صفحه اصلی / اجتماعی / هک پشت هک

هک پشت هک

باز هم خبری از هک شدن منتشر شد، این بار اسنپ طعمه هکرها شد و اطلاعات مختلفی از کاربران آن در فضای مجازی منتشر شد. خبری که دیگر برای کاربران ایرانی تبدیل به امری عادی و روزمره شده. دیگر تقریبا می توان گفت ماهی نیست که این قبیل اخبار پخش نشود، یک بار اسنپ، یک بار تپسی و…اما این بار چه اطلاعاتی سرقت شده؟

این اطلاعات شامل موارد زیر هست:

نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، ایمیل، تاریخ تولد، شماره کارت کاربران، بیش از ۵۱ میلیون آدرس کاربران شامل موقعیت GPS، آدرس کامل، شماره تلفن، اطلاعات ۳۶۰ میلیون سفارش از جمله آی‌پی سفارش دهنده، آدرس، تلفن، شهر، قیمت سفارش، نوع سفارش، اطلاعات ۲۵ هزار پیک شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس، کد ملی، شهر، اطلاعات بیش از ۱۶۰ میلیون سفر انجام شده توسط پیک‌ها، اطلاعات بیش از ۲۴۰ هزار رستوران طرف قرارداد اسنپ فود از جمله مجموع فروش آنها و اطلاعات پیام های مختلف کاربران به پشتیبانی اسنپ فود!

از صبح که این خبر منتشر شده، پیام‌های مختلف کاربران به پشتیبانی اسنپ، سوژه طنز هم در فضای مجازی شده؛ از دکتر کاظمی که ساعت ۲ بامداد سفارش شیرموز داده تا برنج خوردن وحید شمسایی.

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که این هک شدن‌ها و انتشار اطلاعات، چه تبعاتی برای مردم دارد؟

گروه IRLeaks مدعی است اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار پرداخت، شامل نام کامل صاحب کارت، نام کامل مشتری، شماره تماس، شماره کارت، نام بانک و… را نیز در اختیار دارد.

فارغ از لوکیشن کاربران، آنچه که بیش از همه نگران کننده است، افشای اطلاعات بانکی و احتمال سوءاستفاده و سرقت موجودی حساب بانکی افراد است. این موضوع مهمترین دغدغه کاربران در فضای فعلی محسوب می شود.

البته اسنپ فود مدعی است  کلیه اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، اعم از اطلاعات مربوط به کد امنیتی کارت CCV، رمز عبور و تاریخ انقضا کارت در امنیت کامل قرار دارد، چون این اطلاعات براساس مقررات بانک مرکزی در هیچ یک از پلتفرم‌ها ذخیره نمی‌شود. موضوعی که صحت سنجی آن نیاز به زمان دارد. 

هک شدن اسنپ‌فود حتی اگر حساب بانکی افراد را تهدید نکند، با افشای اطلاعات شخصی و تاحدودی محرمانه، مشتریان و رستوران‌ها را در معرض ریسک قرار می‌دهد. اولین تهدید، موارد مربوط به میزان فروش رستوران‌ها و کمیسیون پرداختی به هر رستوران است.

باید منتظر ماند و دید که در نهایت این اتفاق عجیب که البته در کشورمان تبدیل به رویه‌ای عادی شده، چه اثرات زیانباری در ادامه برای مردم خواهد داشت؟

 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.