صفحه اصلی / اجتماعی / غزه پس از آتش‌بس موقت؛ بازگشت مردم در سایه تحرکات اشغالگران/ ادعای اسرائیل درباره حمله موشکی از لبنان برای ساقط کردن یک پهپاد

غزه پس از آتش‌بس موقت؛ بازگشت مردم در سایه تحرکات اشغالگران/ ادعای اسرائیل درباره حمله موشکی از لبنان برای ساقط کردن یک پهپاد

غزه پس از آتش‌بس موقت؛ بازگشت مردم در سایه تحرکات اشغالگران

خبرنگار شبکه «المیادین» امروز جمعه، از آغاز روند بازگشت آوارگان فلسطینی به غزه در اولین ساعات اجرای آتش‌بس انسانی خبر داد و گفت که اشغالگران آتش‌بس را در شرق رفح و شمال غرب غزه نقض کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرنگار شبکه «المیادین» در غزه امروز، جمعه ۲۴ نوامبر و ساعتی پس از آغاز آتش‌بس انسانی در غزه گزارش داد که با خروج جنگنده‌ها و پهپادهای مملو از موشکِ رژیم صهیونیستی از حریم هوایی نوار غزه، اوضاع نسبتاً آرام است.

خبرنگار المیادین در ادامه گزارش گفت که آوارگان فلسطینی به خیابان‌ها آمده و دیگر ساکنان هم برای مداوای مجروحان به سوی بیمارستان‌ها و برخی دیگر هم برای تشییع پیکر شهدای شب گذشته به مقابر می‌روند.

براساس گزارش المیادین، کامیون‌های حامل سوخت پس از هفته‌ها توقیف و محاصره، وارد گذرگاه رفح شده‌اند. از شدت بمباران اسرائیل کاسته شده، اما اشغالگران آتش‌بس را در شرق رفح و شمال غرب غزه نقض کرده‌اند.

خبرنگار المیادین افزود: قرار است ۲۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی امروز از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه شوند؛ روند تخلیه کامیون‌های سوخت در سمت فلسطینی گذرگاه رفح برای توزیع به نوار غزه هم آغاز شده است.

وی ادامه داد: تعدادی آمبولانس حامل مجروحان فلسطینی بیمارستان العریش، از گذرگاه رفح به مصر منتقل شدند؛ تعدادی از بیماران و اعضای تیم‌های پزشکی هم در بمباران رژیم صهیونیستی که قبل از آتش‌بس در بیمارستان النجار انجام شد، به شهادت رسیدند.

طبق گزارش خبرنگار المیادین، تعدادی از کامیون‌های سوخت پس از تخلیه محموله‌های خود برای توزیع در نوار به خاک مصر بازگشته‌اند.

این خبرنگار درباره تحرکات نظامیان رژیم اشغالگر هم گزارش داد: صهیونیست‌ها در شهر بیت حانون مستقر هستند و مانع پیشروی ساکنان می‌شوند؛ اشغالگران تهدید کرده‌اند که در صورت پیشروی و یا حرکت مردم، آن‌ها را گلوله‌باران خواهند کرد.

خبرنگار شبکه «الجزیره» هم امروز از تیراندازی نظامیان اشغالگر اسرائیلی به سمت فلسطینیان در محوطه‌های بیمارستان الرنتیسی به منظور جلوگیری از بازگشت آن‌ها به خانه‌هایشان خبر داد.

وی اعلام کرد که چند دستگاه آمبولانس حامل مجروحان غزه گذرگاه زمینی رفح را ترک کردند؛ تاکنون ۱۲ آمبولانس حامل ۱۶ مجروح و ۱۴ فرد همراه از گذرگاه رفح به سمت مصر عبور کرده‌اند.

آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه (به وقت محلی) اجرایی شد.

صبح چهارشنبه، بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی و شکست میدانی ارتش اشغالگران در حمله زمینی به نوار غزه، کابینه رژیم موقت به پذیرش توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر متوسل شد.

بی‌خبری سازمان جهانی بهداشت از وضعیت رئیس بیمارستان الشفاء بعد از بازداشت

سازمان جهانی بهداشت در خصوص سرنوشت رئیس بیمارستان الشفاء در غزه پس از دستگیری توسط نیروهای اسرائیلی ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان جهانی بهداشت در خصوص سرنوشت رئیس بیمارستان الشفاء در غزه پس از دستگیری توسط نیروهای اسرائیلی ابراز نگرانی کرده است. 

این نهاد سازمان ملل متحد گفته این پزشک روز چهارشنبه هنگام کمک به سازمان ملل برای تخلیه بیماران همراه با ۵ نفر دیگر از افراد فعال در زمینه بهداشت و سلامت دستگیر شده است. 

طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت اسرائیل روز چهارشنبه سه نفر از اعضای جمعیت هلال احمر فلسطین و سه نفر از اعضای وزارت بهداشت غزه را بازداشت کرده است. 

اسرائیل دو نفر از این ۶ نفر را آزاد. سازمان جهانی بهداشت گفته از وضعیت ۴ نفر دیگرر از جمله رئیس بیمارستان الشفاء اطلاعی در دست نیست. 

رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته  برای توجیه جنایات خود در حمله به بیمارستان‌های غزه مدعی شده‌ بودند گروه حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه‌های فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند.

 حماس و کادر درمان در بیمارستان مذکور بارها ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره استفاده نظامی از این بیمارستان را رد کرده‌اند. گاردین هفته گذشته به نقل از یک پزشک انگلیسی که در این بیمارستان کار می‌کند نوشته بود ادعای اسرائیل یک «بهانه عجیب و غریب» است.

در همین راستا، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه ادعاهای صهیونیست‌ها درباره حضور حماس و رزمندگان مقاومت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه را رد کرد. 

فیلمی از آزادی یکی از اسرای فلسطین 

رسانه‌های فلسطینی فیلمی از آزادی «مرح باکر»، یکی از اسرای فلسطین از زندان‌های اسرائیل منتشر کرده‌اند./فارس

بیشتر بخوانید: 

چهل و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

چهل و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و
نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و
نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

دوازدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

یازدهمین روز عملیات
حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

دهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی

سومین روز عملیات طوفان الاقصی

دومین روز عملیات طوفان الاقصی

 

 اولین روز عملیات طوفان الاقص

انفجار در آسمان شمال فلسطین اشغالی

رسانه‌های عبری با انتشار تصاویری از وقوع انفجار شدید به دنبال ورود یک شئی ناشناس به آسمان شهر حیفا اشغالی خبر دادند. گفته می‌شود این شئی ناشناس رهگیری شده است.

ادعای صهیونیست‌ها درباره حمله موشکی از لبنان برای ساقط کردن یک پهپاد

رسانه عبری ادعا کرد، ارتش اشغالگر یک موشک زمین به هوا که از لبنان به سمت یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی شلیک شده بود، ساقط کرد.

به گزارش ایسنا، رسانه عبری واللا گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی دست به حملات هوایی به زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان در واکنش به تلاش برای هدف گیری پهپاد اشغالگران زد.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: «پهپاد ما آسیبی ندیده و هیچ زنگ هشداری فعال نشده‌است.»

ممنوعیت مصاحبه اسرای آزاد شده صهیونیست 

رژیم صهیونیستی با صدور فرمان سکوت، انجام هرگونه مصاحبه اسرای صهیونیست در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه را پس از آزادی ممنوع اعلام کرد.

دو اسیر صهیونیست که پیش از این به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شده بودند، در میان صحبت‌های خود از رفتارهای بشردوستانه رزمندگان حماس قدردانی کرده بودند./ تسنیم

فرانسه خواستار دائمی شدن آتش‌بس در غزه شد

وزارت خارجه فرانسه خواستار تبدیل شدن وقفه جنگی ۴ روزه در غزه به آتش‌بس دائمی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه فرانسه روز جمعه خواستار تبدیل شدن وقفه جنگی ۴ روزه در غزه به آتش‌بس دائمی شد. 

طبق گزارش الجزیره، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد که وقفه اعلام‌شده کنونی بایستی دوام داشته باشد و به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر هم ساعاتی قبل‌تر در روز جمعه بر ضرورت تبدیل شدن آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی تأکید کرده بود. 

آتش‌بس چهارروزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح جمعه (به وقت محلی) اجرایی شده است.

 بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی کابینه رژیم اسرائیل، صبح روز چهارشنبه، توافق آتش‌بس با میانجیگری‌ دولت قطر و مصر را پذیرفت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه: بیش از ۲۰ هزار فلسطینی در جنگ غزه کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که در جنگ غزه ۲۰ هزار و ۳۱ فلسطینی شهید شدند که از جمله آن‌ها ۸۱۷۶ کودک هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که در جنگ غزه از هفتم اکتبر تاکنون ۲۰ هزار و ۳۱ فلسطینی شهید شدند که از جمله آن‌ها ۸۱۷۶ کودک هستند. با بیرون کشیدن تعداد زیادی از قربانیان از زیر آوار این تعداد رو به افزایش است. همچنین ۳۶۳۵۰ نفر نیز زخمی شدند.

بامداد چهارشنبه و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند. آتش‌بس از روز جمعه اجرایی شد.

براساس معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی چهار روز آتش‌بس برقرار شده و سری اول اسرای فلسطینی از زندان عوفر در اراضی اشغالی آزاد شدند. در چارچوب توافق میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، ۳۹ اسیر زن و کودک فلسطینی از زندان‌های این رژیم آزاد شدند.

طبق توافق تبادل اسرا که جمعه مرحله اول آن اجرایی شد، در مقابل آزادی هر اسیر اسرائیلی، سه اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.

این توافق در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش شروط مقاومت شد.

صبح جمعه و در اولین روز از اجرای آتش‌بس، هزاران نفر از مردم فلسطین که در پی حملات شدید رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه‌های خود در شمال غزه و حضور در جنوب این باریکه شده بودند، بار دیگر به محل زندگی خود بازگشتند.

امروز(شنبه) در دومین روز از آتش‌بس موقت در نوار غزه، مردم فلسطین در انتظار آزادی دومین گروه از اسیران در بند زندان‌های اشغالگران و آزادی گروه جدیدی از بازداشت شدگان نزد مقاومت فلسطین در غزه هستند. این یک روز پس از آن است که مقامات اشغالگر ۳۹ اسیر فلسطینی را که بیشتر آنها زن و کودک بودند در ازای ۱۳ اسیر صهیونیست آزاد کردند.

شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی برای فرار از منطقه نتانیاهو را به چالش می‌کشند

در پی ادامه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی، شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه از بی‌توجهی کابینه رژیم اشغالگر به سرنوشت آنها به شدت انتقاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ساکنان چند شهرک در شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از بی‌توجهی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آنها اعلام کردند که در پی تبادل آتش میان حزب‌الله و مقاومت فلسطین در لبنان و ارتش رژیم اشغالگر، نمی‌توانند شب‌ها بخوابند و صدای انفجارها به کابوسی برای آنها تبدیل شده است.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این رابطه گزارش داد که ساکنان برخی شهرک‌های شمال سرزمین‌های اشغالی درصدد مراجعه به دادگاه عالی رژیم صهیونیستی هستند تا از کابینه نتانیاهو بخواهند شهرک‌های آنها را نیز مانند دیگر شهرک‌ها تخلیه کند.

این شهرک‌نشینان صهیونیست با انتقاد از کابینه نتانیاهو از وی خواستند که توضیح دهد چرا آنها را که در پنج کیلومتری مرز لبنان ساکن هستند از شهرک‌هایشان خارج نمی‌کند.

«اورلی جربی»، رئیس کمیته «آلما موشاو»، در این باره گفت: چرا همه شهرک‌های اطراف ما را تخلیه کردند و ما را رها کرده‌اند؟ ما شب و روز نداریم. صدای انفجارها برای ما و فرزندانمان کابوس شده است.

وی افزود: تعداد کمی از منازل مسکونی در شهرک‌ها دارای اتاق‌های امن هستند و شهرک‌نشینان از ابتدای جنگ خانه‌نشین شده‌اند و راه‌های شهرک بسته شده و هیچکس جرات حرکت ندارد.

به همین منظور شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی اقدامات قانونی را علیه کابینه نتانیاهو آغاز کردند.

شهادت ۶۶ خبرنگار در جنگ غزه

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین از شهادت ۶۶ روزنامه‌نگار در جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از هفتم اکتبر خبر داد.

به گزارش ایسنا، این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو روزنامه‌نگار نیز مفقود و ۳۱ روزنامه نگار دیگر توسط مقامات رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند.

سندیکای روزنامه نگاران فلسطین اعلام کرد، از میان ۶۶ روزنامه نگار شهید، شش تن زن هستند.

این نهاد در بیانیه خود از موسسه‌های بین‌المللی، عربی و فلسطینی فعال در بخش زنان و حقوق بشر خواست، رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایش علیه خبرنگاران خصوصا روزنامه‌نگاران زن تحت پیگرد قرار دهند.

در حال تکمیل…

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.