صفحه اصلی / اجتماعی / غرب از دنده راست برمی‌خیزد / شبه ترامپ ها روی گور چگوارا راه می روند

غرب از دنده راست برمی‌خیزد / شبه ترامپ ها روی گور چگوارا راه می روند

به گزارش خبر فوری، انتشار دو خبر در هفته گذشته باعث حیرت جهانیان شد. خاویر میلئی، راست گرای تندروی آرژانتینی که حتی با تجارت اعضاء بدن هم موافق است، در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین به پیروزی رسید. از سوی دیگر، راست های افراطی در انتخابات پارلمانی هلند پیروز شدند و حالا خیرت ویلدرز، رهبر حزب راست گرای PVV یک قدم تا پیروزی نهایی در هلند فاصله دارد.

راست های افراطی از چند سال پیش تا کنون قدرت زیادی در اروپا و آمریکا به دست آورده اند. در اروپا به جز هلند، ایتالیا و مجارستان هم به دست راست های افراطی افتاده اند و این احزاب در فرانسه و آلمان هم روز به روز قدرت بیشتری به دست می آوردند. مهم ترین معضل کشورهای اروپایی مساله مهاجرت است.

راست های افراطی مخالف مهاجرپذیری هستند و اختلاف شدیدی با ساکنان مهاجر کشورهای خود دارند. برای مثال، خیرت ویلدرز شعارهای تندی علیه مهاجران غالبا مسلمان داده و حتی در پیامی به ترکیه تاخته و به ترک ها قول داده اجازه ندهد آنکارا عضو اتحادیه اروپا شود.

راست افراطی آمریکایی/ شبه ترامپ ها روی گور چگوارا راه می روند

راست افراطی در قاره آمریکا مسیری دیگر را در پیش گرفته است. قدرتمندان راست گرای کشورهای آمریکای لاتین بیشتر تحت تاثیر ترامپ هستند.

راست افراطی اروپا از سال ها قبل در این قاره قدرت داشته اما راست افراطی قاره آمریکا جدید بوده و تحت تاثیر دولت دونالد ترامپ در آمریکا هستند. هم بولسونارو در برزیل  و هم خاویر میلئی در آرژانتین افکار و رفتاری مثل ترامپ دارند و سعی دارند سیاست او را تقلید کنند.

هم میلئی و هم بولسونارو موافق شدید تجارت آزاد، بازار آزاد، کاهش مالیات، ممنوعیت سقط جنین، ازدواج همجنسگرایان و … هستند. خاویر میلئی پیشنهاد برچیدن بانک مرکزی آرژانتین و بازنگری جامع در سیاست‌های مالی و ساختاری کشور را داده است. بولسونارو نیز عقاید و افکاری شبیه میلئی داشته و دارد. جامعه مورد نظر هر دو، طبقه متوسط برزیل و آرژانتین بوده است. آنها نیز مانند ترامپ به دنبال جذب سفید پوستان سنت گرا بوده و هستند و توانسته اند از طریق جذب حمایت آنان به قدرت برسند.

قدرت گیری راست های افراطی در قاره آمریکا در حالی است که این قاره از قدیم محل رشد گروه ها و احزاب چپ گرای تند و چریکی بوده است. سرزمین چگوارا و فیدل کاسترو حالا به دست راست گرایانی افتاده که شبیه دیکتاتورهایی مانند پینوشه هم نیستند و با تکیه بر آراء مردمی به قدرت رسیده و شعارهایی صد و هشتاد درجه خلاف آرمان های چگوارا و کاسترو می دهند.

راست افراطی اروپایی/ ابر سیاهی که قاره سبز را می پوشاند

در اروپا مهاجران غالبا مسلمان نگران هستند. ترس و خشم درحال تصرف قاره سبز است. راست گراها هر روز بیشتر قدرت می گیرند و این بدین معنی است که اتحادیه اروپا هم در حال از بین رفتن است چون راست گراها رابطه خوبی با اتحادیه اروپا نداشته و مخالف آن هستند.

در همین رابطه، متئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی «لگا» از نتایج انتخابات هلند استقبال کرد و مدعی شد که شکل‌گیری یک اروپای جدید امکان‌پذیر است. ایتالیا نیز سال گذشته به دام راست افراطی افتاد و همان مسیری را می  رود که مجارستان و هلند رفته و خواهند رفت. با پیروزی جورجا ملونی، راست‌ گراترین دولت خود از زمان جنگ جهانی دوم را تشکیل داده است. ضمن اینکه دو ماه پیش رابرت فیکو که او هم ضد مهاجرت و ضد اتحادیه اروپا است، قدرت را در اسلواکی به دست گرفته است.

در مجارستان هم ویکتور اوربانی قدرت را در اختیار دارد که مدت‌هاست به یک مشکل برای اتحادیه اروپا تبدیل شده و سیاست‌های مخالف او به یک مانع بر سر اجرای بسیاری از تصمیمات در اروپا بدل شده است.

اینها همه نشان می دهد که راست افراطی در حال تصرف اروپا است و احتمالا قاره سبز با چالش های شدیدی مواجه شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.