صفحه اصلی / آموزش عالی / نابودی ۹۰ درصد مرجان‌ها در خارگ/ اکوسیستم جزیره احیا می‌شود

نابودی ۹۰ درصد مرجان‌ها در خارگ/ اکوسیستم جزیره احیا می‌شود

خبرگزاری، گروه استان‌ها – حامد عرب زاده: جزیره خارگ به عنوان نگین خلیج فارس یکی از نقاط حساس و استراتژیک جهان به شمار می‌رود که در اقتصاد کشور نقش اساسی و مهمی دارد.

جزایر خارگ و خارگو یکی از منحصربه‌فردترین زیست بوم‌های آبی دنیا را در خود جای داده‌اند که به آبسنگ‌های مرجانی معروفند. آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس با بیش از ۲۰۰ میلیون سال قدمت، متنوع‌ترین و غنی‌ترین زیست بوم‌های دریایی محسوب می‌شوند

صخره‌های مرجانی جزایر خارگ و خارگو یکی از مهمترین، ظریف‌ترین و متنوع‌ترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری این اکوسیستم در زمان زیادی تشکیل شده است که نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای محدوده خلیج فارس دارد.

آبسنگ‌ها ریشه حیات دریایی هستند چون حدود ۲۵ هزار گونه آبزی در این مناطق دریایی زندگی می‌کند ولی در سال‌های اخیر برخی از این آبسنگ‌ها نابود شده و مابقی نیز حال و روز خوشی ندارند.

آبسنگ‌ها مکانی برای تخم‌ریزی و دوران نوزادی انواع آبزیان هستند و اگر این زیستگاه ارزشمند از بین برود پیامدهای جبران ناپذیری را به اکوسیستم دریایی وارد می‌کند.

نابودی ۹۰ درصد اجتماعات مرجانی

بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با دانستنی نیوز اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست جزیره خارگ را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و پیگیری‌های فراوانی در این زمینه خواهیم داشت.

آلایندگی‌ها، گرمایش زمین، اسیدی شدن دریاها، تیرگی آب‌ها، فعالیت، ساخت و سازهای ساحلی، استحصال زمین از دریا و ریزش روغن کشتی‌ها باعث مرگ تدریجی آبسنگ‌های مرجانی شده است محمدرضا دشتی زاده اضافه کرد: به دلایل تغیرات اقلیمی از قبیل افزایش بیش از حد درجه حرارت آب بخصوص در سال ۹۵ تا کنون، شاهد سفید شدگی و از بین رفتن بیش از ۹۰ درصد اجتماعات مرجانی جزایر خارگ و خارگو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری شرکت نفت فلات قاره ایران اقدام به اجرای طرح احیا و کاشت زیست بوم‌های مرجانی در طی سه مرحله (مطالعاتی، اجرایی و نگهداری و پایش) کرده است.

بخشدار ویژه خارگ گفت: متأسفانه در چند سال گذشته عواملی مانند انواع آلایندگی‌ها، گرمایش زمین، اسیدی شدن دریاها، تیرگی آب‌ها، فعالیت، ساخت و سازهای ساحلی، استحصال زمین از دریا و ریزش روغن کشتی‌ها باعث مرگ تدریجی آبسنگ‌های مرجانی شده است.

وی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و مکان یابی مناسب و همچنین ایجاد خزانه مرجانی در خرداد و تیرماه سال جاری فاز اجرایی در طی ۲ مرحله نزدیک به ۶ هزار قلمه مرجانی برای بازسازی اکوسیستم در محدوده شرق و غرب جزیره خارگو با روش‌های علمی و مناسب اجرا و کاشت شد.

نابودی ۹۰ درصد مرجان‌ها در خارگ/ اکوسیستم جزیره احیا می‌شود

احیای بافت مرجانی جزیره خارگ

رئیس اداره محیط زیست خارگ گفت: آلایندگی‌های نفتی حاوی فلزات سنگین است و با قرار گرفتن در معرض تغذیه جانداران ریز دریایی و صدف‌ها به چرخه تغذیه دیگر زیستمندان دریایی نیز وارد می‌شود و حتی سلامت انسان را نیز تهدید می‌کند.

سفید شدگی همراه با مرگ مرجان یا عدم مرگ مرجان پاسخی به نوسان شرایط محیطی است مهدی یزدان پناه افزود: لکه‌های نفتی لایه‌ای سیاه رنگ روی آب ایجاد می‌کند که مانع از تبادل اکسیژن به دریا می‌شود و حیات زیستمدان ارزشمند خلیج فارس مانند مرجان‌ها و دیگر جانداران را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: با همکاری و هم افزایی صورت گرفته با شرکت نفت فلات قاره اقدامات لازم به منظور احیای بافت مرجانی جزیره خارگ آغاز شده است.

رئیس اداره محیط زیست خارگ خاطرنشان کرد: سفید شدگی همراه با مرگ مرجان یا عدم مرگ مرجان پاسخی به نوسان شرایط محیطی است.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ فرسایش در مرجان‌های خلیج فارس رو به افزایش است، برآیند ناگواری عاید ساختارهای کربناتی مرجانی در خلیج فارس خواهد شد.

انتظار می‌رود ضمن فعالیت‌های سازمان محیط زیست استان بوشهر، شرکت‌های نفتی که در به خطر انداختن حیات آب سنگ‌ها نقش داشته‌اند نیز پای کار باشند و برای حفظ محیط زیست از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.