صفحه اصلی / آموزش عالی / اخراج سفیر سوئد از بغداد/ خشم شدید عراقی‌ها

اخراج سفیر سوئد از بغداد/ خشم شدید عراقی‌ها

دانستنی نیوز-گروه بین الملل: «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی بار دیگر با حمایت پلیس سوئد دست به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به پرچم عراق زد. بر اساس فیلم ها و تصاویر منتشرشده، «سلوان مومیکا» ظهر امروز (پنجشنبه ۲۰ ژوئیه) در اقدامی تحریک برانگیز با حمایت پلیس سوئد به یک نسخه از قرآن کریم اهانت کرد و پرچم عراق را آتش زد.

اخراج سفیر سوئد از عراق

نخست وزیری عراق، نخست وزیر عراق دستور اخراج سفیر سوئد در بغداد و بازگشت کاردار عراق در استکهلم را صادر کرد.

بر اساس بیانیه رسمی صادره از دفتر نخست وزیر عراق، محمد شیاع السودانی به وزارت خارجه این کشور دستور داد که کاردار عراق در استکهلم را به کشور فرا بخواند و از سفیر سوئد در بغداد بخواهد که خاک عراق را ترک کند.

در این بیانیه آمده است: این تصمیم در پی تکرار مجوز دولت سوئد به آتش زدن قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی و آتش زدن پرچم عراق گرفته شده است.

لغو مجوز فعالیت شرکت اریکسون سوئد در عراق

علی الموید رئیس سازمان ارتباطات عراق از لغو مجوز شرکت سوئدی اریکسون در خاک عراق در پی هتاکی مجدد به قرآن و سوزاندن پرچم عراق خبر داد.

همزمان موجی در شبکه های اجتماعی در عراق به راه افتاده است که خواهان تحریم کالاهای سوئدی در عراق و اخراج شرکت های سوئدی هستند.

خشم عراقیها و مسلمان مقابل سفارت عراق از سوئد از هتاکی به قرآن

عصر امروز تظاهرات گسترده در میدان التحریر بغداد در محکومیت هتاکی به قرآن و سوزاندن پرچم عراق در استکهلم با حمایت پلیس سوئد برگزار خواهد شد.

المالکی: کشورهای اسلامی اقدامی مشابه عراق در پیش گیرند

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد: از تصمیم دولت در فراخواندن دیپلماتها از سوئد و اخراج سفیر سوئد از بغداد در دفاع از قرآن و مقدسات اسلامی و حاکمیت عراق، حمایت می کنیم. از کشورهای اسلامی می خواهیم که اقدامی مشابه عراق انجام دهند و روابط خود را با سوئد قطع کنند تا اقدام بازدارنده ای در قبال آنانی که به اسلام و مسلمین و ادیان آسمانی تعدی می کنند، به عمل آید.

واکنش عمار حکیم

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در واکنش به اقدام پلیس سوئد در صدور مجدد مجوز برای به آتش کشیدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم، گفت: مجوز پلیس سوئد بار دیگر به همان فردی که پیش‌تر مرتکب آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم شده بود، اجازه تکرار این عمل شنیع را داده تا طرف‌های افراط‌گرا در سوئد به خود اجازه شکستن حرمت دین حنیف اسلام را بدهند و احساسات مسلمانان در اهانت به مقدساتشان را نادیده بگیرند. این فرد همچنین اجازه یافته که پرچم عراق را نیز که مزین به لفظ جلاله است در برابر سفارت عراق در استکهلم به آتش بکشد.

رئیس جریان حکمت ملی عراق ضمن محکومیت شدید این اقدامات، موضع دولت سوئد را، به خصوص پس از واکنش‌های شدید بین‌المللی که این اقدام را غیر قابل قبول دانستند، مایه تعجب دانست.

عمار حکیم از طرف‌های ذی‌ربط در این کشور خواست که مانع این‌گونه رفتارها، که خلاف قوانین بین‌المللی درباره اهانت به باورهای ادیان و مذاهب و قومیت‌هاست، شوند.

وی همچنین نسبت به تلاش‌های برخی گروه‌های افراط‌گرای که مغرضانه در پی نفرت‌پراکنی میان ملت‌های جهان هستند به شدت هشدار داد و از جامعه بین‌المللی و نهادهای جهانی به خصوص سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست که با این برداشت غلط از آزادی برخورد کنند.

رئیس جریان حکمت ملی عراق همچنین از همگان خواست که اعتراض خود را به صورت مسالمت‌آمیز و متناسب با منطق قرآنی ابراز کنند.

بامداد پنجشنبه در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، عراقی‌ها سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند. حمله به سفارت سوئد در عراق در پی خشم عمومی از این کشور به دلیل صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم صورت گرفت است. این دومین حمله به سفارت سوئد در عراق طی کمتر از یک ماه گذشته است.

مجوز مجدد پلیس سوئد به هتاکی به قرآن

این در حالی است که پلیس سوئد، مجدداً به سلوان مومیکا، مهاجر عراقی ساکن سوئد برای آتش زدن قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم مجوز داد. براساس درخواست ارائه شده به پلیس سوئد، این تجمع در مقابل سفارت عراق امروز پنجشنبه بین ساعت ۱۳ و ۱۵ به وقت محلی برگزار خواهد شد. مومیکا گفت که قصد دارد قرآن را در مقابل همان مسجد در اسکتهلم که ماه گذشته آتش زد، به آتش بکشد.

پلیس سوئد مدعی شد: این مجوز براساس درخواست رسمی برای آتش زدن کتب دینی صادر نشده بلکه براساس برپایی تجمع عمومی برای بیان نظر براساس حق قانونی آزادی تجمع صادر شده است.

سخنگوی پلیس ادعا کرد که این به معنای موافقت با آنچه در این تجمع رخ می‌دهند نیست.

اعتراض عراقیها به همسویی سوئد با هتاکی به قرآن با شیوه های مختلف

سوئد سفارتش در بغداد را بست

سفارت سوئد در بغداد اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی این سفارتخانه تعطیل است.

سوئد همچنین کاردار عراق را به خاطر حمله به سفارت این کشور در بغداد و به آتش کشیدن آن احضار کرد.

همچنین  وزیر خارجه سوئد به آتش زدن سفارت این کشور در عراق واکنش نشان داد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد روز پنج شنبه اعلام کرد که یورش به سفارت سوئد در بغداد کاملاً غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه سوئد همچنین تاکید کرد که واضح است که مقامات عراقی در عمل به مسئولیت خود در خصوص حفاظت از ماموریت های دیپلماتیک شکست خورده اند.

فرا خوان صالح محمد العراقی برای تجمع در میدان التحریر

صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به صدر اعلام کرد: همه دوستداران قرآن کریم در میدان تحریر تجمع کنند و منتظر دستورات باشند.

هشدار شدید اللحن بغداد به سوئد

یک منبع وابسته به دولت عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که بغداد به اطلاع استکهلم رسانده است که در صورت قرآن سوزی مجدد در سوئد، این کشور روابط را با آن قطع خواهد کرد.

این منبع افزود: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امروز جلسه مهمی به منظور بررسی و تصمیم گیری درباره روابط با سوئد تشکیل خواهد داد.

منبع مذکور تاکید کرد: در صورتی که سوئد مجدد اجازه سوزاندن قرآن را بدهد، احتمال دارد که دولت عراق در نشست امروز تصمیم به قطع روابط با سوئد بگیرد.

جلسه مهم نخست وزیر عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه ریاست نشستی اضطراری را با حضور وزیر خارجه، وزیر کشور، رئیس سازمان امنیت ملی، نماینده دستگاه اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرماندهی عملیات مشترک بر عهده داشت.

این نشست پس از مجوز دولت سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم و حادثه آتش زدن سفارت سوئد در بغداد برگزار شد. در این نشست، آتش زدن سفارت محکوم شد و این اقدام نقض امنیتی دانسته شد که باید سریعاً به آن رسیدگی شود و مسئولین امنیت پاسخگو باشند. در این نشست اضطراری مقرر شد عوامل آتش سوزی سفارت سوئد که دستگیر شده اند، به مراجع قضایی معرفی شوند و با آنها برخورد قانونی شود. در همین راستا، دولت عراق بار دیگر بر پایبندی خود نسبت به امنیت و حفاظت از تمامی نمایندگی های دیپلماتیک تاکید کرد.

دولت عراق همچنین اعلام کرد که روز گذشته از طریق مجاری دیپلماتیک به دولت سوئد اطلاع داده که در صورت تکرار حادثه آتش زدن قرآن کریم در خاک این کشور و اعطای مجوز به این کار به بهانه آزادی بیان، اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با سوئد خواهد کرد.

دولت عراق بیان کرد: چنین اقدامات تحریک آمیزی به میثاق های بین المللی و هنجارهای بین المللی در احترام به ادیان و عقاید آسیب می زند و تهدیدی برای صلح و محرک فرهنگ خشونت و نفرت پراکنی است.عراق ادامه چنین مواضع تحریک آمیزی در قبال اعتقادات و مقدسات دیگران توسط مقامات سوئدی را محکوم کرد.

مقتدی صدر: فرصتی برای پشیمانی وجود نخواهد داشت

در پی صدور مجوز مجدد هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن پرچم عراق در برابر سفارت این کشور در استکهلم، پایتخت سوئد، مقتدی صدر، از رهبران شیعیان عراق و رئیس جریان صدر این کشور، با انتشار توئیتی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

مقتدی صدر، در توئیت خود اعلام کرد: پس از آن‌که سوئد، به دلیل عدم ایمان به امور آشکار و نهان آسمانی، دشمنی خود با اسلام و کتاب‌های آسمانی را آشکار ساخت، حال نوبت به تعرض این کشور به خطوط قرمز دیپلماتیک و عرف سیاسی رسیده و با اعلام موافقت جهت سوزاندن پرچم عراق، دشمنی خود با عراق را نیز هویدا ساخته است.

رئیس جریان صدر عراق در ادامه واکنش خود افزود: من پیش از آن‌که اقدام مختص به خود را صورت دهم، منتظر واکنش رسمی و قاطع دولت عراق خواهم ماند. بر اساس درک من اگر سوزاندن پرچم عراق عملی شود، دولت نباید به محکوم‌نمودن این اقدام اکتفا کند؛ چرا که این سطح از واکنش نشان‌دهنده ضعف و تسلیم‌شدن آن است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع صدور مجوز هتک حرمت مجدد قرآن کریم از سوی سوئد ادامه داد: اگر سوزاندن قرآن دوباره اتفاق بیافتد، پاسخ درخور آن سوزاندن تورات و انجیل نیست؛ بلکه در برابر این اقدام، تمامی ملل جهان باید به یاری ادیان آسمانی بشتابند. در غیر این صورت سرانجام خوبی در انتظار ما نخواهد بود و در آن هنگام دیگر فرصتی برای پشیمانی وجود نخواهد داشت.

 مقتدی صدر در پایان توئیت خود در اشاره به صدور مجوز سوزاندن پرچم عراق مقابل سفارت این کشور در استکهلم از هشتگ «پرچم عراق، خط قرمز است» استفاده کرده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.