صفحه اصلی / اجتماعی / معمای میزان کسری معلم در ایران!

معمای میزان کسری معلم در ایران!

کورش زارعی- شاید وقتی حرف از آمار‌های متناقض به میان بیاید، شما ناخودآگاه به بانک مرکزی فکر کنید، اما در کمال شگفتی یکی از نامنظم‌ترین اطلاعات آماری کشور متعلق به آموزش و پرورش است.

۴۵ روز از بازگشایی مدارس و فاجعه کمبود معلم گذشته است، اما هنوز وضعیت آمار و ارقام حوزه آموزش و پرورش چندان دقیق نیست و عدد و رقم‌هایی که از سوی مسئولین برای کمبود معلم مطرح می‌شود متفاوت است.

در فروردین امسال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کمبود ۱۰۰ هزار معلم خبر داد، اما همین چند روز قبل صحرایی ، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هزار معلم کسری وجود دارد.

عدد اعلام شده توسط وزیر در حالی است که برخی کارشناسان معتقد هستند آموزش و پرورش حدود ۳۰۰ هزار معلم کم دارد.

این فاصله ۱۰۰ هزار نفر تا ۳۰۰ هزار نفر به خوبی بیانگر بحران آمارهای متناقض در آموزش و پرورش است.

اخیرا مرکز آمارفکت با مطالعه نظام‌های آموزشی در ایران و دنیا به آمار و ارقام جالبی رسیده است که نگاهی به آن‌ها می‌تواند درک روشن‌تری از وضعیت فعلی آموزش و پرورش ارائه کند.

بررسی تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در ۱۰ سال گذشته توسط آمار فکت نشان می‌دهد که در حالی که تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۴، ۲۵۸۹۲ نفر بوده است این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۶۵۴۹۹ مقر رسیده است .

همچنین بررسی آمارفکت نشان می‌دهد در حالی به طور استاندارد یک معلم در مقطع ابتدایی باید به ۲۰ دانش‌آموز آموزش دهد، در ایران این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ نفر بوده است.

باید دید وزارت آموزش و پرورش در شرایطی که امسال نیز تعداد قابل توجهی از فرهنگیان بازنشست می‌شوند، چه راهکاری برای این موضوع می‌اندیشد که سال آینده دوباره با این موضوع مواجه نشود.

 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.