صفحه اصلی / آموزش عالی / نیاز یزد به خواهرخوانده‌های ارزآور

نیاز یزد به خواهرخوانده‌های ارزآور

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها – سمیه گلابگیریان: شهرداری یزد در صدد انعقاد پیمان‌های خواهرخواندگی جدید است در حالی که از ظرفیت ایجاد شده از خواهرخواندگی‌های قبلی به درستی استفاده نشده است.

زمزمه‌های خواهرخواندگی در شهر یزد بعد از جنگ تحمیلی و با توسعه رفت و آمد هیأت‌های اعزامی از استان به سایر کشورها مطرح شد و اولین پیمان خواهرخواندگی شهر یزد با شهر هولگین جمهوری کوبادر سال ۱۳۷۹ منعقد شد.

البته اولین اقدام جدی خواهرخواندگی شهر یزد با شهر یاسبرین یا یازبرین مجارستان و به دنبال اعزام هیأتی از شهر یزد به این کشور آغاز شد که در نهایت در سال ۸۶ منجر به انعقاد پیمان رسمی‌خواهرخواندگی شهرهای یزد و یاسبرین شد و از آن به بعد پیمان‌های خواهرخواندگی با جدیت دنبال شد.

پیمان‌های خواهرخواندگی با هدف تبادلات در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری صورت می‌گیرد اما بهره برداری از این تبادلات از سوی بخش خصوصی فعال در این بخش‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بخش خصوصی انتظار دارد که شهرداری یزد قدم‌های ابتدایی را با مشورت و همکاری بخش خصوصی بردارد و ظرفیت را برای بهره برداری بهتر فراهم کند تا بخش خصوصی وارد گود شود.

شهر یاسبرین یا یازبرین مجارستان اولین خواهرخواندگی جدی شهر یزد است. این پیمان خواهرخواندگی در سال ۸۶ منعقد شد و بعد از آن شهرهای دیگری نیز به جرگه خواهرخوانده‌های یزد پیوستند.

در حال حاضر شهر یزد با شهرهایی از جمله هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسوی کره‎‎جنوبی و … خواهرخوانده است.

همه خواهرخوانده‌های یزد در انتظار برقراری تبادلات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری هستند و باید از این ظرفیت بهترین بهره برداری صورت گیرد.

منافع خواهرخواندگی های یزد

عضو شورای اسلامی شهر یزد در این باره در گفتگو با دانستنی نیوز با اشاره به اینکه یزد در حال حاضر هشت خواهرخوانده دارد، گفت: خواهر خواندگی می‌تواند اقتصاد را در زمینه‌های مختلفی همچون گردشگری، سلامت و ایجاد فرصت‌های شغلی گسترش دهد.

بی‌بی فاطمه حقیرالسادات یزدی گفت: مسئله خواهر خواندگی می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان و حتی کشور داشته باشد چرا که این مسئله بر ایجاد شغل‌های مختلف در زمینه گردشگری، بهداشت و درمان، تجارت و … تأثیر می‌گذارد.

نیاز یزد به خواهرخوانده های ارزآور

وی افزود: برای رسیدن به اهداف و منافع باید زیرساخت‌هایی وجود داشته باشد که متأسفانه در یزد چنین زیرساخت‌هایی به صورت جامع و کامل وجود ندارند.

حقیرالسادات به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: گردشگری سلامت یزد در حال حاضر گردشگری سلامت واقعی نیست و تنها باعث شلوغی شهر شده و برای عده‌ای خاص سود داشته در حالی که اگر گردشگری واقعی در حیطه سلامت انجام شود، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد می‌شود از این رو باید از ظرفیت‌های پیمان‌های خواهرخواندگی بهره گرفت.

این عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه خواهر خواندگی باید با کشورهای درآمد زا صورت پذیرد، ادامه داد: درآمد زایی یعنی انتخاب هوشمندانه برای گسترش ارتباطات با کشورهای درآمدزا همچون چین و کشورهای عربی که توریست‌هایشان علاقه مند به خرید سوغات یزد هستند، انجام پذیرد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: یکی از شهرهای مهمی که می‌تواند خواهرخوانده یزد باشد کربلاست و می‌توان از طریق گردشگری سلامت از توریست‌های این شهر ارز وارد کشور کرد.

انتظارات فعالان اقتصادی استان برای خواهرخواندگی ها

یکی از کارشناسان اقتصادی استان هم در این باره به مهر گفت: اگر قرار باشد از ظرفیت‌های اقتصادی پیمان‌های خواهرخواندگی استفاده شود لازم است قبل از انتخاب شهر، از نظرات فعالان صنعتی از جمله معاونت اقتصادی استانداری و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد نظرسنجی شود.

رضا دهقان ادامه داد: اینکه انتخاب شهر خواهرخوانده باید با مشاوره و بعد از ظرفیت سنجی صورت گیرد، در تمام دنیا مرسوم است چرا که اگر قبل از اقدام رسمی در مرحله تصمیم گیری ظرفیت‌ها با همکاری بخش خصوصی و حوزه اقتصادی استانداری، بررسی شود.

وی افزود: در نتیجه بر اساس ظرفیت‌های کشور و شهر این قراردادها منعقد شود، فرصت بهره برداری از این ظرفیت‌ها فراهم خواهد شد.

مسئولان شهرداری مدعی هستند که شهرداری یزد با این پیمان‌ها زمینه‌ها را برای ارتباطات بعدی برای بخش خصوصی فراهم می‌کند، اما از این ظرفیت‌ها بهره برداری نشده است.

البته در چندین موارد ارتباطی با دانشگاه‌های استان برقرار شده است اما در بخش گردشگری و صنایع بهره برداری چندانی از این فرصت‌ها صورت نگرفته است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.