صفحه اصلی / اجتماعی / ۳۵۰۰ خانه تاریخی در پایتخت نابود شده است

۳۵۰۰ خانه تاریخی در پایتخت نابود شده است

دانستنی آنلاین: شهردار تهران با اشاره به اینکه ۳۵۰۰ خانه تاریخی در پایتخت نابود شده است، گفت: تلاش می‌کنیم تهران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، پیروز حناچی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری اظهار کرد:  ۲۰۰ سال از پایتختی تهران می‌گذرد و این شهر پس از تبریز، قزوین و اصفهان پایتخت ایران شده و  ازظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است.

وی افزود: بر همین اساس تهران روز به روز توسعه یافته و مراکز اشتغال و جمعیت آن افزایش یافته است و اکنون می‌توان گفت که پهنه جنوبی  البرز منطقه وسیعی است که تحت نفوذ کلانشهر تهران قرار دارد.

حناچی گفت: روز جهانی گردشگری فرصتی است که قابلیت‌های تهران را ببینیم تهران و اصفهان در گذشته ظرفیت‌های مشابه گردشگری داشتند ولی متأسفانه بی‌توجهی‌هایی به پایتخت شده است.

شهردار تهران عنوان کرد: در طرح جامع اولیه تهران ۶ هزار خانه تاریخی شناسایی شد و قرار بود همه این خانه‌ها حفظ شود ولی اکنون تنها ۲۵۰۰ خانه باقی مانده است که در اثر توسعه کاربردی شهر نابود شده و در این دوره تلاش کرده‌ایم ارزش‌های تهران را به درستی بشناسیم و ارزش‌های جدید را نیز به قدیمی‌ها بیفزاییم.

حناچی عنوان کرد: با تصمیمات ملی این اقدامات صورت می‌گیرد و تهران دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری است امروز نماد تهران را میدان آزادی می‌دانند و پل طبیعت هم نمادی از امروز تهران است.همچنین اراضی عباس‌آباد در رنکینگ جهانی واجد شرایط گردشگری شده لذا تهران یک اثر ثبت جهانی دارد و این ظرفیت وجود داشته که تعداد بیشتری به آن افزوده شود.

وی بیان داشت: کمتر شهری است که همزمان هوای کوهستانی داشته باشد و تنها فاصله آن با شن‌های روان کویری یک ساعت باشد، بنابر این تنوع اقلیمی از مواهب شهر تهران محسوب می‌شود.از طرفی تمرکز اصلی‌ترین ویژگی تهران است و اقدامات لازم برای توسعه گردشگری باید سیاست‌های عمومی باشد نه اینکه فقط شهرداری برایش اقدام کند.

حناچی با تأکید بر اینکه ارزش‌های باقیمانده در تهران را باید شناسایی کنیم گفت: تهران برای هفته گردشگری مزین به ارزش‌های خود شده است ظرفیت‌های بسیاری در پایتخت مغفول مانده و باید محور فرهنگی ـ تاریخی تهران را توسعه دهیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد:‌ ترکیه مانند ایران از مواهب نفت برخوردار نیست و بر پایه کشاورزی و گردشگری می‌چرخد. حصار استانبول امروز کامل شده و محدوده تاریخی این شهر توسعه یافته است یکی از آثار گردشگری استانبول میدان تقسیم و خیابان استقلال است که اصلی‌ترین جاذبه استانبول به شمار می‌رود در کنار آن مساجد معروف وجود داشته و در نهایت درآمد گردشگری در ترکیه از درآمد نفت یکساله ما بیشتر شده است.

وی افزود: ما در ایران و در تهران ۱۰ جاذبه اول گردشگری طبیعی و تاریخی را داریم و باید به این ظرفیت‌ها در اسناد مختلف از جمله سند چشم‌انداز توجه شود که  در حوزه مدیریت شهری بر همین اساس اداره تهران را مدنظر قرار داده‌ایم.

حناچی گفت: در اسناد بین‌المللی توسعه گردشگری محور اصلی به شمار می‌رود و ما تلاش می‌کنیم تهران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.