صفحه اصلی / اجتماعی / مروری بر نیمه نهایی های جهنمی/ از شکست های تلخ به گربه سیاهی به نام عربستان تا اشتباه بچه گانه مقابل ژاپن/ چرا پای ایران به فینال نمی رسد؟

مروری بر نیمه نهایی های جهنمی/ از شکست های تلخ به گربه سیاهی به نام عربستان تا اشتباه بچه گانه مقابل ژاپن/ چرا پای ایران به فینال نمی رسد؟

به گزارش خبر فوری، تیم ملی فوتبال ایران بار دیگر وداعی تلخ و حسرت آمیز با جام ملت های آسیا داشت. بسیاری امیدوار بودند که بعد از شکست ژاپن، تیم ملی به راحتی راهی فینال شده و با توجه به باخت و حذف کره، بعد از چند دهه قهرمان شود. اما این اتفاق نیفتاد و تیم ملی ایران شکستی غیرمنتظره از قطر داشت و حذف شد.

اگر به تاریخ جام ملت های آسیا توجه کنیم، متوجه می شویم که تیم ملی ایران بارها توانسته راهی نیمه نهایی شود اما در نیمه نهایی ها شکستی تلخ و ناامید کننده داشته و حذف شده یا راهی بازی رده بندی شده است. یکی از مشخص ترین نمونه ها مربوط به جام ملت های آسیای سال ۲۰۰۴ می شود که تیم ملی ایران توانست در مرحله یک چهارم نهایی کره جنوبی را شکست دهد اما در مرحله نیمه نهایی به چین میزبان باخت و راهی بازی رده بندی شد. متاسفانه خاطره تلخ چین در سال ۲۰۲۳ در قطر تداعی شد. همانطور که در سال ۲۰۰۴ همه امیدوار بودند ایران بعد از برد کره جنوبی به راحتی از سد میزبان بگذرد، در سال ۲۰۲۳ نیز همه امید داشتند که بعد از برد یک مدعی دیگر، ایران بتواند میزبان را شکست داده و راهی فینال شود اما این اتفاق نیفتاد و خاطره تلخ چین در قطر تکرار شد.

مروری بر نیمه نهایی های جهنمی

در تاریخ جام ملت های آسیا، ایران توانسته بارها راهی نیمه نهایی شود اما در بسیاری از موارد شکستی تلخ داشته و نتوانسته راهی فینال شود. به جز سه جام ملت های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ ایران نتوانسته در مصاف نیمه نهایی موفق بوده و راهی فینال شود.

به مناسبت حذف تلخ ایران از جام ملت های آسیا، قصد داریم مروری بر تاریخ حضور ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا و شکست های تلخش در این مقطع از مسابقات، داشته باشیم:

۱۹۸۰ کویت

تیم ملی ایران در سال ۱۹۸۰ و مدت کوتاهی بعد از انقلاب اسلامی راهی کویت شد تا قهرمانی خود را تکرار کند اما انتشار خبر تلخ و ناگهانی حمله عراق و آغاز جنگ تحمیلی روحیه بازیکنان را خراب کرد و آنها نتوانستند عملکرد خوبی در دیدار نیمه نهایی مقابل کویت میزبان داشته باشند و در نهایت، با نتیجه ۲ بر ۱ شکست خوردند. تیم ملی در نهایت به مقام سوم مسابقات کویت رسید.

۱۹۸۴ اندونزی

تیم ملی ایران در سال ۱۹۸۴ نیز تیمی قدرتمند بود اما در مرحله نیمه نهایی در مقابل عربستان سعودی قرار گرفت. بازی در وقت قانونی ۱ بر ۱ شد. گل عربستان در دقیقه ۸۸ و توسط شاهین بیانی به صورت گل به خودی به ثمر رسید. در ضربات پنالتی نتیجه ۵ بر ۴ به نفع سعودی ها شد. محمد پنجعلی تنها بازیکن ایران بود که پنالتی خود را خراب کرد.

۱۹۸۸ قطر

ایران و عربستان که حالا تبدیل به قدرت های اصلی غرب آسیا شده بودند، بار دیگر در مسابقات ۱۹۸۸ در مرحله نیمه نهایی به مصاف هم رفتند. متاسفانه بار دیگر تیم ملی ایران نتیجه را به سعودی ها واگذار کرد. نتیجه بازی ۱ بر صفر به نفع عربستان شد. گل عربستان را ماجد عبدالله در دقیقه ۱۶ به ثمر رساند. ایران در بازی رده بندی چین را در ضربات پنالتی شکست داد و به مقام سوم رسید.

۱۹۹۶ امارات متحده عربی

تیم عالی جام ملت های ۱۹۹۶ امید اصلی قهرمانی بود اما بار دیگر در مقابل گربه سیاهش یعنی عربستان سعودی قرار گرفت و در نیمه نهایی باخت. ایران در این مسابقه در ضربات پنالتی شکست خورد. علی دایی، داریوش یزدانی و محمد خاکپور پنالتی زنان ایران بودند که نتوانستند ضربه خود را وارد دروازه کنند.

۲۰۰۴ چین

ناکامی ایران در سال ۲۰۰۴ نیز ادامه داشت. تیم برانکو که دو سال بعد توانست راهی جام جهانی آلمان شود، با برد کره جنوبی در یک چهارم نهایی همه را امیدوار به فینالیست شدن کرد اما در نیمه نهایی به چین میزبان باخت و راهی دیدار رده بندی شد. بازی در ۱۲۰ دقیقه ۱ بر ۱ شد اما در ضربات پنالتی، ایران شکست خورد. ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی نتوانستند ضربات آخر پنالتی ایران را گل کنند.

۲۰۱۹ امارات

تیم کارلوس کیروش امید زیادی داشت که بتواند طلسم نیمه نهایی را شکسته و راهی فینال شود اما در نیمه نهایی نتوانست از پس ژاپن قدرتمند برآید. اشتباه بچه گانه بازیکنان و رها کردن بازی به هوای خطا، باعث شد ژاپن گل اول را بزند. بعد از گل اول، شیرازه تیم پاشید و ایران گل های دوم و سوم را هم خورد و با حذف بازی رده بندی از مسابقات، عملا از جام حذف شد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.