صفحه اصلی / اجتماعی / معمای سرقت خانۀ سلبریتی ها و افراد مشهور/ نتیجۀ یک معضل همگانی یا اقدام عمدی یک گروه؟/ وضعیت دزدی منزل و خودرو در پایتخت

معمای سرقت خانۀ سلبریتی ها و افراد مشهور/ نتیجۀ یک معضل همگانی یا اقدام عمدی یک گروه؟/ وضعیت دزدی منزل و خودرو در پایتخت

به گزارش خبر فوری، بعد از قتل داریوش مهرجویی و همسرش تهران شوکه شد و وحشت سراسر آن را فراگرفت. قاتل مرحوم مهرجویی باغبان سابق ویلایش بود که با همراهی همدستانش به قصد سرقت و انتقام به خانۀ کارگردان مشهور حمله کرد و ضمن قتل آن مرحوم، اموالش را نیز سرقت کرد. چندی از این حادثه نگذشته بود که همسر کیهان کلهر، آهنگساز و استاد مشهور کمانچه نیز در صفحۀ اینستاگرامش از سرقت منزلش خبر داد.

ساعاتی بعد هم امیر نوری، بازیگر و کمدین مدعی سرقت منزلش توسط چند فرد ناشناس شد. این حوادث برخی را به این فکر انداخت که ممکن است گروهی به عمد، قصد سرقت از منزل افراد مشهور را داشته اند و این امر نه یک حادثه بلکه فرآیندی عمدی بوده است.

با این حال، با کمی دقت می توان متوجه شد که این گمان و فرض غلط است. البته شکی نیست که سرقت از سلبریتی ها و افراد مشهور مدتی است که شدت گرفته اما این امر مربوط به یک یا دو هفتۀ اخیر نیست و در این چند ماهه افزایش چشم گیری داشته است.

چندی پیش بود که سارقان خفت گیر به بهنام ابوالقاسم پور، فوتبالیست سابق و مربی فعلی حمله کرده و ضمن زخمی کردن او، اموالش را به سرقت بردند. چندی بعد این اتفاق برای حمید مطهری، مربی سابق پرسپولیس افتاد. همچنین، چند بازیگر از جمله علی رام نورایی از خفت شدنشان توسط سارقان در اتوبان های تهران خبر دادند.

آنچه از این فرایند نتیجه می شود این نیست که سرقت خانه و اموال بازیگران و فوتبالیست ها و نوازندگان عمدی است بلکه این امر، روندی افزایشی بوده که به صورت عمومی در سطح کشور و به خصوص پایتخت دیده می شود.

به عبارت دیگر، سرقت منزل، خفت گیری و قاپ زنی در سطح تهران افزایش یافته و به همین دلیل، این مساله و معضل در بین سلبریتی ها نیز افزایش یافته است. تفاوت سلبریتی ها با مردم عادی در این است که آنها رسانه داشته و می توانند سرقت ها را به صورت عمومی گزارش دهند اما مردم عادی فاقد این رسانه ها بوده و صدایشان شنیده نمی شود.

مروری بر آمار سرقت در تهران

فرضیۀ فوق الذکر با بررسی آمار سرقت در تهران مشخص می شود. در گزارشی که هم میهن در روز ۳۰ مهر ۱۴۰۲ منتشر کرد مشخص شد که آمار سرقت در پایتخت افزایشی است و هر ساله نیز بیشتر می شود. همچنین، طبق گزارشی که شرق در سال ۱۴۰۱ به نقل از مرکز آمار ایران منتشر کرد، در طول ۵ سال (از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰) میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است.

بر اساس گزارش شمار سرقت ‌ها در سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده که بنا به اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ شمار سرقت‌ ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است. به نظر می‌رسد افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد. به طوری که در بازه پنج‌ ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است. گزارش هم میهن نشان می دهد که این آمار در سال جدید یعنی ۱۴۰۲ بیشتر هم شده است. طبق مشاهدات خبرنگار این رسانه، مراکز فروش کالاهای قاچاق پر از خریدار و فروشنده است و اموال مسروقه به خصوص موبایل ها در این مراکز فروخته می شوند. همچنین، کلانتری ها و مراکز پلیس نیز پر از شاکیانی است که به قصد شکایت از سارقان به این مراکز رجوع کرده و می کنند.

هنوز آمار قطعی از میزان سرقت در سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است اما شواهد نشان می دهد که میزان سرقت در تهران نسبت به سال های قبل کم نشده است. این سرقت ها بیشتر معطوف به کالاهایی مهم از قبیل موبایل، ضبط خودرو، لپ تاپ، وسایل منزل و … است. بیشتر سرقت ها به صورت به خفت گیری، قاپ زنی، خودرو زنی و خانه رویی (سرقت منزل) است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.