صفحه اصلی / اجتماعی / گربه‌سیاه‌های کشتی‌گیران ایرانی؛ از پلنگ آمریکایی تا غول ازبکستان/ رسول خادم؛ گربه سیاه اسطوره کشتی روسیه

گربه‌سیاه‌های کشتی‌گیران ایرانی؛ از پلنگ آمریکایی تا غول ازبکستان/ رسول خادم؛ گربه سیاه اسطوره کشتی روسیه

به گزارش خبر فوری، رقابت های حسن یزدانی و دیوید تیلور در این سال‌ها باعث شعف بسیاری از کشتی دوستان شده و در عین حال، بسیاری از مردم‌ جهان را به این ورزش علاقه مند کرده است. این عشق و علاقه به حدی است که فدراسیون جهانی کشتی که به دنبال جذب هر چه بیشتر بیننده است، از این رقابت استقبال کرده و حتی برای نخستین بار یک نشست خبری پیش از برگزاری رقابت تیلور و یزدانی در رقابت های جهانی ۲۰۲۳ صربستان (بلگراد) ترتیب داد.

با این حال، سهم پیروزی دیوید تیلور آمریکایی از این رقابت تاریخی و فراموش نشدنی بیشتر بوده است. تیلور و یزدانی تا کنون ۵ بار با هم کشتی گرفته اند که سهم کشتی گیر آمریکایی ۴ برد بوده است و حسن یزدانی فقط یک بار و آن هم در رقابت های جهانی اسلو توانست تیلور را شکست دهد. اگر دیوید تیلور نبود رنگ تمام مدال های نقره ای حسن یزدانی طلایی می شد اما تیلور توانسته دو طلای جهانی و یک طلای المپیک را از یزدانی بگیرد و از این جهت می توان دیوید تیلور آمریکایی را “گربه سیاه” کشتی ایران و حسن یزدانی دانست.

دیوید تیلور نخست در رقابت های جهانی کرمانشاه توانست یزدانی جوان را ضربه فنی کند. در آن زمان یزدانی توانسته بود خود را به عنوان یک اعجوبه معرفی کند اما دیوید تیلور کشتی گیر شناخته شده ای نبود و به همین دلیل بسیاری گفتند که شکست یزدانی یک اتفاق بوده است. بعد از این شکست، تیلور شروع به کری خوانی سنگینی کرد و از آن سو، طرفداران یزدانی نیز وعده انتقام دادند اما در مسابقات جهانی ۲۰۱۸، قهرمان کشتی ایران بار دیگر از تیلور شکست خورد. رقابت سوم بین این دو کشتی گیر قدرتمند در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم خورد. در فینال المپیک، یزدانی در ۱۶ ثانیه پایانی، رقابت را به تیلور باخت و مدال طلا را از دست داد. با این حال، چند ماه بعد در رقابت های جهانی اسلو توانست تیلور را شکست دهد. با این برد بسیاری امیدوار بودند که ناکامی های حسن یزدانی در مقابل تیلور به پایان برسد اما در رقابت های جهانی ۲۰۲۲ یزدانی بار دیگر به تیلور باخت تا نتیجه رقابت های حسن و دیوید تیلور ۴ بر یک به نفع کشتی گیر آمریکایی شود.

اگرچه می توان تیلور را گربه سیاه یزدانی نامید اما نباید از خاطر برد که در طول تاریخ، کشتی گیران زیادی “گربه سیاه” کشتی گیران ایرانی بوده اند. بد نیست به چند تن از این کشتی گیران اشاره کنیم:

الدار کورتانیدزه؛ گربه سیاه علیرضا حیدری

کورتانیدزه در دوران حضور در دستهٔ سنگین‌وزن کشتی آزاد برای تیم ملی گرجستان، دو مدال برنز بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی و نیز دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان را در ۱۹۹۳، ۱۹۹۷، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ کسب کرد. این کشتی گیر بزرگ گربه سیاه علیرضا حیدری، کشتی گیر نامدار ایرانی بود. علیرضا حیدری در دوران ورزشی خود چهار بار در مسابقات معتبر جهانی و المپیک مقابل الدار کورتانیدزه قرار گرفت. وی پس از سه شکست ناامید کننده بدون کسب حتی یک امتیاز فنی، سرانجام موفق شد در المپیک آتن و در آخرین رویارویی با کورتانیدزه، حریف سرسخت گرجستانی خود را شکست دهد و به مدال برنز المپیک دست یابد.

آرتور تایمازوف؛ گربه سیاه کشتی گیران ایرانی

تایمازوف برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن، مدال نقره المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶، و نایب‌قهرمان این مسابقات در ۲۰۰۱ و ۲۰۱۰ است. او تا پیش از سال ۲۰۱۶ پرافتخارترین ورزشکار کشتی آزاد در تاریخ بازی‌های المپیک و پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ازبکستان محسوب می‌شد اما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، به دلیل مثبت شدن آزمایش‌های دوپینگ، دو مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن و المپیک ۲۰۱۲ لندن در دستهٔ ۱۲۰ کیلوگرم که تایمازوف در آن‌ها قهرمان شده بود، از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ پس‌گرفته‌شد.

تایمازوف در زمان فعالیتش، توانست بسیاری از کشتی گیران سنگین وزن ایرانی را ببرد. عباس جدیدی، علیرضا رضایی، کمیل قاسمی و فردین معصومی از مشهورترین رقبای تایمازوف بودند که همگی از او شکست خوردند. رضایی در المپیک آتن و کمیل قاسمی در المپیک لندن از تایمازوف شکست خوردند اما با مثبت اعلام شدن دوپینگ تایمازوف، کمیل پس از چند سال پیروز آن مسابقه اعلام شد.

جردن باروز؛ پلنگ سیاهی که گربه سیاه کشتی گیران ایرانی شد

باروز برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و قهرمان شش دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، ۲۰۲۱ و ۲۰۲ است. او یکی از بهترین کشتی‌گیران جهان در دههٔ اخیر و نیز از بهترین کشتی‌گیران آمریکایی تمام ادوار به شمار می‌رود. پلنگ سیاه کشتی جهان به معنی واقعی گربه سیاه کشتی گیران ایرانی بوده و هست. تنها کشتی گیر ایرانی که توانسته جردن باروز افسانه ای را شکست دهد علی سوادکوهی است که در جام جهانی ۲۰۲۲ توانست باروز را شکست دهد. به جز سوادکوهی، هیچ ایرانی نتوانسته باروز را شکست دهد و او در ۱۳ رقابتی که با کشتی گیران ایرانی داشته، پیروز بوده است. مشهورترین بازنده ایرانی جردن باروز، صادق گودرزی، قهرمان جهان و دارنده مدال نقره المپیک است که به نوعی “مرد نقره ای” ایران به حساب می آید چون هر بار که در فینال با باروز مواجه می شد از او شکست می خورد.

رسول خادم؛ گربه سیاه ایرانی اسطوره کشتی روسیه

همیشه کشتی گیران خارجی گربه سیاه کشتی گیران ایرانی نبوده اند. برخی کشتی گیران ایرانی هم بودند که گربه سیاه کشتی گیران بزرگ دنیا شدند. یکی از مشهورترین این کشتی گیران رسول خادم، قهرمان جهان و المپیک است که توانست در سه فینال متوالی جهان و المپیک در سال‌های ۱۹۹۴، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ ماخاربک خادارتسف، اسطوره کشتی روسیه را شکست دهد. خادارتسف یکی از پرافتخارترین کشتی گیران روسیه بود. او برندهٔ مدال طلای دو دورهٔ بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون و نیز مدال نقرهٔ المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و قهرمان پنج دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۱۹۸۹, ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ بود. این قهرمان نامدار روس قصد داشت در سال ۹۴ با قهرمانی در مسابقات جهانی بازنشسته شود اما رسول خادم جوان توانست او را شکست دهد. خادارتسف بازنشستگی خود را تا دو سال دیگر به تعویق انداخت اما در فینال جهانی ۹۵ و المپیک ۹۶ آتلانتا هم به رسول خادم باخت تا با نایب قهرمانی از کشتی خداحافظی کند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.