صفحه اصلی / اجتماعی / گل به خودی!

گل به خودی!

کورش زارعی- “گل که اعتیاد نداره”؛ جمله‌ای تکراری که ورد زبان اکثر مصرف کنندگان است.

این گیاه چنان جای پایش را در جامعه ایران باز کرده که حالا تبدیل به دومین مخدر پرمصرف ایران، پس از تریاک شده‌است. اخیرا آماری منتشر شده است که می‌گوید نزدیک به ۵۲ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

وقتی از سعید صفاتیان، کارشناس مبارزه با مواد مخدر در خصوص زمان دسترسی به گل پرسیدیم پاسخش شوکه کننده بود. هر ایرانی برای رسیدن به این ماده مخدر، کمتر از ۱۰ دقیقه وقت نیاز دارد!

او معتقد است چون گل خیلی ساده در دسترس قرار می‌گیرد، مصرف آن در مقطع دبیرستان بسیار رایج‌تر از دیگر ماده‌های مخدر است. این ماده روان‌گردان از دسته کانابیس و در واقع ماری‌جوانای تغییر یافته است. گل نوع طبی ماری‌جوانا یا گرس است که از گیاه شاهدانه هندی گرفته می‌شود و ماده اصلی آن تتراهیدروکانابینول است

سال‌ها قبل رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران گفت که  کاشت گل به راحتی در آپارتمان‌ها و گلخانه انجام می‌شود و برخورد با افرادی که حامل این بذر‌ها باشند کار آسانی نیست.

برخلاف تبلیغاتی که گل را ماده‌ای بی‌ضرر می‌دانند که اعتیادآور نیست، کارشناسان می‌گویند که اگر شخص به کشیدن آن عادت کند، در صورت عدم مصرف دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت‌زدگی و تپش شدید قلب می‌شود. 

توهم ذهنی، تغییر در درک رنگ و صدا، گیجی و بی‌توجهی به اطراف، تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب و آسیب به حافظه کوتاه‌مدت از تاثیرات مصرف گل است.

برخی جامعه‌شناسان معتقدند در کنار اقدامات پلیسی، برای مقابله با مخدرهایی مانند گل که به واسطه فضای مجازی ظهور کرده‌اند، ایجاد کارزارهای رسانه‌ای ضروری هستند‌.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.