صفحه اصلی / اجتماعی / آمریکا آماده امتیازدهی بیشتر به ایران است / گفتگوی رئیسی و بایدن در نیویورک بعید است

آمریکا آماده امتیازدهی بیشتر به ایران است / گفتگوی رئیسی و بایدن در نیویورک بعید است

همزمان با این سفر، وبسایت خبرفوری با محمد مرندی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که پیش از این مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بود، به گفتگو نشسته است.

مرندی در این گفتگو با اشاره به نشست مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس جمهور در آن گفت: آقای رییسی در این‌دوره از مجمع عمومی با دست پُر حضور خواهد داشت، چرا که وضعیت بین المللی ایران در سالی که گذشت نسبت به قبل از آن متفاوت شده و رابطه ایران با آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان و تاجیکستان بهتر و با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان بهبود یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال اخیر عضو سازمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای شده است، همچنین رئیس جمهور سفرهای متعددی را به نقاط مختلف جهان برای تعاملات تجاری سیاسی و فرهنگی داشته است.

آمریکا حاضر به ارائه امتیاز بیشتر به ایران شده چرا که دیگر شرایط ایران تغییر کرده و نسبت به قبل در وضعیت بهتری قرار گرفته است

مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: در این میان غربی‌ها به دلیل جنگ اوکراین و افزایش تنش میان کشورهای غربی و چین و دیگر مشکلاتی که در حال افزایش است در جایگاه سخت‌تری قرار گرفتند و به همین دلیل توافق ایران و آمریکا و تبادل زندانیان میان دو کشور و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به این معنی است که آمریکا حاضر به ارائه امتیاز بیشتر به ایران شده چرا که دیگر شرایط ایران تغییر کرده و نسبت به قبل در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

مرندی تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به ارتقای جایگاه ایران، رییس جمهور کشورمان می‌تواند از موضع قدرتمندتری سخن گوید چرا که فرصت‌های جدیدی برای کشورمان به وجود آمده و زیربنای مستحکمی ساخته شده و این سفر برای ساختن فردای بلندتر  و مهمتر در حوزه سیاست خارجی مهم است.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه این سفر فرصت خوبی برای بهره‌برداری از موفقیت‌هایی است که در این مدت برای کشورمان به وجود آمده است، اظهار کرد: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌توان دیدارهای دوجانبه‌ای در مورد بعضی از پرونده‌هایی که طی سال‌های اخیر بین ایران و برخی کشورها وجود دارد برگزار کرده و موضوعات  را پیگیری کرد. 

وی در خصوص احتمال دیدار دو جانبه بین ایران و آمریکا در حاشبه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بسیار بعید می‌دانم بین ایران و آمریکا دیداری صورت گیرد.

مرندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرایط دنیا تغییر کرده و افرادی که منکر تغییر و تحولات دنیا بودند شاید باید بپذیرند که شرایط به سرعت تغییر کرده و در این شرایط فرصت‌هایی به وجود آمده که باید با رایزنی و گفتگو و افزایش همکاری‌ها  به نحو خوبی از آن بهره برد.

وی در ادامه در خصوص آزادسازی پول های بلوکه شده ایران گفت: می توان گفت تقریباً تمام پول‌های کشور آزاد شده است. همچنین در خصوص مباحثی که درباره کاهش بخشی از پول های آزاد شده ایران به دلیل جابجایی و تبدیل پول به ارز دیگری مطرح می شود نیز باید گفت هیچ پولی در این ارتباط از ایران کسر نخواهد شد چرا که ایران آن را تقبل نکرده و کشور ثالثی این موضوع را متقبل شده است. بنابراین قرار نیست پولی از میزان دارایی های ایران کاسته شود و به این ترتیب دارایی های ایران بدون کسری آزاد شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.