صفحه اصلی / اجتماعی / پذیره‌نویسی شگستر؛ در اولین زیست پالایشگاه ایران چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟ /نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این پذیره نویسی چقدر است؟

پذیره‌نویسی شگستر؛ در اولین زیست پالایشگاه ایران چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟ /نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این پذیره نویسی چقدر است؟

امیرحسین دانایی- شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و دو زیست پالایشگاه بیواتانول در استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد را در دست ساخت دارد.

پذیره نویسی این شرکت در روز شنبه ۸ مهر انجام خواهد شد.

سوخت سبز و بیواتانول چیست؟

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر اولین تولید‌کننده سوخت سبز در ایران است و تولیدکننده بیواتانول در کشور است. 

بیواتانول سوختی است که با استفاده از محصولات کشاورزی مثل ذرت، گندم و نیشکر طی یک فرایند تخمیری تولید شده و یک منبع انرژی تجدید‌پذیر است. هدف از تولید این محصول جایگزینی با ماده «متیل ترشیو بوتیل اتر» (MTBE) است که اثرات مخربی روی محیط زیست، خصوصا خاک و آب‌های زیرزمینی دارد.

در حقیقت، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانند با جایگزین‌کردن بیواتانول به‌جای MTBE علاوه بر تولید بنزین باکیفیت‌ و پاک‌تر، بهای تمام شده بنزین را نیز کاهش دهند.

در دو دهه گذشته میزان تولید بیواتانول سوختی در دنیا با ۳۵۰ درصد افزایش از ۲۴ میلیارد لیتر به ۱۰۶ میلیارد لیتر در سال افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار بیواتانول در جهان حدود ۳۸میلیارد دلار بوده و میزان حجم تقاضا برای آن تقریبا ۱۰۶ میلیارد لیتر است. کشور آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده بیواتانول در جهان است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار بیواتانول به ۱۱۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و حجم تقاضا نیز برای این محصول تا ۲۰۰ میلیارد لیتر برسد.

مواد اولیه تولید بیواتانول ذرت است که این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود.

شایان ذکر است که شگستر با پذیره‌نویسی در بورس و جذب منابع مالی مورد نیاز از طریق بازار سرمایه، به اولین شرکت بورسی تبدیل خواهد شد که دو محصول جدید و پر‌تقاضا را تولید خواهد کرد. شگستر علاوه بر بیواتانول، کنجاله تخمیری نیز تولید می‌کند که به عنوان خوراک دام می‌تواند نقش مهمی در کاهش واردات این مادی مهم داشته باشد.

افتتاح بازار حرفه ای با پذیره نویسی شگستر

در این میان شرکت بورس تهران با راه‌اندازی بازاری جدید با نام بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای مقدمات ورود شرکت‌های جدید از صنایع متنوع و جذاب را فراهم کرده است. سهام گسترش سوخت سبز زاگرس به‌عنوان نخستین شرکت در این بازار عرضه می‌شود تا بورس تهران پس از ۱۴ سال از بازاری جدید و متفاوت رونمایی کند.

آنچه باید درباره پذیره نویسی شگستر بدانید

عرضه سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگسترح از هشتم مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و تعداد ۱۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۳۹ هزار و ۶۳۱ سهم حق تقدم در روز عرضه به عموم واگذار می گردد.

ارزشگذاری این شرکت حدود ۳,۰۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ولی در پذیره نویسی با ارزشی در حدود ۱,۸۰۰ هزار میلیارد عرضه می شود.

بعد از اتمام حق تقدم ها نماد بسته شده و زمان بازگشایی سهم مثل پذیره نویسی های قبلی (از طریق سلب حق تقدم) مشخص نیست.

قیمت هر سهم در زمان پذیره‌نویسی ۱,۵۱۴ ریال تعیین شده و برای شرکت در آن سقف و کفی از لحاظ نقدینگی مشخص نشده و همه افراد می‌توانند با هر میزان سرمایه، از طریق سامانه آنلاین معاملاتی کارگزاری‌ها اقدام به خرید نماد این شرکت کنند. 

نکته: این نماد اولین سهم در بازار سرمایه گذاران حرفه‌ای می باشد و نسبت به سایر بازارها، ریسک بیشتری خواهد داشت و سازمان بورس نیز بر این موضوع تاکید داشته و قبل از خرید نیز باید توافق نامه ریسک خرید را فعال کرده تا بتوانید در این پذیره نویس شرکت کنید.

در این پذیره نویسی شرکت کنیم؟

طبق برآورد کارشناسان رسمی دادگستری، NAV یا خالص ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم در حدود ۱۸۹ تومان برآورد شده است.

این در حالی است که قیمت پذیره نویسی در حدود ۱۵۱ تومان اعلام شده است و این قیمت با تخفیفی در حدود ۲۰ درصدی محاسبه شده است.

بعد از دو پذیره نویسی موفق فرود و گلدیرا این سومین پذیره نویسی است که روز شنبه آغاز خواهد شد. دو پذیره نویسی قبلی سود خوبی را نصیب سهامداران کردند. این شرکت نیز با توجه به کاربردی بودن به نظر به لحاظ بنیادی در شرایط خوبی است و احتمالا سود خوبی را نیز نصیب کسانی که در پذیره نویسی شرکت کنند می کند.

بزرگترین ریسک سرمایه گذاری در این پذیره نویسی، ریسک عدم بهره برداری از پروژه و شروع تولید در زمان تعیین شده است.

در صورتی که بدون مشکل جدی و با پیشبینی فعلی، شرکت در زمان تعیین شده به بهره برداری برسد و همچنین قیمت گذاری دستوری در محصولات شرکت اعمال نگردد، با توجه به این که سهام شرکت پایین تر از ارزش ذاتی خود قرار دارد، برای سرمایه گذاری بلند مدت جذاب خواهد بود.

نقدینگی مورد نیاز

مجموع ارزش سهام قابل واگذاری به عموم، ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و در صورت استقبال در روز اول شروع این پذیره نویسی، تعداد کل سهام قابل عرضه، به تعداد شرکت کنندگان تقسیم خواهد شد.(همانند عرضه های اولیه)

در صورتی که تمام سهام در روز اول به فروش نرسد، به هر کد هر مقدار که سفارش گذاشته باشد، سهام اختصاص خواهد یافت.

در صورت شرکت ۱۷۷ هزار کد حقیقی و حقوقی (رکورد مشارکت در پذیره نویسی ها) مبلغی در حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به هر کد خواهد رسید.

این برآورد با توجه به عدم تعیین سقف برای سفارشات از سوی ناظر بازار محاسبه شده است و  با کاهش تعداد شرکت کننده ها میزان سرمایه مورد نیاز بیشتر خواهد شد.

نکته پایانی: در صورتی که قصد مشارکت در این پذیره نویسی را دارید، حتماً با سرمایه مازاد خود اقدام به خرید نمایید.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.