قیمت اقامت در این روستاها به نحو مناسبی باشد.

نیک سیرت خاطرنشان کرد: استان همدان می‌تواند میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف به ویژه رویدادهای کشورهای مسلمان شود و در این مسیر نیاز است که روی اقامتگاه‌های خود کار کند و هتل‌ها و خانه‌های بوم گردی را در اختیار جشنواره‌ها و سمینارها قرار دهد.

می‌توان ادعا کرد که گردشگری حلال، صنعتی است ارزشمند که به دلیل اهمیت آن در سطح جهانی، به پیشرفتی قابل توجه دست یافته است. پیشرفتی که می‌تواند زمینه حضور هر چه بیشتر مسافران و گردشگران مسلمان خارجی را در کشور فراهم کند و درآمدی مناسب برای صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

حال با توجه به آنکه هگمتانه یک قدم تا جهانی شدن فاصله دارد توجه بیشتر مسئولین ارشد استانی به این مهم بیش از پیش احساس می‌شود و با توجه به اینکه اولین نشان کشوری گردشگری حلال به یک دهکده گردشگری در قالب طرح‌های بوم گردی اعطا شده است، جا دارد که استان همدان نیز با تقویت ظرفیت‌های بوم گردی خود در این مسیر قدم‌های بلندی بردارد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.