صفحه اصلی / اجتماعی / پاریس و آخرین گام برای پایان جنگ غزه/ آتش بس نهایی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک/ شرط حماس و جهاد برای صلح چیست؟

پاریس و آخرین گام برای پایان جنگ غزه/ آتش بس نهایی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک/ شرط حماس و جهاد برای صلح چیست؟

به گزارش خبر فوری، اخبار متعددی از به ثمر رسیدن مذاکرات پاریس و نزدیکی توافق صلح بین حماس و رژیم صهیونیستی به گوش می رسد. قطر دیروز اعلام کرد که احتمال آتش بس قطعی و پایان یافتن رسمی جنگ وجود دارد. اما موضع گروه های مقاومت فلسطین و به خصوص جهاد و حماس چیست؟

المیادین در گزارشی به مرور مواضع مقامات ارشد مقاومت فلسطین در رابطه با مذاکرات صلح پاریس پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این گزارش ترجمه و ارائه می گردد:

شرط حماس برای صلح و آتش بس چیست؟

علی برکه، رئیس سازمان روابط ملی حماس در خارج از کشور، با تایید این مساله که جنبش حماس در حال رایزنی‌های داخلی و خارجی و گفتگو با جناح‌های مختلف مقاومت در مورد توافق احتمالی با رژیم صهیونیستی و آتش بس است، گفت: ما برای پاسخ به زمان نیاز داریم. برکه ادامه داد: شروط ما برای آتش بس، گشایش گذرگاه رفح، تعهد بین المللی اعراب به بازسازی نوار غزه و آزادی زندانیان و اسرا است.

برکه گفت: پیشنهاد شده که تبادل اسرا در سه مرحله انجام شود. مرحله اول ۴۵ روز و مرحله دوم تبادل بدون تعیین بازه زمانی است. وی ادامه داد: مرحله سوم مربوط به تبادل اجساد بین دو طرف است و بازه زمانی مشخصی ندارد.

برکه ادامه داد: حماس شفاها شنیده است که مدت آتش‌بس می‌تواند تمدید شود، اما ما ضمانت‌های عربی و بین‌المللی برای تداوم آتش‌بس می‌خواهیم.

مسئول ارشد روابط ملی حماس در خارج گفت: علاوه بر مطالبات تضمینی، خواسته‌هایی برای بازسازی، خروج اشغالگران از نوار غزه و تأمین فوری مسکن موقت برای آوارگان غزه داریم. وی افزود: مقاومت در میدان نبرد برای تحمیل شرایط خود بر دشمن شکست نخورده و هیچکس اجازه ندارد خواسته های خود را به ما دیکته کرده و به ما بیاموزد که چگونه نوار غزه را مدیریت کنیم.

جهاد اسلامی: ما ضمانت‌ می‌خواهیم

همچنین، علی ابوشاهین، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، تأکید کرد که “موضع جهاد اسلامی در مورد توافق احتمالی پاریس این است که مفاد این توافق نباید با آنچه در مصر ارائه شد (توافق آتش بس اول)، تفاوتی داشته باشد”. ابوشاهین با اشاره به اینکه «در توافق پاریس صحبت جدی در مورد تداوم آتش بس نشده است»، افزود: «در مورد مدیریت امور داخلی غزه بدون دخالت خارجی ها میان فلسطینی ها اجماع وجود دارد».

به گفته ابوشاهین، مقامات جهاد اسلامی در مورد پیشنهادات ارائه شده  در پاریس خوشبین نیستند و معتقدند که این پیشنهادها به آتش بس منجر نمی شوند. جهاد ضمانت هایی برای توقف نسل کشی صهیونیست ها علیه مردم غزه می خواهد.

وی با اشاره به اینکه انگیزه اصلی قدرت های بین المللی منافع اسرائیل و مساله اصلی شان آزادی اسرای اسرائیلی است، تاکید کرد: مقاومت ضعیف نیست و نمی توان شرایط را بر آن تحمیل کرد.

آتش بس نهایی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات جاری در پاریس در خصوص تبادل اسیران رژیم اشغالگر اسرائیل و مقاومت فلسطین نوشت که مذاکره‌کنندگان «اسرائیل»، ایالات متحده آمریکا، مصر و قطر “بر روی چارچوب کلی معاهده صلح جدید به توافق رسیده اند.”

به گفته این منبع، این توافق شامل «آزادی اسرای آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده در غزه» به صورت چند مرحله‌ای می شود. در مرحله نخست زنان و کودکان آزاد می شوند و با توقف تدریجی جنگ و ارسال کمک‌ها به غزه، گروه های دیگر نیز به تدریج آزاد خواهند شد. در مقابل، اسرای فلسطینی نیز آزاد شده و به شهرهایشان باز می گردند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز اشاره کرده که مرحله کنونی مذاکرات ممکن است به آتش بس دائمی در غزه منجر شود. وی افزود: در زمینه تبادل اسرا پیشرفت هایی حاصل شده است و مذاکرات نسبت به هفته های گذشته رو به بهبود است.

جنبش حماس نیز از طریق مشاور رسانه ای خود، طاهر النونو تأیید کرد که “آتش بس در غزه مقدمه اصلی اقدام بعدی است” النونو بر موضع قاطع جنبش حماس در مورد یک آتش بس جامع و کامل، مبادله و بازگشت اسرا و زندانیان و به خصوص “بازسازی” غزه تاکید کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.