صفحه اصلی / آموزش عالی / آخرین وضعیت توسعه و ساماندهی مراکز داده در کشور

آخرین وضعیت توسعه و ساماندهی مراکز داده در کشور

احسان آریانیان رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری اطلاعات در گفتگو با دانستنی نیوز در خصوص آخرین وضعیت مراکز داده در کشور گفت: در طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات که مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف کرده راه اندازی و ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان مقرر شده که ما انجام این کار را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر هستیم. در حال حاضر در مشهد، اصفهان و منطقه ویژه پیام قطب مراکز داده نهایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر در منطقه ویژه پیام ۲۰۰ رک آماده شده و سرویس می‌دهد و برنامه شأن این است که تا پایان سال مراکز داده را به ۱۰۰۰ رک برسانند و توسعه دهند.

آریانیان در ادامه با بیان اینکه در هر کدام از قطب‌های مراکز داده حداقل تا سال آینده، زیر ساخت‌های ۱۰۰۰ رک آماده ارائه سرویس خواهند بود گفت: آب، برق، گاز و زیرساخت‌هایی که نیاز است یک مرکز داده داشته باشد را دولت آماده می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از مراکز داده در کشور داد افزود: آمار رسمی مطمئن وجود ندارد برای اینکه ایجاد یک مرکز داده هیچ محدودیتی نداشته و ندارد و هر کس می‌تواند برای خودش مرکز داده ایجاد کند.

رئیس کمیته مرکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در ادامه در خصوص برنامه‌های وزارت ارتباطات برای نظم دهی به مراکز داده و حوزه خدمات ابری در کشور گفت: ما در کمیته مرکز داده یک مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را آماده کردیم که قرار است به تصویب برسد، این مصوبه ارائه خدمات را در کشور در حوزه خدمات ابری و مرکز داده نظم و سامان می‌دهد. براین اساس تمامی فراهم کنندگان مراکز داده و خدمات ابری خودشان را معرفی می‌کنند و در واقع شناسنامه دار می‌شوند. در نهایت می‌توان متوجه شد که چقدر در کشور مرکز داده داریم.

آریانیان در ادامه به تخمین تعداد مراکز داده در کشور در پژوهشگاه ارتباطات اشاره و عنوان کرد: ما در پژوهشگاه تخمین زدیم حدود ۴ هزار رک در کشور داریم که تا سال ۱۴۰۶ تصمیم داریم با توجه به نیازهایی که در کشور وجود دارد و نیازهای فناوری‌های جدید به ۱۰ هزار رک افزایش دهیم.

وی به شناسنامه دار شدن این مراکز اشاره کرد و گفت: مراکز داده بخش خصوصی و دولتی باید در نظام ممیزی و رتبه بندی مرکز داده شرکت کنند، سازمان فناوری اطلاعات این کار را شروع کرده و فراخوان این موضوع را هم از ۲ سال پیش داده بود ارزیابی و رتبه بندی و شناسنامه دار کردن بخش خصوصی را بر اساس استاندارد بین المللی را انجام می‌دهد که حدود ۱۲ شرکت در بخش خصوصی این کار برایشان انجام شده و در حال حاضر رتبه بندی و شناسنامه دار هستند.

آریانیان گفت: شناسنامه دار شدن مراکز دولتی نیز چند ماه پیش شروع شده و به همین منظور همایشی برگزار شد تا این موضوع برای بخش دولتی هم تبیین شود و آنها هم بر اساس بند و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، مرکز داده شأن را رتبه بندی کنند.

وی در پایان گفت: زیرساخت اطلاعاتی مراکز داده‌ای که توسعه داده می‌شوند در حال توسعه است و زیر ساخت ارتباطی موضوعی دیگری است که اگر بخواهیم مراکز داده را بهم وصل کنیم باید از زیر ساخت ارتباطی استفاده کرد. در نتیجه می‌توان گفت زیر ساخت اطلاعاتی و ارتباطی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کل زیر ساخت کشور را می‌سازند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.