صفحه اصلی / آموزش عالی / کمبود اعتبار چالش پیش روی مباحث پرورشی/نوجوان پرسشگر تربیت کنیم

کمبود اعتبار چالش پیش روی مباحث پرورشی/نوجوان پرسشگر تربیت کنیم

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها: تربیت و پرورش دینی و معنوی انسان‌ها یک کار چند بُعدی است که خانواده، مدرسه، رسانه، گروه همسالان و استعداد فردی در آن سهیم است و اگر همه این اضلاع در کار هم وظیفه خود را به درستی انجام دهند شخصیت کودک و نوجوان شکل می‌گیرد.

اگر وضعیت کودک و یا نوجوانی که دچار یک ناهنجاری شده را بررسی کنیم، در می‌یابیم که یکی از بخش‌های خانواده، مدرسه و یا رسانه در انجام وظایف خود دچار کم کاری شده است. در این بین نهاد مدرسه به واسطه ساعات طولانی حضور دانش‌آموز در آن در زمینه تربیت و پرورش بسیار تأثیرگذار است.

به راستی نهاد مدرسه به عبارت دقیق‌تر آموزش و پرورش در این زمینه چقدر احساس مسئولیت دارد و چه اقداماتی تاکنون انجام داده است.

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بارها در موضوع تربیت و پرورش بیان کرده که تعلیم و پرورش باید به صورت دانش بنیان شکل بگیرد و اگر دوران نوجوانی و کودکی فرزندانمان را از بُعد تربیتی از دست بدهیم دچار خسارت خواهیم شد.

طرح یک سوال مهم

وی درباره یکی از خلاء های پرورشی و تربیتی اظهار کرد: این سوال مطرح است که چگونه دشمن از هزاران کیلومتر دورتر از ما می‌تواند دروغ و شایعه را در ذهن فرزند ما وارد کند ولی ما در خانه خود نمی‌توانیم راست و حقیقت ماجرا را برای او تبیین کنیم.

عبادی افزود: بی توجهی به امور تربیتی و فرهنگی گاه نابودی یک نسل را به همراه دارد.

محمدعلی موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این زمینه به دانستنی نیوز گفت: یکی از مهمترین بخش‌های پرورشی آموزش و پرورش حوزه قرآن، عترت و نماز است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های تحولی در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی داشته است، بیان کرد: این تغییرات در متن محتوا و نیز شیوه اجرایی برنامه‌ها در راستای توجه به کیفیت، مدرسه محوری، تمرکز زدایی، همگرایی، فعالیت‌های گروهی و استفاده از فن‌آوری های نوین در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: برای سهولت دسته بندی برنامه‌های پرورشی تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآن، عترت و نماز مدارس در ۴ عنوان انس با قرآن کریم، انس با اهل بیت (ع) نور چشم و فعالیت‌های عمومی تجمیع شده است.

موسوی نژاد افزود: تابستان هم فرصت مناسبی است که مراکز دارالقرآن و پایگاه‌های اوقات فراغت خراسان جنوبی، دانش آموزان را در کنار اولیا به کلاس‌های آموزشی قرآن کریم و سایر فعالیت‌های پرورشی جذب کنند.

برنامه‌ریزی برای تربیت دانش آموز حافظ قرآن

موسوی نژاد ادامه داد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری برای تربیت دانش آموزان حافظ قرآن کریم، برنامه حفظ قرآن کریم در قالب حفظ جز ء ۳۰ در اولویت کار قرار دارد و بدین منظور مراکز دارالقرآن استان ملزم شده‌اند که با تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده، دانش آموزان مدارس را به کلاس‌های حفظ مراکز جذب کنند.

وی ادامه داد: پیگیری برای تکمیل نمازخانه‌های ناتمام، تجهیز نمازخانه‌های مدارس، راه اندازی هیئت مذهبی دانش آموزی در تمام مدارس و فعال سازی ۲۸ مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم و نیز برگزاری اردوهای قرآنی در نیمه دوم سال تحصیلی از برنامه‌های آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: البته کار تربیتی و پرورشی همواره با موانعی رو به رو است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

کمبود نیروی متخصص در حوزه کار فرهنگی برای کودک و نوجوان

موسوی نژاد گفت: بخشی از این موانع مربوط به کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه آموزش قرآن کریم و مباحث گفتمان دینی و جذب به احکام و نماز است.

وی یادآور شد: کم بودن اعتبارات تخصیص یافته برای تمام برنامه‌ها هم از بعد کمی و هم از بعد کیفی از دیگر موانع پیش روی برنامه‌های این حوزه است.

رقیه فرهاد پور، کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر در زمینه برنامه‌های مشترک بین آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی به ویژه از حیث پرورشی اظهار کرد: مدارس صدرا یک الگوی موفق از مدارس هستند که به نوعی حلقه اتصال سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: طرح امین و مشاوران مذهبی با اجرای آموزش و پرورش و تأمین نیرو از سوی حوزه و سازمان تبلیغات کار مشترک بین سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش در حال اجرا است.

موانع کار تربیتی

وی درباره موانع کار پرورشی و تربیتی ادامه داد: بعضی قوانین سخت و دست و پا گیر در حوزه آموزش و پرورش، نبود نیروی انسانی متخصص و مجرب در حوزه روانشناسی، مشاوره، سواد رسانه و… از جمله این موانع است.

فرهاد پور افزود: چنین نیروهایی باید در مدرسه حضور داشته باشند تا دانش آموزان را به مسیر درست هدایت کرده و از دانش‌آموز بخواهند کار فرهنگی متناسب با اقتضای جامعه انجام دهد.

این کارشناس تربیتی گفت: عدم توجه به بحث تحقیق، پژوهش و نوآوری از دیگر موانع این حوزه است که باعث می‌شود روحیه پرسش‌گری و حل مسئله در دانش‌آموز به وجود نیامده و احساس نیاز به فعالیت فرهنگی برای از بین بردن مشکلات به وجود نیاید.

خاطره شیرین از کار تربیتی و فرهنگی

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ که شروع مدارس علوم و معارف اسلامی در استان کلید زده شد و کلیه امور از پیگیری مجوز تأسیس، فضا، نیروی انسانی و… به بنده حقیر سپرده شد کلاً حلاوت و لذت خاصی داشت تا به امروز که ۱۶ سال از عمر مدارس علوم و معارف اسلامی در استان می‌گذرد ادامه دارد.

فرهاد پور افزود: ثمره به بار نشستن این مدارس فارغ‌التحصیلانی اند که اکنون دبیر همین مدارس هستند و یا در دانشگاه تدریس دارند و یا بر مسند قضاوت نشسته‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری می‌توان گفت مهم‌ترین اشتراکات سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش تصمیمات روشن بینانه برای نسل جوان با تکیه بر اندیشه تابناک اسلام ناب محمدی است.

غفلت از مباحث پرورشی و تربیتی زیان غیر قابل جبرانی را به همراه دارد و یک نسل را به تباهی می‌کشاند و از این جهت از همین امروز باید آستین همت را در این زمینه بالا زد و برای آن برنامه ریزی کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.