صفحه اصلی / آموزش عالی / استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

به گزارش دانستنی نیوز، نشست صمیمی عوامل برنامه تلویزیونی قرآنی «محفل» با حضور حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دوشنبه ۲۱ فروردین ماه همراه با ضیافت افطار در مجتمع سرچشمه برگزار شد.

در این نشست علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما، سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده، محمد جواد حشمتی کارگردان، صادق روشن مدیر مرکز رسانه نهضت، احمدابوالقاسمی داور برنامه محفل و قاری بین المللی، حامد شاکرنژاد قاری و داور برنامه محفل و جمعی از مدیران و دست اندرکاران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم احمد ابوالقاسمی قاری برجسته بین المللی به تلاوت آیاتی از سوره بقره پرداخت.

محفل نخستین برنامه قرآنی در حوزه جهانی محسوب می‌شود

سید مرتضی احمدزاده مدیرگروه معارف شبکه سه سیما در ابتدا گفت: این برنامه از اواسط سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی هایش آغاز شد. یکی از موضوعاتی که آقای فروغی اصرار داشتند و جز کم کاری‌های گذشته محسوب می‌شود پرداخت ویژه به بعضی موضوعات اسلامی همچون موضوع نماز، مسجد و قرآن بود. در واقع مفاهیمی که پرداختن به آنها اصالت دارد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در ماه مبارک رمضان مطرح می شود خدمت به قرآن است که با توجه به تجربه برنامه معلی و قالب و فرم به نسبت جذاب آن برنامه، به فکر ساختن برنامه‌ای با فرم خدمت به قرآن افتادیم. مرکز رسانه‌ای نهضت وسازمان تبلیغات بسیار در ایده پردازی در این زمینه به ما کمک کردند. بزرگترهای قرآنی و همکاران شورای عالی قرآن و کسانی که پیشکسوتان جامعه قرآنی محسوب می‌شوند در این زمینه یاری‌گر ما بودند تا فعالیتی بدیع در امر قرآن انجام شود. نتیجه اش برنامه محفل بود که مورد استقبال خوبی در بخش داخلی و داخلی واقع شد.

مدیر گروه معارف شبکه سه سیما افزود: این برنامه نخستین برنامه قرآنی در حوزه جهانی محسوب می‌شود و کار تاحد قابل قبولی پیش رفت. این اتفاق مهمترین عاملی بود که این موفقیت را برای برنامه محفل به ارمغان آورد تا برای سالهای بعد هم تلاش شود.

محفل به دیپلماسی قرآنی کمک کرد

سید محمد حسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه محفل در این نشست گفت: نگران بودم که این برنامه آخر کنداکتور شبکه قرار بگیرد اما از آنجایی که برنامه روح و نمکی درونش وجود داشت، باعث ایجاد احساسات قشنگی در زمان افطار روزه داران شد. این امر را لطف و عنایت قرآن بود، در واقع این قرآن بود که به برنامه برکت داد.

هاشمی گلپایگانی افزود: سختی بعدی در برنامه محفل حضور اساتید بزرگ بود و در خلال برنامه مجبور بودیم با آنها به صورت گوناگونی صحبت کنیم تا فرمی که جذابیت برنامه برای مردم بیشتر می‌کند، دربیاید.

تهیه کننده برنامه قرآنی محفل گفت: یک سری از افراد در این برنامه ما را بسیار کمک کردند به عنوان مثال اقای فروغی مدیر شبکه سه سیما از عوامل ما بودند و زمان زیادی برای این برنامه گذاشتند. تک تک تدوین و سوژه‌ها را با دقت نظارت کردند. تیم جوانی که به ما کمک می‌کردند دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها و بسیار پای کار بودند.

وی با اشاره به همکاری دو نهاد سازمان تبلیغات و شورای عالی قرآن بیان داشت: فضای قرآن فضای مهم و حساسی است که ممکن است نظرات خاص و ملاحظاتی در آن وجود داشته باشد.

تهیه کننده برنامه محفل با اشاره به اینکه نتایج پخش این برنامه در داخل و بازخوردهایی از قشری که مخاطب قرآن نبودند را مشاهده کردیم، ادامه داد: در فضای بین المللی نیز در مصر کانالی بخش‌هایی از برنامه محفل و قصه شهدای مدافع حرم را پخش می‌کرد. چرا که قرآن زبان مشترک مسلمانان و دیپلماسی قرآنی نیز یکی از مواردی بود که در این بخش شاهد بودیم.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

همه عوامل محفل خودشان را خادم قرآن می‌دانستند

سپس احمد ابوالقاسمی گفت: با تجربه سی وشش سال فعالیت قرآنی می‌توانم بگویم تنها اخلاص می‌توانست چنین کاری را با استقبال مواجهه کند. اعتماد بزرگترها و این اخلاص عوامل برای من جالب بود. مجموعه‌ای با تفکر واحد این کار را پیش می‌بردند. اینجا تنها حرفه‌ای گری مطرح نبود بلکه خدمت به قرآن باور و اعتقاد در روح تک تک عوامل در جریان بود و به ما اعتماد بنفس می‌داد.

وی ادامه داد: همه عوامل خودشان را خادم قرآن می‌دانستند و این امر نقطه قوت تولید و اجرای برنامه بود.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

ارتباط گیری نوجوانان بعد از پخش محفل غیرقابل مقایسه با گذشته بود

شاکرنژاد قاری بین المللی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه مجدد از دیدار عوامل این برنامه خوشحال است، گفت: برنامه محفل آنچه که ما می‌خواستیم و در دلمان بود را به منصه ظهور رساند.

وی ادامه داد: چیزی که همیشه آرزویش را داشتیم که برنامه‌های قرآنی خوب داشته باشیم. هنر مربی خوب این است که از بازیگرانش بازی بگیرد و عوامل محفل کمک کردند که ما اجرای بهتری داشته باشیم و بدین سبب رسانه را هم بهتر شناختیم.

این قاری بین المللی افزود: در کل این ۳۵ سال قرآن خواندن و حضوردر محافل داخلی برای نخستین بار ارتباط گیری نوجوانان برایم کاملاً متفاوت با قبل بود این امر اصلاً قابل مقایسه نبود. مردم عادی سراغ ما می آیند و به همین دلیل ما هم به آرزوی خود رسیدیم که توانستیم با بینندگان ارتباط خوبی برقرار کنیم. در دیدار با سران نظام نیز که حضور پیدا کردم آنجا هم تعریف و تمجید مسئولین از این برنامه را شنیدیم.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

«محفل» برنامه سازی با رویکرد نزدیک کردن حوزه دین و نشاط رسانه بود

سپس میرزاجانی به عنوان نماینده شورای عالی قرآن گفت: شخصاً با بخشهایی از این برنامه اشک ریختم و خندیدم و این امر حاکی از روح برنامه بود. قطعاً از اخلاص دست اندرکاران برنامه بر می‌آید. برنامه سازی با رویکرد نزدیک کردن حوزه دین با نشاط رسانه‌ای در برنامه محفل اتفاق افتاد. گرچه رسانه ملی تا قبل از این برنامه شاخص قرآن محور نداشته است.

وی ادامه داد: با اینکه این برنامه خالی از اشکال نیست اما در نقطه‌ای هستیم که شکر گزار زحمات دوستان خواهیم بود.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

«محفل» آغازی برای دیگر موضوعات معارفی است

در ادامه، روشن مدیر مرکز رسانه نهضت گفت: اتصال به مخاطب و حجم ارتباطی که بیننده با بحث‌های قرآنی گرفته نشان از موفقیت تیم سازنده دارد.

وی ادامه داد: این همدلی و هم افزایی اتفاق مبارکی است و می‌توان به عنوان شروع در دیگر موضوعات معارفی به آن نگاه کرد. مساله قرآنی را همه مشتاق بودند و همه دوست داشتند که چنین برنامه‌ای رخ دهد حالا که این امر رقم خورده باید تجربه‌ها و ایده‌های مختلفی را در این موضوع به کار ببندیم.

سپس علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما در سخنانی گفت: از همه دست اندرکاران تقدیر می‌کنم و از اساتیدی که زحمت کشیدند امیدواریم قرآن قبول کند و توانسته باشیم مهجور بودن این کتاب آسمانی را کمتر کنیم.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

در پایان دست اندرکاران این برنامه قرآنی از سوی حجت الاسلام قمی تقدیر شدند. گفتنی است، برنامه محفل کار مشترک مرکز رسانه‌ای نهضت و شبکه سه سیما بوده است که از آغاز طراحی و ایده پردازی این برنامه، هر دو مرکز حضور داشته و همکاری کردند و یک تجربه موفق از همکاری دو مرکز رسانه‌ای قلمداد می‌شود.

استقبال از «محفل» برکت قرآن بود

گزارش تصویری این نشست را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.