صفحه اصلی / اجتماعی / پلی که واشنگتن را وارد جنگ بزرگ می کند/ جنگ در سه جبهه؛ اولویت آمریکا باید اسرائیل باشد یا اوکراین؟

پلی که واشنگتن را وارد جنگ بزرگ می کند/ جنگ در سه جبهه؛ اولویت آمریکا باید اسرائیل باشد یا اوکراین؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه جنگ در فلسطین به اوج خود رسیده و آمریکا نیز به طور غیر مستقیم، درگیر این جنگ شده و در کنار اسرائیل قرار گرفته است، بسیاری در آمریکا معتقدند تمرکز بر جنگ غزه، از توجه آمریکا به اوکراین کم کرده و این نابسامانی منجر به شکست ایالات متحده در هر دو جبهه می شود.

نشنال اینترست در تحلیلی به قلم لورنس کورب و استفان کیمبالا به مساله اولویت آمریکا در جنگ های اخیر و اهمیت دخالت بیشتر واشنگتن در جبهه اوکراین و حمایت قاطع ناتو از کی‌اف پرداخته است.

جدال با شک/ آمریکا باید از اوکراین حمایت کند؟

نویسندگان نشنال اینترست که موافق شدید دخالت آمریکا در جنگ اوکراین هستند، از تزلزل اخیر دولت بایدن در جبهه اوکراین انتقاد کرده و در ابتدای تحلیل خود می نویسند: در آگوست ۱۹۹۰، وقتی رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش پدر به این فکر می کرد که آیا ایالات متحده باید نیروهایی را برای بیرون راندن عراق از کویت ارسال کند یا نه، مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا، با صراحتی تحکم آمیز به او گفت: «الان وقت تردید و دو به شک بودن نیست».

نشنال اینترست در ادامه به انتقادات مختلف در رابطه با دخالت آمریکا در جنگ اوکراین پرداخته و می نویسد: اکنون برای اکثر ناظران و تحلیلگران آشکار است که جنگ روسیه و اوکراین برای مدت نامعلومی ادامه خواهد داشت و احتمال کمی برای پیروزی قاطع یک طرف بر طرف دیگر وجود دارد. با بالا رفتن هزینه‌های جنگ، «تزلزل» و تردید از سوی رهبران سیاسی کشورهای عضو ناتو، از جمله واشنگتن، نیز افزایش یافته است. در حال حاضر در ایالات متحده، برخی اعضای کنگره، اهالی رسانه‌ و تحلیلگران اهمیت تعهد آمریکا به اوکراین یا افزایش هزینه‌های تسلیحات و سایر ابزارهای پشتیبانی را زیر سؤال می‌برند.

برخی منتقدان دایره انتقاد خود را به انتخاب استراتژی و تاکتیک دولت فعلی محدود کرده‌اند اما در عین حال معتقدند که باید از اوکراین حمایت کرد. برخی دیگر دایره انتقاد خود را گسترده تر کرده و انگیزه های حمایت ایالات متحده از اوکراین را زیر سوال می برند.

نویسندگان سپس به پیچیدگی و بزرگی جنگ اوکراین اشاره و می نویسند: این جنگ ترکیبی از جنگ های متعارف و غیر متعارف است، از جمله عملیات ویژه جنگجویان چریکی، جنگ سیاسی از انواع مختلفش، و استفاده فراوان از فناوری قرن بیست و یکم (پهپادها و جنگ سایبری) در کنار راکت های شلیک شده است که جنگ اخیر را شبیه درگیری های جنگ جهانی دوم می کند. این پیچیدگی ها با گسترش جنگ به حوزه های هوایی و دریایی برای پشتیبانی از عملیات زمینی بیشتر هم می شود.

نویسندگان سهم آمریکا را در جنگ اوکراین بالا دانسته و معتقدند علی رغم شبهات منطقی و تسکیکات مختلف در رابطه با دخالت آمریکا در جنگ اوکراین، این کشور باید از زلنسکی حمایت کند. نشنال اینترست ادامه می دهد: یکی دیگر از جنبه های جنگ اخیر که برخی از آمریکایی ها را گیج کرده، اتهامات فساد سیاسی و اقتصادی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و سایر سیاستمداران اوکراینی است. این اتهامات برخی را به این فکر انداخته که شاید زلنسکی ارزش دفاع نداشته باشد. اما نباید از نظر دور داشت که آمریکا متحدان مختلفی دارد و برخی از آنان ممکن است هرگز استانداردهای دموکراتیک آمریکا را برآورده نکنند.

اتحادها در زمان جنگ تابع نظم جهانی، ضرورت ها و همچنین منافع هستند. ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم متحد بودند و پس از جنگ، تا چهل و پنج سال به مخالفت با هم و جنگ سرد پرداختند.

روسیه؛ بزرگترین دشمن آمریکا است

نشنال اینترست در ادامه مدعی است روسیه بزرگترین دشمن آمریکا بوده و اگر آمریکا تمام توان خود را روی حمایت از اوکراین نگذارد، ممکن است سراسر اروپا را از دست بدهد. نویسندگان تحلیل نشنال اینترست می نویسند: پروفسور جان میرشایمر ​​و طرفدارانش استدلال می کنند که گسترش ناتو پس از جنگ سرد مانور خطرناکی بود که به نگرانی و حساسیت روسیه انجامید. اما این استدلال دارای نوعی اغراق است. برخلاف ادعای پوتین، گسترش ناتو لزوماً به محاصره نظامی روسیه نینجامید. ناتو اتحادی از کشورهای دموکراتیک بود که هدف نظامی آنها ثبات و بازدارندگی است.

سابقه تاریخی مهاجمان روسیه و سرانجام هجومشان چندان جالب نیست: چارلز دوازدهم از سوئد، ناپلئون و حتی هیتلر همگی در خاک وسیع روسیه شکست خوردند. خشم پوتین از ناتو بر اساس ترس از حمله نظامی نیست، بلکه بر اساس جاه طلبی های خود او برای ترسیم مجدد نقشه اروپا به نفع روسیه است.

جنگ آمریکا در سه جبهه/ اولویت آمریکا باید اسرائیل باشد یا اوکراین؟

نویسندگان در ادامه به جنگ اخیر فلسطین اشاره کرده و مدعی اند نباید این جنگ تمرکز آمریکا را بر اوکراین کم کند. آنها می نویسند: جنگ اسرائیل و حماس پتانسیل تشدید تنش ها را از جهات مختلف دارد. علاوه بر جنگ در خاورمیانه، ایالات متحده باید بازدارندگی نظامی خود را در تایوان حفظ کرده و با چین رقابت کند. تداوم ساخت و آزمایش تسلیحات هسته ای کره شمالی نیز هست که باید توسط واشنگتن در نظر گرفته شود‌.

علی‌رغم این نگرانی‌های منطقی، حمایت ناتو و آمریکا از اوکراین در برابر روسیه باید همچنان با قدرت ادامه داشته باشد. چون ناتو از حفظ نظم موجود در اروپا در برابر تلاش برای تغییر اجباری مرزهای سرزمینی در مقیاسی که از سال ۱۹۴۵ تاکنون دیده نشده، دفاع می کند.

نشنال اینترست در پایان تحلیل خود می نویسد: آیا ایالات متحده می تواند بیش از یک بحران یا چالش جهانی را به طور همزمان مدیریت کند؟ پاسخ مثبت است، مشروط بر اینکه رهبری سیاسی و نظامی آمریکا فعالانه با چالش های پیچیده نظام جهانی در قرن بیست و یکم روبرو شود. مسئله مهم برای آمریکایی ها این است که اهداف سیاسی و نظامی و استراتژیک خود را نسبت به این درگیری ها بازتعریف کنند.

هدف پوتین به اندازه کافی روشن است: او یک اروپای کوچک در داخل یک عروسک ماتروشکا می خواهد تا میراث و قدرت او را تقویت و حفظ کند. ما نیز باید روشن کنیم که هدفمان جلوگیری از وقوع این حادثه است یا نه.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.