صفحه اصلی / اجتماعی / از پورشه‌های گمرکی تا قرارداد ۱۰۰ میلیاردی در اصفهان

از پورشه‌های گمرکی تا قرارداد ۱۰۰ میلیاردی در اصفهان

علیرضا علی‌محمدزاده- از ابتدای فصل نقل و انتقالاتی ۱۴۰۲ فوتبال ایران، فدراسیون اعلام کرد برای مبارزه با ریخت و پاش‌های میلیاردی برخی تیم‌ها قانون سقف قرارداد را لحاظ کرده و با متخلفان قاطعانه برخورد می‌کند. موضوعی که در ابتدا به شوخی گرفته شد و تصور می شد رعایت نشود، حالا به دردسری عظیم برای سپاهان تبدیل شده است. این تیم با حکم کمیته انضباطی هم صدر جدول را از دست داده، هم ۴۰ میلیارد جریمه شده و هم باید هرچه زودتر تخلفات صورت گرفته را رفع و رجوع کند.

این قوانین به چه منظوری تصویب شدند؟ 

یکی از حساسیت های AFC برای کسب مجوز حرفه ای، تراز مالی مثبت و نداشتن بدهی است، مشکلی که به خصوص باشگاه های بزرگ ایران همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این قوانین به منظور بستن قراردادهایی معقولانه در جهت جلوگیری از ایجاد بدهی و تسهیل پرداخت حق و حقوق بازیکنان و کادر فنی است.

در گذشته این قانون چه سرنوشتی داشت؟

با یک نگاه اجمالی می‌شود گفت که این قانون بارها از راه های مختلف دور زده شده بود و تیم ها خواسته های بازیکنان خود را تامین می کردند، برای مثال در سال های مدیریت رویانیان در پرسپولیس، این تیم در کنار مبلغ ثبت شده به بازیکنانش پورشه های گمرکی هدیه می‌داد و استقلال هم در آن دوران، به برخی از ستاره هایش خانه داد.

امسال چه خبرهایی در خصوص دور زدن سقف منتشر شد؟

قرارداد رضا اسدی بازیکن سپاهان با این باشگاه به مدت دو فصل است که در فصل اول ۵۳ میلیارد و در فصل دوم حدود ۶۰ میلیارد مبلغ دریافتی این بازیکن خواهد بود. همچنین در مورد سپاهان شنیده ها حاکی از آن است که این باشگاه از یک برند پوشاک استفاده کرده است، اما حالا بالاخره وقت حسابرسی رسیده و شکایت های به ثبت رسیده از اعمال سپاهان کار دست این باشگاه داده است. پس از ورود کمیته انضباطی به ماجرا و بررسی شکایات ایراداتی به این باشگاه وارد شد که به شرح زیر است:

۱-  مبلغ قرارداد دو بازیکن ارزی است و این در حالی است که قانون جدید اجازه ثبت قرارداد ارزی با بازیکنان ایرانی را نمی دهد.

۲-  مالیات رضا اسدی، سید پیام نیازمند، هادی محمدی، رضا شکاری، کاوه رضایی و احسان پهلوان را باشگاه سپاهان بر عهده گرفته که خلاف قوانین است.

۳-  رقم قراردادهای شش بازیکن ذکر شده در فصل بعدی بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است (در این بخش کمیته انضباطی توضیح داده است که رقم قرارداد ۶ بازیکن نامبرده شده در فصل آینده بدون لحاظ آپشن ها بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان است).

۴-  هزینه کارگزاری هر شش بازیکن را باشگاه سپاهان بر عهده گرفته و اینکار غیرقانونی است. (در این بخش توضیح داده شده که مبلغ ۱۷ میلیارد تومان از قرارداد احدی از بازیکنان توسط باشگاه در فصل آینذه به کارگزار پرداخت میشود)

۵-  بند ۲۸ دستورالعمل نقل و انتقالاتی که شامل در نظر گرفتن جریمه سقوط به دسته پایین‌تر است در قراردادها در نظر گرفته نشده است.

همین موارد بود که باعث کسر ۴ امتیاز از این تیم و سقوط این تیم به رده چهارم جدول و جریمه ۴۰ میلیاردی این باشگاه شد و همچنین محکوم به اصلاح قرارداد های ۶ بازیکن مورد گزارش مطابق با مفاد دستورالعمل های مذکورشده است.

حالا به نظر تیغ نظارت در حال عبور از تک تک تیم‌هاست و خبرها ناشی از آن است که پرسپولیس، استقلال، گل گهر و دیگر باشگاه ها در حال بررسی شدن قراردادهایشان توسط کمیته انضباطی هستنند و باید دید در صورت تخطی از قانون چه جرایمی در انتظار این تیم‌هاست.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.