صفحه اصلی / اجتماعی / پشت پردۀ تغییر نام هند به بهارات/ هیتلر هندی ظهور کرده است؟

پشت پردۀ تغییر نام هند به بهارات/ هیتلر هندی ظهور کرده است؟

به گزارش خبر فوری، استفادۀ مقامات هندی از واژۀ «بهارات» به جای «هند» در نشست سران گروه ۲۰ با واکنش های متفاوت و بعضا تند داخلی و خارجی مواجه شده است.

بهارات واژه ای سانسکریت است که هندوها برای نامیدن سرزمین هند از آن استفاده می کنند. به کارگیری این واژه توسط دولت نارندرا مودی و حزب ملی گرا و راست گرای «بهاراتیا جاناتا» (BJP) باعث نگرانی گروه های مخالف شده است.

بسیاری، مودی را “هیتلر هند” می دانند. مودی توانسته با سیاست ملی گرایی و دولتی سازی خود هند را به یکی از قدرت های اقتصادی و نظامی جهان تبدیل کند اما همزمان تلاش دارد که سیاست های تند راست گرایانۀ خود را پرورش دهد.

او مخالف شدید مسلمانان است، با پادشاهان گورکانی (پادشاهان مغول و مسلمان هند) مخالف است و برخی مساجد قدیمی هند را هم تبدیل به معبد یا موزه کرده است. از زمان آغاز به کار دولت مودی، اختلافات و کشمکش های قومی و مذهبی در هند افزایش یافته است. چندی پیش بود که دو وزیر دولت به خاطر توهین به پیامبر اسلام و همسرانش مجبور به عذرخواهی شد و تنش های مذهبی نیز روز به روز در حال بیشتر شدن هستند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیاست مودی و حزب تندرو اش می تواند باعث نابودی هند شود. هند ذاتا کشوری تکثر گرا است. این کشور ۱.۴ میلیارد جمعیت دارد. این جمعیت انبوه به ۲۰ زبان مختلف صحبت کرده و چند ده دین و مذهب متفاوت دارد. وحدت گرایی مودی می تواند آسیب فراوانی به این تکثر ذاتی بزند و جامعۀ هند را با بحران روبه رو سازد.

مسالۀ نام بهارات به جای هند نماد تمام مشکلاتی است که مودی برای کشور خودش ایجاد کرده است. اما رای و نظر او و حزبش چیست و مخالف چه می گویند؟

بهارات؛ رستاخیز هند جدید یا مقدمه ای برای پرورش هیتلر هندی؟

سی ان ان آمریکا در گزارشی به مسالۀ نام «بهارات» پرداخته است. این نام سانسکریت همین حالا نیز توسط برخی هندوها به کار می رود و نامی مقدس به حساب می آید اما به کار گیری آن به عنوان واژۀ رسمی کمی عجیب و دور از انتظار است.

مودی و اعضاء حزب بهاراتیا جاناتا معتقدند واژۀ «هند» واژه ای مجعول است که از کلمۀ «سیندو» یا «سند» که بر ساکنان رودخانۀ سند دلالت دارد، گرفته شده است و ارتباطی با تمامیت هندوستان ندارد. از طرف دیگر، واژۀ هند واژه ای است که توسط بسیاری از بیگانگان از جمله مسلمانان غیر هندی و غربی ها به کار گرفته می شود.

استعمار انگلیس این واژه را بر قلمرو وسیعی که در اختیار داشت اطلاق می کرد. نارندرا مودی مدعی است که هند را از تاریخ پر ظلم و جفایش خارج کرده و اقتصاد و فرهنگ آن را احیاء کرده است. به همین دلیل، بهتر است واژۀ بهارات نیز که بر شکوه و جلال سنت و تاریخ هند دلالت دارد جایگزین هند شود.

همچنین، آن طور که سی ان ان گزارش داده حدود ۲۶ گروه و حزب مخالف حزب بهاراتیا جاناتا علیه این حزب ائتلاف ایجاد کرده اند. آنها نام ائتلاف سیاسی خود را «INDIA» گذاشتند و بر هویت هندی که در تقابل با باستان گرایی مودی است، تاکید دارند. از این روی، مودی و حزبش هم از واژۀ هند دور شده و بر بهارات تاکید دارند.

مخالفان مودی معتقدند او روش اشتباهی را برگزیده و با تاکید بر بهارات در حال نابودی هویت ملی و واقعی هند است. هندوستان نه سرزمینی واحد یا قومیت و مذهبی یکسان بلکه قلمرویی بزرگ و متکثر است و بر اساس همین تکثر شکل گرفته است.

سیاست حزب بهاراتیا جاناتا به نابودی این قلمرو متکثر و بزرگ می انجامد. سهاشی تهارور (Shashi Tharoor)، دیپلمات مخالف مودی معتقد است واژه و کشور هند در طول سالها از تلفیق و ارتباط اقوام و مذاهب مختلف و متفاوت شکل گرفته و باستان گرایی مودی می تواند به نابودی این کل منسجم بینجامد. تهارور معتقد است فقط یک «احمق» می تواند به جای هند از واژۀ بهارات استفاده کند.

با این حال، برخی مخالفان بر خلاف تهارور معتقدند مودی نه یک احمق بلکه یک «جاه طلب» است که به دنبال سیاست های ترسناکی است. آنها معتقدند استفادۀ دولت از واژۀ «بهارات» به سیاست «آکاند بهارات» اشاره دارد.

آکاند بِهارات که در زبان سانسکریت به معنای «هندوستان یکپارچه» است یک ایدئولوژی افراطی است که به دنبال ضمیمه کردن کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای مرکزی به خاک هندوستان است. این واژه که توسط پان‌ هندوئیست ها بنا نهاده شده‌ است در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری هندو در مناطقی است که کشور هندوستان به آنها چشم‌ داشته و دارد و آن را جزئی از قلمروی فرهنگی هند بزرگ قلمداد می ‌کند. آکاند بهاراتی ها به دنبال نابودی بنگلادش، پاکستان، نپال و برخی کشورهای دیگری هستند که روزگاری به هند بزرگ تعلق داشته است. این سیاست مساوق سیاست «رایش» هیتلر است و می تواند بسیار خطرناک باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.