صفحه اصلی / اجتماعی / ناتوانی دکمه‌ها؛ آیا آمریکا قدرت بی‌چون‌وچرای نظامی جهان است؟

ناتوانی دکمه‌ها؛ آیا آمریکا قدرت بی‌چون‌وچرای نظامی جهان است؟

در دهه‌های اخیر شنیده‌ایم که آمریکا قدرت بی‌چون‌وچرای نظامی جهان است و هیچ، مطلقا هیچ نیرویی تاب مقاومت در برابر خواست آمریکایی را ندارد. سناتورها و دولتمردان آمریکایی هم در این خصوص کم لاف نزده‌اند و این تفکر را گسترش داده‌اند. البته این تفکر فقط مختص آمریکایی ها نبوده و نیست، حتی وزیر امور خارجه سابق ایران هم چنین تفکری دارد!

ظریف در آذرماه ۹۲ گفته بود: “غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟»

حالا یک دهه پس از ادعای ظریف، همه چیز در این منطقه تغییر کرده، دیگر نه آمریکا در افغانستان حضور دارد، نه در عراق مثل سابق کیا و بیایی دارد. در این یک دهه، رابطه ایران و عربستان قطع و وصل شد، جنگ یمن پایان یافت و حتی دیگر از داعش هم مثل آن روزها خبری نیست، اما یک ماجرای خاص این روزها نقل محافل است؛ غزه!

جنگ غزه پس از عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی کماکان ادامه دارد، جنگی که صدای مردم جهان را درآورده، اما دولت‌های جهان را نه!

جنایات صهیونیست‌ها تبدیل به امری روزمره شده و در میانه این آتش و خون، خبری از واکنش جهان عرب و اسلام نیست. دولت‌های عرب که سال‌هاست آرمان فلسطین را فراموش کرده‌اند، خود را به ندیدن زده‌اند و حتی حاضر نیستند مبادلات تجاری خود را لااقل برای مدتی با اسراییلی ها متوقف کنند. 

در این میان اما، یک دولت، جورکش تمام جهان عرب شده؛ یمنی‌ها تبدیل به تنها کشوری شدند که در برابر آرمان فلسطین احساس مسئولیت کردند و رفتاری را انجام دادند که باید کل جهان اسلام انجام می‌داد. ورودی قاطع در حمایت از انتفاضه!

چند هفته‌ای هست که هشدارهای یمن رنگ و بوی عملی به خود گرفته و باب المندب و دریای سرخ برای کشتی‌های تجاری غربی ناامن شده‌است. سرنگونی و شلیک به کشتی‌های در حال عبور، توقیف کشتی‌های منتسب به صهیونیست‌ها و… همه و همه از جمله کارهای بزرگ ارتش یمن در هفته‌های اخیر بوده‌است.

به بخش اول صحبت‌ها بازگردیم. مگر آمریکا قرار نبود قدرتمندترین باشد و با یک دکمه ایران و یمن را تسلیم کند؟ پس چرا سکوت کرده و در قبال این سلسله رفتارهای یمنی منفعل است؟ چرا ناو ایزنهاور درست در اوج عملیات یمنی‌ها منطقه را ترک کرد؟ 

از سوی دیگر فراموش نکنید که گروه‌های نظامی حاضر در منطقه در هفته‌های اخیر بیش از ۹۰ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق، سوریه و… را هدف قرار داده‌اند. واکنش آمریکا چه بوده؟ تقریبا هیچ!

این‌ها همه نشانه‌ها یک واقعیت است، آمریکا آن چیزی که برخی متصور بودند نیست و دیگر خبری از سلطه آمریکایی بر خاورمیانه نخواهدبود. استراتژی سکوت متحد صهیونیست‌ها نشانه‌های بزرگی دارد، از ضعف تا استیصال در برابر انتفاضه و اتحاد …

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.