صفحه اصلی / اجتماعی / هراس صهیونیست‌ها از جبهه‌های جدید جنگ‌ / چرا اسرائیل حمله زمینی خود را شروع نمی کند؟

هراس صهیونیست‌ها از جبهه‌های جدید جنگ‌ / چرا اسرائیل حمله زمینی خود را شروع نمی کند؟

به گزارش خبر فوری، ارتش اسرائیل علی رغم تهدیدات مختلف، هنوز عملیات زمینی خود را آغاز نکرده و دائما آن را به تعویق می اندازد. علت این تاخیر چیست؟

پایگاه الجزیره در تحلیلی به قلم “محمد وتد” به بررسی آخرین وضعیت عملیات زمینی در غزه و علت ترس و تعلل ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این تحلیل ارائه می شود: 

چرا اسرائیل حمله زمینی خود را شروع نمی کند؟

بی میلی دولت رژیم صهیونیستی به ریاست و رهبری بنیامین نتانیاهو برای آغاز نبرد زمینی در نوار غزه، سؤالاتی را درباره میزان آمادگی ارتش اسرائیل برای چنین تهاجمی و همچنین ماهیت اهداف این نبرد ایجاد کرده است.

برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی این است که در صورت وقوع جنگ، ارتش اسرائیل متحمل تلفات سنگینی خواهد شد. 

تعویق پیاپی عملیات نظامی ارتش صهیونیستی در خاک غزه مورد انتقاد محافل مختلف اسرائیلی و حتی نیروهای ذخیره زمینی ارتش اسرائیل قرار گرفته است. این سربازان معتقدند تعویق نبرد زمینی ممکن است به روحیه نیروها و سربازان آسیب برساند زیرا اکثر آنها آمادگی خود را برای نبرد از دست داده اند. 

«کابینه جنگ» با ملاحظات و نگرانی های متعددی در خصوص میزان آمادگی نیروهای عادی برای نبرد زمینی در غزه روبه رو است.

این نگرانی ها در حالی است که حزب‌الله به مرزهای شمالی فشار آورده و ارتش اسرائیل را با چالش های متفاوتی برای نبرد زمینی رو به رو ساخته است.

تحلیلگران معتقدند که ارتش اسرائیل می‌ خواهد زیرساخت‌ های غزه را نابود کند، بیشترین تعداد شبه‌نظامیان را بکشد و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جناح‌های مقاومت را تا زمانی که توانایی‌ نظامی و موشکی آن‌ها از بین نرفته، رها نکند و جلوی تهاجم زمینی محدود به نیروهای ارتش اسرائیل را بگیرد. 

حمله زمینی اسرائیل چگونه خواهد بود؟

امیر بوحبوط، خبرنگار نظامی پایگاه خبری واللا معتقد است که تاریخ شروع نبرد زمینی به دلایل متعددی از جمله ملاحظات نظامی، منطقه ای و بین المللی و عملیاتی از جمله آمادگی ارتش و فراخوان جذب سرباز بیشتر به تعویق افتاده است. افزایش نیروهای ذخیره به زمان نیاز دارد و همچنین هزینه و تلفات انسانی در صفوف ارتش اسرائیل  نیز روز به روز بیشتر می شود. 

خبرنگار نظامی واللا ادامه می دهد: «اسرائیل به دنبال دستیابی به یک چتر قانونی در عرصه بین المللی جهت تهاجم زمینی گسترده به مناطق شهری پر جمعیت و غیرنظامی غزه و همچنین دریافت چراغ سبز از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است.»

  بوحبوط خاطرنشان کرد: اولین هدف دولت و ارتش اسرائیل در اعلام فراخوان همه جانبه نیروهای ذخیره که تعداد آنها حدود ۴۰۰ هزار نفر است، از بین بردن شبه نظامیان گردان های عزالدین قسام در نوار غزه است. ارتش اسرائیل همچنین به دنبال این است که از پیشروی سربازان حماس به سمت شهرهای اشغالی در جنوب جلوگیری کند.

با این حال،  با فشار دولت آمریکا و جو بایدن، دولت اسرائیل تصمیم گرفته که تاریخ نبرد زمینی را به تعویق بیاندازند تا مسائل انسانی در نوار غزه حل و فصل شود و پس از آن، عملیات زمینی آغاز شود. 

با توجه به به تعویق مجدد جنگ زمینی، خبرنگار نظامی واللا مدعی است که تصمیم دولت این بوده که سربازان ذخیره به مرزها اعزام شوند. این در حالی است که هنوز تعداد و میزان آمادگی افراد اعزامی به این مرزها مشخص نیست و این امر به روحیه سربازان آسیب می رساند چرا که توان بدنی و ذهنی آنها را کاهش داده و آنان را در یک فضای تعلیق قرار می دهد. 

هشدار مقامات رژیم صهیونیستی به نتانیاهو/ به غزه حمله نکن

بسیاری از مقامات سابق و تحلیلگران اسرائیلی معتقدند «تهاجم زمینی» به غزه از نقطه نظر استراتژیک یک اشتباه خواهد بود. وزیر سابق امنیت اسرائیل در این رابطه می گوید، تهاجم زمینی به غزه یک جبهه زمینی دوم در کرانه باختری و شاید جبهه زمینی سوم در مرز لبنان جهت جنگ با حزب الله باز می کند. او می گوید: «حتی ارتش در حالت عادی هم برای چنین سناریویی آماده نیست». 

مدیرکل سابق وزارت امنیت اسرائیل افزود: غزه یک تهدید وجودی نیست و می توان با آن از طریق هوا و فشار اقتصادی مقابله کرد و اگر ارتش اسرائیل به غزه نفوذ کند، این تله می‌تواند یک تهدید وجودی برای خودش باشد.

ایوری ادامه داد: اگر اسرائیل تصمیم بگیرد در نوار غزه بماند، تهاجم زمینی گزینه درستی است، اما این یک مجازات بزرگ برای ساکنان غزه و اسرائیل است چون باقی ماندن ارتش در غزه منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از سربازان خواهد شد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.