صفحه اصلی / اجتماعی / وحشت آمریکا از موشک ها و ماهواره های جدید کره شمالی/ جبهه جدید پوتین در پیونگ یانگ ایجاد شد/ آیا کیم تهدیدی جدی برای آمریکا است؟

وحشت آمریکا از موشک ها و ماهواره های جدید کره شمالی/ جبهه جدید پوتین در پیونگ یانگ ایجاد شد/ آیا کیم تهدیدی جدی برای آمریکا است؟

به گزارش خبر فوری، پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به موضوع آزمایش های موشکی و فضایی کره شمالی و خطری که این مساله برای آمریکا و متحدان منطقه ای آن یعنی ژاپن و کره جنوبی ایجاد می کند، پرداخته است.

در زیر خلاصه مقاله نشنال اینترست که به قلم بروس. ای. بکتول (Bruce E. Bechtol)، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه آنگلو استیت، است، ارائه می شود.

ماهواره های پیونگ یانگ؛ تهدیدی جدید علیه سئول – واشنگتن

کره شمالی اخیراً یک آزمایش موفق ماهواره ای داشته و یک ماهواره از تأسیسات سوهای (Sohae)‌ خود پرتاب کرده است. بر اساس استانداردهای فنی کره شمالی، این ماهواره و موشکش پیشرفته ترین محصولات نظامی و فضایی پیونگ یانگ تا به امروز هستند. تحلیلگران معتقدند این پرتاب بدون مشکل انجام شده و ماهواره‌ای را به فضا فرستاده است. به گفته مقامات کره‌شمالی‌، این ماهواره قادر به ارسال تصاویر از مناطق مختلف است.

این آزمایش تهدیدی جدی علیه ائتلاف نظامی آمریکا و کره جنوبی (ROK-U.S) است. کره شمالی به شدت به دنبال پیشرفت “برنامه فضایی” خود است و این هدفی جز تهدید اتحاد نظامی آمریکا و متحدان شرقی اش ندارد.

طبق اعلام کره شمالی، ماهواره پرتاب شده قابلیت ها و امکانات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) جدیدی را برای پیونگ یانگ فراهم می کند. به نظر می رسد این سیستم قادر به عکس برداری از تاسیسات آمریکایی ها در سراسر جهان و به خصوص منطقه شرق آسیا است. اگرچه فناوری ساخت ماهواره کره شمالی بر اساس استانداردهای مدرن، ابتدایی است، اما قابلیت دیگری را به مجموعه ابزارهای پیونگ یانگ اضافه می کند و اطلاعات مورد نیاز در زمان جنگ یا قبل از آن را فراهم می کند. البته این فقط یک ماهواره است. کره شمالی باید چندین بار دیگر این ماهواره را پرتاب کند تا بتوان به آن به عنوان یک سلاح نگاه کرد.

همانطور که همه تحلیلگران کره شمالی می دانند، پیونگ یانگ اخیرا (به ویژه از سال گذشته تا کنون) از نظر اقتصادی و نظامی به روسیه نزدیک تر شده است. این نزدیکی منجر شده که کره شمالی محموله های قابل توجهی از گلوله های توپخانه و موشک جهت تداوم جنگ با اوکراین، به روسیه بفرستد. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر، کیم جونگ اون از روسیه بازدید کرده است. او چندی پیش به یکی از ایستگاه‌های کلیدی تأسیسات پرتاب فضایی روسیه رفت. بر اساس گزارش‌ها، روس‌ها به کره‌شمالی‌ در زمینه ساخت ماهواره و به خصوص حل چالش‌های فنی مربوط به موتور موشک کمک کرده اند. برخی از احتمال کمک روس ها در زمینه ارتباطات و قابلیت‌های فرماندهی و کنترل شرایط برای پرتاب ماهواره و  کنترل آن در مدار سخن گفته اند. اگر این کمک ها ادامه یابد، ماهواره های پیونگ یانگ از نظر دامنه، دقت و فناوری توسعه خواهند یافت.

اتحاد فضایی روسیه و کره شمالی

هم سفر کیم به روسیه و هم گزارش‌های منتشر شده توسط ناظران و تحلیلگران آشکار می کند که «برنامه فضایی و ماهواره ای» به یکی از اولویت های اصلی کره شمالی تبدیل شده است. اما چرا کره شمالی اکنون به فکر توسعه برنامه فضایی خود افتاده است؟ واقعیت این است که ماهواره های پیونگ‌یانگ بیش از هر عاملی می توانند برای ائتلاف آمریکا و کره جنوبی خطرساز باشند. ماهواره ها و سایر تجهیزات هوایی از جمله پهپادها به خصوص در زمینه اطلاعاتی بسیار کارآمد هستند و ائتلاف آمریکا و کره جنوبی هم در تشخیص و ردیابی این پرنده ها ضعیف تر عمل می کنند.

البته تجهیزات کره شمالی هنوز کامل نیستند. آنچه کره شمالی در حال حاضر، در اختیار دارد، قابلیت جمع آوری اطلاعات استراتژیک  از کره جنوبی و اطراف آن است. اگرچه این قابلیت مهم است، اما پیونگ یانگ هنوز قدرت تحلیل اطلاعات و ارائه داده های قابل اعتماد در مورد امکانات، حرکات و فرماندهی نیروهای نظامی سئول را ندارد.

کره شمالی در حال حاضر، اولین قدم خود را در تلاش برای تغییر این وضعیت برداشته است. یک شبکه ماهواره ای جدید و پیشرفته به آنها قابلیت “بازیابی اطلاعاتی” را می دهد که تا به امروز هرگز نداشته اند. با این حال، قدرت بازیابی اطلاعات (ISR) کره شمالی در حال حاضر به مراتب کمتر از کره جنوبی و آمریکا است.

خطر برای آمریکا و کره جنوبی چقدر جدی است؟

سوال مهم این است که ماهواره های پیونگ یانگ تا چه حد  متحدان آمریکا در شرق آسیا را تهدید می کنند؟ در پاسخ باید گفت که این امر به چند عامل بستگی دارد.

مهم ترین مساله این است که بدانیم کره شمالی چند ماهواره می تواند نگه داری کرده و به هوا بفرستد. این امر به سطح پیچیدگی شبکه ماهواره ای پیونگ یانگ و پیشرفته بودن تجهیزات آنان بستگی دارد. همچنین، باید دید پیونگ یانگ مدت زمان لازم برای ارسال تعداد زیادی از ماهواره ها به مدار را دارد یا نه. این امر مشخص می کند که آیا کره شمالی قدرت جمع آوری حجم قابل توجهی از اطلاعات در مورد کره جنوبی و نیروهای ایالات متحده را دارا است یا چنین قابلیتی ندارد.

ساخت و نگهداری سیستم ماهواره‌ای فوق پیشرفته – که به نظر می‌رسد همان چیزی است که کیم جونگ اون می‌ خواهد – سال‌ها طول می‌کشد. البته کره شمالی می تواند از این فناوری برای بهبود برنامه موشک بالستیک خود استفاده کند.

بسیاری از فناوری های مورد استفاده در موتورها و سیستم های پرتاب موشکی بسیار شبیه برنامه های ماهواره ای هستند. در واقع، کره شمالی می تواند حین توسعه برنامه فضایی خود، پرتاب های موشک های بالستیک خود را پنهانی انجام داده و آن را توسعه دهد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.