صفحه اصلی / اجتماعی / قانون جدید کارمزد دستگاه کارتخوان و مشکلاتش/ فروشندگانی که دستگاه پوز خود را قطع کردند/ درگیری فروشندگان و خریداران افزایش یافت

قانون جدید کارمزد دستگاه کارتخوان و مشکلاتش/ فروشندگانی که دستگاه پوز خود را قطع کردند/ درگیری فروشندگان و خریداران افزایش یافت

به گزارش خبر فوری، قانون جدید دریافت کارمزد از کارتخوان های صنوف و مشاغل مختلف، باعث دردسرها و مشکلاتی شده است. بسیاری از مشاغل و صنوف از افزایش کارمزدها ناراضی اند و گروهی نیز حاضر نیستند دستگاه کارتخوان خود را به کار بیندازند و مشتریان را مجبور می کنند از پول نقد استفاده کرده یا وجه پرداختی را کارت به کارت کننند. اما علت این اختلافات چیست؟

قانون جدید دریافت کارمزد چیست؟

قانون جدید دریافت کارمزد از کارتخوان ها از ابتدای تیرماه اجرا شد. با اعلام بانک مرکزی از ۴ تیرماه دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها و پایانه‌های فروش اینترنتی آغاز شد. در مدل جدید کارمزد تراکنش خرید، همه ذی‌نفعان یک تراکنش از جمله بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده (حساب پشت کارتخوان)، پذیرنده تراکنش (فروشگاه) کارمزد پرداخت می‌کنند اما کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

براساس قانون جدید، دارندگان دستگاه‌ های کارتخوان به‌ازای هر تراکنش خرید از ۱۲۰۰ تا حداکثر سقف تعیین‌شده بسته به مبلغ تراکنش، کارمزد پرداخت می‌ کنند.کف این کارمزد تا تراکنش‌های ۶ میلیون ریال ۱۲۰۰ ریال و برای تراکنش‌های بالاتر به‌صورت پلکانی تا سقف تعیین‌شده، خواهد بود.

به عبارت دیگر، مبلغ کارمزد به این صورت محاسبه خواهد شد که برای تراکنش‌ های تا مبلغ ۶ میلیون ریال به‌صورت ثابت ۱۲۰ تومان خواهد بود و برای تراکنش‌ های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان نیز دو ده‌هزارم مبلغ تراکنش در نظر گرفته خواهد شد که به‌صورت سرجمع در پایان روز با در نظر گرفتن ملاحظات تخفیفی توسط بانک‌ها از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان دریافت می‌شود.

لازم به ذکر است که مطابق قانون جدید، بجز صنوفی همچون نانوایی ها، سوپر مارکتها، جایگاههای سوخت گیری، واحدهای درمانی و…، نظام جدید کارمزد برای مابقی پذیرندگان از ۴ تیر ماه اجرایی شده است.

ناراحتی مشاغل خرد از قانون جدید

از زمان تصویب قانون جدید کارمزد، بسیاری از کسبه و دارندگان کارتخوان برای جلوگیری از کسر کارمزد، از مردم طلب وجه نقد می کنند. جواد، دارنده مغازه لوازم التحریر که به مشتریانش شماره کارت می دهد تا مبلغ و وجوه پرداختی خود را کارت به کارت کنند، به خبر فوری می گوید: دستگاه کارتخوان جز ضرر چیزی برای ما نداشته است… هم مالیات زیادی از کارتخوان ها گرفته می شود و هم کارمزد زیادی کم می شود…. مگر ما چقدر درآمد داریم که با هر بار کشیدن کارت، کارمزد از ما کم شود… سود هر قلم از وسایل لوازم التحریر بسیار کم است. گاهی یک خریدار یک مداد یا خودکار می خرد و سر جمع ۵ هزار تومان کارت می کشد. از این مبلغ، فقط ۵۰۰ تومانش سود است و بخشی از این سود هم با کشیدن کارت از دستگاه کارتخوان از دست می رود.

با این حال، برخی مشتریان حاضر به کارت به کارت مبلغ نیستند. یکی از مشتریان که بر سر نحوه پرداخت وجه با جواد به مشکل خورده، ضمن اجتناب از پرداخت وجه نقد یا کارت به کارت از طریق اپلیکیشن ها می گوید: اولا وظیفه فروشنده استفاده از کارتخوان است. عدم استفاده آنها از کارتخوان نصب شده، تخلف است… ثانیا، کارت به کارت توسط خریدار به معنی پرداخت کارمزد توسط او است چرا که استفاده از اپلیکیشن های موبایلی باعث کسر مبلغی از حساب بانکی می شود.

مساله کارمزدها مشکلات دیگری را هم به وجود آورده است. برخی سوپرمارکت ها مدعی شده اند کارمزد دستگاه کارتخوان آنها نیز افزایش یافته است. این در حالی است که سوپرمارکت ها از قانون جدید کارمزد معاف شده بودند. برخی مسئولان این ادعاها را رد کرده و برخی نیز گناه را به گردن بانک ها انداخته اند. با این حال، مشکلات هنوز وجود دارند و اعتراضات پایان نیافته است.

قانون جدید احتیاج به اصلاح دارد

همانطور که در بالا نیز مشاهده شده، اعتراضات بیشتر از جانب مشاغلی مطرح است که خرده فروش بوده و تعداد استفاده آنها از دستگاه کارتخوان زیاد و سود حاصل از هر تراکنش‌شان هم کم است. صاحبان این مشاغل معمولا با مشتریان به اختلاف خورده و دچار کشمکش با آنها می شوند.

متاسفانه تعداد اختلافات و درگیری های حاصل از دستگاه کارتخوان روز به روز بیشتر می شود و اگر مسئولان نتوانند قانونی وضع کنند که صاحبان مشاغل خرد آسیب نبینند ممکن است اختلافات و کشمکش های موجود در سطح شهر افزایش یابد.

 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.