صفحه اصلی / آموزش عالی / مسیر جاده زابل_ زاهدان در محدوده شهر سوخته تغییر می‌کند

مسیر جاده زابل_ زاهدان در محدوده شهر سوخته تغییر می‌کند

دانستنی نیوز – گروه استان‌ها: در پی گلایه مندی و دغدغه مردم و دوستداران عرصه‌های تاریخی و گردشگری با توجه به تلاش مسئولان برای راه اندازی باند دوم زابل به زاهدان و احتمال خروج شهر سوخته از فهرست جهانی، گزارشی با عنوان «تاریخ ۵ هزارساله در خطر است / شهرسوخته از فهرست جهانی خارج می‌شود؟» در ۳۱ تیرماه امسال در دانستنی نیوز سیستان و بلوچستان، منتشر شد که پس از آن مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نسبت به آن واکنش داشت که با عنوان «ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان با اولویت حفظ آثار تاریخی» در دوم مردادماه جاری در این خبرگزاری منتشر شد.

در پی انعکاس این اخبار، هشتگ های ی برای این موضوع در فضای مجازی منتشر شد و در مدتی اندک به یکی از پر بحث ترین هشتگ های شبکه اجتماعی توئیتر تبدیل شد به نحوی که برنامه «هشتگ هامون» شبکه استانی هامون یک برنامه خود را روی این موضوع گذاشت و سپس برنامه‌های دیگر صدا و سیمای استانی به این موضوع پرداختند که نمونه آن مصاحبه برنامه «کافه هنر» با کارشناس میراث فرهنگی بود که همه از دغدغه مندی مردم و نیاز به توجه مسئولان می‌گفتند.

حال امروز مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از تغییر هر دو باند مسیر زابل به زاهدان به محدوده‌ای که به حضور شهر سوخته در فهرست جهانی خدشه‌ای وارد نکند، خبر داد.

مسیر جاده زاهدان_ زابل در محدوده شهر سوخته تغییر می‌کند

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: در پی دغدغه‌مندی دوستداران مواریث فرهنگی و تاریخی مسیر جاده زاهدان_ زابل در محدوده شهر سوخته تغییر می‌کند.

علیرضا جلال زایی صبح امروز پنج شنبه در جلسه شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی شهر سوخته که با موضوع بررسی مسیر احداث باند دوم محور زاهدان به زابل از سمت شرق پایگاه پژوهشی شهر سوخته با اولویت حفظ آثار تاریخی برگزار شد، افزود: در پی دغدغه‌مندی مردم سیستان و دوستداران مواریث تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری در زمینه احتمال حذف شهر سوخته از فهرست جهانی یونسکو با احداث باند دوم مسیر زاهدان به زابل، این تدبیر در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا مسیر جاده زاهدان-زابل در محدوده شهر سوخته تغییر کند.

وی بیان کرد: پس از بررسی سه مسیر پیشنهادی توسط پایگاه شهر سوخته، مسیر سوم با مشخصات فنی و جغرافیایی و با هدف رعایت محدوده عرصه و حریم محوطه‌های اقماری شهر سوخته و اولویت حفظ آثار تاریخی مورد تأیید قرار گرفت.

جلالزایی گفت: نتیجه جلسه این شد که هر دو باند رفت و برگشت در جهت شرقی مجتمع فرهنگی پژوهشی عبور کرده و مسیر ارتباطی فعلی به صورت مسیر اختصاصی شهر سوخته و به صورت کندرو مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.