صفحه اصلی / اجتماعی / لابی ترکیه، عربستان و آمریکا برای به دست گرفتن حاکمیت غزه شایعه است/ ایران از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کرده است

لابی ترکیه، عربستان و آمریکا برای به دست گرفتن حاکمیت غزه شایعه است/ ایران از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کرده است

حانیه برومند-در حالی که شایعاتی مبنی بر لابی قدرت‌ها در خصوص فردای بدون حماس مطرح شد، رحمن قهرمان‌پور در‌ گفت‌وگو با خبرفوری، لابی اردوغان و عربستان و آمریکا را در جهت کنترل یا به دست گرفتن حاکمیت غزه شایعه دانست، زیرا از دیدگاه او دو کشور ترکیه و‌ عربستان مواضع متفاوتی نسبت به حماس دارند.

وی در ادامه گفت: آنچه که اکنون محل بحث است، مدیریت غزه پس از پایان جنگ است و ایده‌ها و طرح‌های مختلفی در جهت آن از سوی برخی کشورها مطرح شده؛ از جمله آن پیشنهاد آمریکا مبنی بر مدیریت غزه تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی است‌. از طرفی قطر و ترکیه به دنبال حفظ حماس و آتش‌بس هستند و نمی‌خواهند حماس از بین برود یا تضعیف شود. عربستان نیز پیشنهادی مبنی بر تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی شامل عربستان، امارات، اردن و مصر را برای مدیریت غزه مطرح کرده‌ است.

قهرمان‌پور تصریح کرد: هیچکدام از طرح‌ها و پیشنهادات مختلف برای مدیریت غزه قطعی نیست زیرا اسرائیل با همه آن‌ها مخالف است و می‌خواهد غزه برای مدت نامعلوم به لحاظ امنیتی در کنترل خودش باشد.

وی افزود: این طرح‌ها و ایده‌ها برای مدیریت غزه در حد پیشنهادات اولیه است و به نظر می‌رسد بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باشد.

پیش‌بینی‌ها از سرانجام غزه

قهرمانپور در خصوص پیش بینی‌اش در خصوص سرانجام غزه گفت: برای این سوال پاسخ روشنی نداریم زیرا عملیات غزه هنوز در جریان است و در ارتش اسرائیل فقط درباره کلیت کاری که می‌‎خواهند انجام بدهند و هدفی که دارند توافق وجود دارد اما درباره جزئیات نمی‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد. کلیت کارشان این است که می‌‎خواهند حماس را تضعیف کنند و به نوعی غزه را از چنگ حماس دربیاورند اما درباره جزئیات کار مثل اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل یا تقسیم غزه به شمال و جنوب و چگونگی برخورد با آوارگان و مسائل این چنینی حتی داخل اسرائیل اختلاف نظرات جدی وجود دارد.

وی اذعان داشت: متغیرهای مختلفی درباره آینده غزه وجود دارد و در این مسئله عدم قطعیت زیادی حاکم است؛ باید منتظر بود و دید تحولات چگونه رقم می‌خورد و جنگ چه زمانی تمام می‌شود تا درباره جزئیات این موضوع تصمیم‌گیری صورت بگیرد. 

این پژوهشگر روابط بین‌الملل در مرحله اول اسرائیل و آمریکا و سپس ایران را در معادلات غزه حائز اهمیت دانست و ضمن اشاره به نقش کلیدی ایران به عنوان بازیگری در راس محور مقاومت و اهمیت تصمیمات آن، نقش سایر کشورها را حاشیه‌ای دانست.

وی افزود: سایر کشورها مانند ترکیه نقش حاشیه‌ای دارند؛ ترکیه بنا به عادت دیپلماتیک خود سعی در فعال بودن در عرصه بین‌الملل دارد تا نشان بدهد بازیگر تاثیرگذاری است اما حقیقت این است که رهبران حماس در قطر هستند و قطر از حماس حمایت مالی می‌کند و روابط قطر با حماس به مراتب نزدیک‌تر از ترکیه با حماس است.

ایران کجای معادلات غزه قرار دارد؟

وی گفت: حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و انصارالله همگی جزو محور مقاومت تلقی می‌‍شوند و ایران در راس محور مقاومت در منطقه قرار دارد و چون حمله از سوی حماس صورت گرفت، طبیعتا خیلی‌ها گمان می‌کردند موضوع به ایران مرتبط می‌شود. ایران این موضوع را رد کرد و بعدها مشخص شد حماس بدون هماهنگی با سایر کشورها و حتی فرماندهان نظامی جنگ را شروع کرده است. ایران اگر وارد جنگ می‌شد، به تبعیت از آن محور مقاومت هم وارد جنگ می‌شد و موضوع شکل دیگری پیدا می‌کرد، اما سیاست ایران عدم ورود به جنگ است.

قهرمان‌پور ادامه داد: نقش ایران در این معادلات به گونه‌ای است که از گسترش جنگ در منطقه و ورود سایر اعضای محور مقاومت به جنگ مستقیم با اسرائیل جلوگیری کرده است. تصمیم ایران و نقش آن به دلیل حضورش در راس محور مقاومت چه در پایان جنگ و چه در تبادل گروگان‌ها مهم است و هیچکس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.