صفحه اصلی / اجتماعی / ارزپاشی هوایی

ارزپاشی هوایی

سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت. خبری که ما را به یاد تصمیم مشابه دولت روحانی می‌اندازد که با انتقادات فراوان متوقف شد اما حالا دوباره از سر گرفته شده است و گویی کشور در یک چرخه باطل گیر افتاده است.

چه آن موقع، چه اکنون فریادهایی بلند شده است که این یک تبعیض آشکار در تخصیص ارز است. حال آنکه فقط تعداد معدودی که توانایی پرداخت هزینه مبلغی حوالی ۴۵ میلیون تومان را دارند می‌توانند از آن بهره مند شوند.

از طرفی فاصله ۱۰۰۰ یورو نرخ مرکز مبادله با نرخ بازار آزاد برخی از سفرهای خارجی را به شدت به صرفه و جذاب کرده است. به طوریکه فاصله ۱۵-۱۶ میلیون تومانی این دو نرخ تور کشورهای خارجی نظیر ترکیه را برای مسافران تقریبا رایگان می‌کند.

این طرح در اجرا هم ابهاماتی را به دنبال داشته است و برخی مسافران پس از دریافت ارز مسافری، پرواز خود را کنسل می‌کنند و با پرداخت هزینه کنسلی ۵۰ درصدی از بلیط هواپیما، سود بیشتری را برای خود به ارمغان می‌آورند.

انتقادات فقط به تبعیض آمیز بودن این طرح محدود نمی‌شود بلکه که این ارز ممکن است از کشور خارج و در کشور مقصد خرج شود و به نوعی چوب حراج زدن به منابع ارزی کشور تلقی می‌شود.

تجربه‌ای که در دولت روحانی نیز دنبال شد و به همین دلایل از چرخه تصمیم گیری کشور خارج شد امروز باری دیگر به چرخه تصمیم‌گیران بازگشته است.

بانک مرکزی ادعا می‌کند با این تصمیم به جای ارزپاشی در کف بازار برای کنترل نرخ دلار که عده‌ای سودجو را منتفع می‌کند با این طرح تلاش دارد به متقاضیان واقعی ارز پرداخت می‌کند. از سوی دیگر این شانس را برای متقاضیان دریافت کننده ارز مسافری قائل است که این ارز را در خارج از کشور خرج نکنند و به کشور برگردانند و در بازار آزاد به فروش برسانند تا بدین شکل عرضه در بازار نیز افزایش یابد و به نوعی کنترل سنگین قیمت دلار از این طریق صورت پذیرد.

هر چند تصمیم بانک مرکزی توانست در ابتدا هزار تا دو هزار تومان قیمت دلار را با کاهش مواجه کند اما توییت انتقادی علی خضریان، نماینده مجلس که با دلایل ذکر شده به این طرح انتقاد می‌کرد و از تصمیم شخص رئیس جمهور برای لغو این طرح خبر داده بود باعث شد عملا روند کاهشی نرخ ارز متوقف شود و برنامه ریزی بانک مرکزی برای کنترل نرخ دلار با مشکل جدی مواجه شود.

در پایان این سوال در ذهن متبادر می‌شود که اگر چنین تصمیمی درست است پس چرا در دولت قبل با انتقادات فراوان منتقدان، متوقف شد و اگر این تصمیم تصمیم درستی نبود پس چطور است که اکنون دوباره در چرخه حکمرانی اقتصادی کشور قرار گرفته است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.