صفحه اصلی / اجتماعی / کفتارهای ایرانی را بشناسید/ راه راه های خطرناکی که به انسان ها حمله می کنند / در تهران هم کفتار وجود دارد

کفتارهای ایرانی را بشناسید/ راه راه های خطرناکی که به انسان ها حمله می کنند / در تهران هم کفتار وجود دارد

به گزارش خبر فوری، روز گذشته رئیس مرکز اورژانس نیشابور از واژگونی یک موتورسیکلت به گودال خبر داد. در فرآیند اخذ شرح حال مشخص شد که علت واژگونی موتور، حمله کفتار به راکب موتور سیکلت بوده است. مصدوم این واقعه پس از دریافت خدمات پیش بیمارستانی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد.

به بهانه این حادثه قصد داریم مروری بر انواع کفتارها در ایران و احتمال حمله آنها به انسان ها داشته باشیم.

کفتار راه راه، تنها کفتار موجود در ایران

کفتار راه‌ راه تنها کفتاری است که در خارج از آفریقا هم زندگی می‌کند. این کفتار در وهله اول لاشه‌خوار است اما برخی از آن‌ها به شکار نیز می‌پردازند.

کفتار راه‌ راه جانوری شب‌گرد است و تنها در تاریکی مطلق شب، خود را نمایان می‌ سازد و قبل از طلوع خورشید هم به پناهگاهش در بیابان ها و کوه ها باز می‌ گردد. این جانور هنگام مواجهه با خطر ممکن است خود را به مردن بزند و به همین جهت به ترسویی مشهور است.

با این حال گاهی در مقابل درندگان بزرگ‌تر از خود همچون پلنگ و گرگ بر سر طعمه و غذا و لاشه حیوانات دیگر درگیر شده و از خود در برابر حملاتشان دفاع می کند.

کفتارهای راه‌راه در شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا زندگی می‌ کنند، این در حالی است که سایر کفتارها فقط بومی آفریقا هستند و در مناطقی از این قاره زندگی می کنند. محدوده زیست کفتارهای راه‌راه در آسیا از شبه‌جزیره عربستان به سوی ایران، افغانستان، بلوچستان و از آسیای صغیر به سوی جنوب آسیای میانه امتداد پیدا می‌ کند. 

کفتارهای راه راه به انسان حمله می کنند؟

برخلاف تصور بسیاری از مردم که گمان دارند کفتار به انسان حمله می‌کند، گزارشی از حمله کفتارهای راه راه به انسان ثبت نشده است. طبق گزارش ها، کفتار از نزدیک شدن به محیط‌های که امکان حضور انسان باشد، ترس دارد و به همین دلیل، گزارشی از حمله کفتار به دام و احشام انسان ها نیز وجود ندارد.

تنها حالتی که ممکن است کفتاری به انسان حمله کند این است که یک کفتار از گله اش جا بماند. در این صورت، ممکن است کفتار ترسیده و از ترسش به انسان حمله کند.

کفتارهای راه راه در مقایسه با کفتارهای آفریقایی (کفتارهای خال دار و کفتاره قهوه ای) از توان جسمی کمتری برخوردارند. آنها به ندرت شکار می کنند و بر خلاف کفتارهای خال دار که حتی قادر به آزار دادن شیرها هستند، فقط می توانند حیوانات کوچکی همچون پرندگان و خرگوشها و مرغ ها را شکار کنند. غالب این کفتارها لاشه خوار هستند و ترجیح می دهند به جای شکار به مرده خواری بپردازند. به همین دلیل، کمتر پیش می آید که به انسان ها نزدیک شده و  برای آنها دردسر ایجاد کنند. 

کفتارهای ایرانی در کدام مناطق زندگی می کنند؟

کفتارها در بیشتر مناطق ایران وجود دارند. روستاهای اطراف کویر یزد، نیزارهای اطراف کرخه، کوه های کرمانشاه، مناطق بیابانی دامغان، منطقه پلدختر لرستان، سواحل خلیج فارس، شهرستان هفتکل خوزستان و حتی برخی مناطق غیرشهری تهران گله هایی از کفتار راه راه را به خود دیده اند.

خرافات، عامل نابودی نسل کفتارها

برخی از سودجویان به ویژه رمال‌ها و دعانویسان با تلقین برخی خرافات و باورهای اشتباه باورهایی چون خوش یمن بودن یا بد یمن بودن برخی از اعضا بدن حیوانات را مطرح می‌ کنند.

به عنوان نمونه برخی از دعانویسان عنوان می‌ کنند که حیواناتی مانند لاک پشت، مار، کلاغ، سگ و برخی دیگر از حیوانات می‌ توانند در زندگی افراد تاثیرگذار باشند و به همین دلیل نیز از اعضای بدن این قبیل حیوانات برای دعانویسی استفاده می‌ کنند.

یکی از خرافات آسیب زا مربوط به کفتارها است. طبق باور خرافی برخی افراد، اندام تناسلی کفتار ماده سبب نزدیکی زن ها و شوهر ها می شود. 

باورهای خرافی دیگری هم در رابطه با کفتارها وجود دارد. موسی شمسایی، مسئول موزه تاریخ طبیعی اداره کل محیط زیست یزد به یکی از این خرافه ها اشاره کرده و در گفتگو با یزد نیوز در این رابطه می گوید: در یکی از شهرستان‌ های یزد، مردم بر این باور هستند که کفتارها نوزادان را می‌ دزدند و می‌ خورند لذا نسبت به پیدا کردن لانه و کشتار خانواده آن‌ها اقدام می‌ کنند و حتی پس از کشتار بی‌رحمانه، جسد آن‌ها را نیز می‌ سوزانند… این در حالی است که کفتارها، جانورانی لاشه‌خوار هستند که دور از جمعت انسان‌ ها زندگی می‌ کنند، لذا هیچ گونه دسترسی به نوزاد انسانها ندارند ولی هنوز هم برخی مردم با تکیه بر این باورهای اشتباه، آن‌ها را شکار می‌ کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.