صفحه اصلی / اجتماعی / امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ گزارشی از ثبت نام در انتخابات مجلس تا موضوع هجوم مردم به پمپ‌های بنزین

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ گزارشی از ثبت نام در انتخابات مجلس تا موضوع هجوم مردم به پمپ‌های بنزین

وحیدی: از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند

وزیر کشور گفت: چهره‌ بودن یا نبودن کاندیداها به ارزش‌گذاری منجر می‌شود و نمی‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم اما باید گفت که از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نقد مردم بر عملکرد ما بسیار خوب است. از خدا می‌خواهیم که مردم ما را نقد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در وزارت کشور جلوی اقدامات تشریفاتی و هزینه‌بر گرفته شده است یا نه، تصریح کرد: اگر منظور از تشریفات، کارهای زائد است که نباید انجام شود، چون مذموم است و انجام‌ندادن این کارها، حسن نیست بلکه یک تکلیف است.

وحیدی درباره طرح آبرسانی به زابل یادآور شد: در مورد آبرسانی به زابل به‌ شدت در تلاش هستیم‌. البته برخی از پروژه‌ها ممکن است زمان‌بر باشد ولی از موضوعات جدی و در دستور کار ما است.

وزیر کشور درباره پیش‌ثبت‌نام چهره‌های سیاسی در انتخابات و اینکه آیا آماری از پیش‌ثبت‌نام آنان وجود دارد یا خیر، گفت: چهره‌بودن یا نبودن کاندیداها به ارزش‌گذاری منجر می‌شود و ما نمی‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم اما باید بگویم که از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت کشور برای راهپیمایی اربعین اظهار کرد: کارها در حال انجام است. مشکلی در سامانه سماح داشتیم که از دیروز یک سامانه هم سازمان حج و زیارت راه‌اندازی کرد و امیدواریم امروز مشکل سامانه اصلی هم رفع شود.

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی به حرم شاهچراغ، تاکید کرد: متهمان این پرونده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند و باید محاکمه شوند و مراحل بعدی طی شود. خود فرد تروریست اهل تاجیکستان بوده است.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات نسبت به در نظرنگرفتن اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی در حرم شاهچراغ، تصریح کرد: برنامه حفاظتی از حرم شاهچراغ در نظر گرفته شده و اقدام هم شده بود اما در مقایسه با حمله‌ای که طراحی شده بود  و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و حتی شلیک به فرد مهاجم، این اتفاق تلخ رخ داد. البته تحکیم حفاظت از حرم شاهچراغ هم در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درگیری بین آمر به رعایت حجاب و فرد دیگری در شیراز و اینکه آغازکننده درگیری آمر به رعایت حجاب بوده است، تأکید کرد: نه، این حرف غلط است به این دلیل که قوه قضائیه برای کسی حکم داد که به آمر رعایت حجاب حمله کرده بود. این گزارش غلط است و آمر به رعایت حجاب براساس اصول تذکر داده و فرد مقابل او خلاف عمل کرده بود.

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت عکاس ایرانی از سوی طلبان، گفت: دولت حتماً این موضوع را پیگیری می‌کند اما جزئیات این موضوع مربوط به وزارت خارجه می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره شکل‌گیری صف‌های طولانی در پمپ‌ بنزین‌ها، اظهار کرد: اتفاق مهمی نبوده است. وزارت نفت تدابیری برای ساماندهی بهتر کار خود انجام داده بود و در چند نقطه صف درست شد که با تدبیر انجام شده، این مشکل هم حل شد. برخلاف مصرف بسیار بالای بنزین، وزارت نفت به‌خوبی نیازها را تأمین کرده و مشکلی از این جهت نداریم، هرچند تأکید ویژه به کاهش مصرف و بهینه‌سازی آن وجود دارد.

وزیر نفت و شهردار تهران در حاشیه دولت خبر دادند؛

انقلاب در صرفه‌جویی سوخت و کاهش آلاینده‌ها با برقی کردن خودروها

وزیر نفت و شهردار تهران از اقدام وزارت‌خانه‌های نفت و صنعت و شهرداری تهران برای برقی کردن خودروهای عمومی از جمله تاکسیها و وانت‌بارهای شهر تهران خبر دادند.

 جواد اوجی که به همراه علی‌رضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران حضور داشت، با اشاره به پروژه مشترک وزارتخانه‌های نفت و صنعت و شهرداری تهران، گفت: به اتفاق این دوستان کاهش آلایندگی هوا را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و به زودی خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و وانت‌بارها برقی خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر این پروژه، گفت: وزارت نفت به افرادی که برای برقی کردن تاکسی و وانت‌بار سرمایه‌گذاری می‌کنند   _ از محل صرفه‌جویی اتفاق افتاده در حوزه سوخت _  یا به سرمایه‌گذران حواله سوخت می‌دهد یا معادل نرخ سوخت صرفه‌جویی شده به قیمت فوب خلیج‌فارس، پرداخت خواهیم داشت. این تصمیم موجب اشتیاق سرمایه‌گذاران می‌شود. این مسئله انقلابی در صنعت خودروسازی کشور و کاهش آلاینده‌های هوای شهر تهران به وجود می‌آورد.

در ادامه علیرضا زاکانی با اشاره به این پروژه مشترک، گفت: در پروژه برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی برقی کردن  ۴۰۰ هزار موتورسیکلت، ۵۰ هزار تاکسی  و ۱۰۰۰ اتوبوس هدف‌گذاری شده است. بخشی از زیرساخت‌های کار در تهران آماده شده و تا پایان سال بقیه بسترها فراهم می‌شود.

اوجی: تا پایان شهریور تولید نفت خام به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

وزیر نفت تولید واقعی نفت‌خام کشورمان را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: این عدد تا پایان شهریور به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا ، جواد اوجی وزیر نفت پس از پاسخگویی مشترک همراه شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران هم‌چنین از افزایش فروش ۱۶ درصدی گاز  به نیروگاههای تولید برق خبر داد و افزود: در چهار ماهه اول سال جاری میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها به روزی ۳۶ میلیون مترمکعب افزایش یافت که بالطبع موجب کاهش تحویل ۲۰ میلیون لیتری سوخت مایع در هر روز و کاهش آلایندگی هوای شهرها شد همچنین موجب بهبود توان صادراتی گازوییل و نفت کوره شد.

وی سوختگیری خودروهای شخصی در جایگاه‌های توزیع سوخت در سراسر کشور را عادی دانست و گفت: رسانه‌های معاند در چند روز گذشته به افزایش قیمت بنزین و گازوییل در ایران دامن زدند اما مردم دیدند که این جوسازی، دروغ رسانه‌ای است. در کلیه پمپ‌بنزین‌های کشور به صورت عادی سوخت‌رسانی می‌کنند.

وزیر نفت از مردم خواست با تنظیم باد لاستیک‌ها و تنظیم موتور خودروهای‌شان در کاهش مصرف سوخت تلاش کنند.

اوجی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ را آغاز زمان شروع محدودیت فروش سوخت در پمپ‌های بنزین سراسر کشور اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس کار را پیش می‌بریم اما جوسازی‌ها موجب هجوم مردم به برخی پمپ‌های بنزین در شهرها شد و الحمدالله مردم هم متوجه جوسازی‌ها شدند و اکنون به صورت عادی به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند.

وی ذخائر بنزین کشور را نسبت به مدت مشابه چهار ماهه سال قبل ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر اعلام و هرگونه واردات سوخت از روسیه برای تامین نیازهای داخلی را تکذیب کرد.

وی با اشاره به تغییرات سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی، گفت: در گذشته سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی در ردیف بودجه کل کشور لحاظ شده و به صورت اعتباری از طریق بانک ملت انجام می‌شد اما امسال این سهمیه از ردیف بودجه کل کشور حذف شد. وزارت نفت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد پیشنهاد داد تا اختلاف قیمت بین نرخ آزاد بنزین و نرخ سهمیه‌ای بنزین در قالب حسابی مجزا محاسبه و به رانندگان اسنپ و تپسی پرداخت شود.

وی از تعمیر و تکمیل پمپ‌های بنزین در استان‌های منتهی به مرزهای زمینی برای خروج زائران عتبات عالیات به منظور زیارت اربعین خبر داد و افزود: ظرفیت بنزین جایگاه‌های عرضه سوخت در داخل کشور برای زائران اربعین را به اعداد قابل قبولی افزایش دادیم. در آن سوی مرز و در خاک عراق نیز پنج میلیون لیتر گازوییل برای زائران عتبات پیش‌بینی کرده‌ایم تا دچار مشکل نشوند.

وزیر نفت میانگین مصرف بنزین در سال گذشته را بین ۱۰۱ تا ۱۰۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این حجم مصرف در چند روز گذشته از مرز ۱۳۶ میلیون لیتر در روز عبور کرد و یعنی افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین که البته بخشی از آن به دلیل ورود سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار خودرو به چرخه خودروهای شخصی است اما هیچ خودروی فرسوده‌ای از ناوگان خارج نمی‌شود. این مسئله موجب افزایش مصرف ۵ میلیون لیتری سوخت در روز شده است.

اوجی افزایش ترددهای تابستانی در شهریور را دومین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور اعلام کرد و افزود: با سفر رفتن مردم خوشحالیم. این سفرها طبق اعلام پلیس راهور ۶ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی شایعه افزایش قیمت بنزین توسط دولت را از دیگر دلایل هجوم مردم به پمپ‌های بنزین و شکل گرفتن مصرف کاذب دانست و با رد کاهش سهمیه پمپ‌های بنزین‌ها، گفت: سهمیه هیچ جایگاهداری را کم نکردیم. خیال مردم راحت باشد، دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

اوجی از بهبود درآمدهای ارزی ناشی از افزایش صادرات نفت از سال ۱۴۰۰ به این سو سخن گفت و افزود: اگر این اتفاق نیفتاده بود در سال ۱۴۰۰ کسری ۴۸۰ همتی دولت که بخش اعظم آن مربوط به تکالیف بودجه‌ای وزارت نفت بود، رفع شد. در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۸ درصد تکالیف بودجه‌ای‌مان انجام شد و خوشبختانه تامین منابع ارزی نیز به وفور در حال انجام است و مشکلی نداریم.

زاکانی: کاملا بر اساس ضوابط تخریب می‌کنیم

شهردار تهران در رابطه با انتشار فیلمی که در آن یک ساختمان نیمه کاره تخریب شد و تیر برق و درخت از بین رفت، گفت: متاسفانه قبل و بعد فیلم را تقطیع کرده و سپس فیلم‌ها را منتشر می کنند. ما در موضوع تخریب، ضوابط معینی داریم و کاملا بر اساس ضوابط تخریب کار را انجام می دهیم.

 علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه علنی امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: موضع ما ایمنی بخشی به وضعیت موجود است. اما وضعیت موجود هم یک جنبه فرسودگی دارد و هم یک جنبه محدودیت برای ارائه خدمات دارد و زیرساخت‌های ایمنی هم در آن خیلی پایین است. لذا هر چند وقت یکبار ما دچار یک حادثه ای شده و مشکلاتی در آنجا ایجاد می شود. موضع ما این است که در کوتاه مدت و با همکاری عزیزان در بازار ایمنی بخشی داشته باشیم. موضع بعدی نیز که در حال بررسی است برای انتقال به یک مرکز اقتصادی که در طرح جامع تهران در منطقه ۱۲ و ۱۶ جانمایی شده است. ان شاءالله بتوانیم این مراکز جامع اقتصادی را بنیان گذاشته که هم از جنبه ایمنی بازار تهران برخوردار می شود و کار بزرگی نیز انجام خواهد شد.

رسانه‌های معاند در چند روز گذشته به افزایش قیمت بنزین و گازوییل در ایران دامن زدند اما مردم دیدند که این جوسازی، دروغ رسانه‌ای است. در کلیه پمپ‌بنزین‌های کشور به صورت عادی سوخت‌رسانی می‌کنند

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که روز گذشته فیلمی منتشر شد که در آن یک ساختمان نیمه کاره تخریب شد و تیر برق و درخت از بین رفت، نظر شما درباره این تخریب‌ها چیست، بیان کرد: متاسفانه قبل و بعد فیلم را تقطیع کرده و سپس فیلم‌ها را منتشر می کنند. ما در موضوع تخریب، ضوابط معینی داریم و کاملا بر اساس ضوابط تخریب کار را انجام می دهیم. ثانیا منطقه بسته خواهد شد. اگر فیلم کامل دیروز را مشاهده کرده باشید، منطقه از سحر بسته خواهد شد. آب و برق و گاز قطع می شود. اینکه از کدام طرف ساختمان را بکشند نیز مهم است تا به ساختمان های دیگر آسیب وارد نشود. ما تقریبا یک روز در میان در سطح شهر تخریب داریم.

شهردار تهران در ادامه در پاسخی مبنی بر علت ساخت و سازهای غیرمجاز در خلازیر، بیان کرد: در این منطقه حدود ۱۸۰ مورد وجود دارد که خودشان نیز به خراب کردن آنان اقدام کرده اند. موضوع حاشیه نشینی و ایجاد یک شرایط ناپایدار همیشه است. در اینجا ملک وقفی است نه دولتی و نه شخصی است. از سوی دیگر از سالیان سال قبل این کار انجام شده و نزدیک به ۶ هزار پلاک ساخته شده است. بالغ بر ۹۰ درصد آن غیرقانونی است. اما در این دولت و از سال گذشته و از زمان فتنه و آشوب هایی که در تهران صورت  گرفت در این منطقه ساخت و ساز غیر قانونی تشدید شد. اصلا نظارت معنایی ندارد. هیچ کدام از اینها پروانه ندارند. یک سه ضلعی وجود دارد که از ساخت و ساز غیر مجاز ممانعت می کند. شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضاییه. سال گذشته فراجا درگیر شهر تهران بود. دستگاه قضایی هم به متهمان و مشکلات رسیدگی می کرد. ما نیز به دنبال جمع کردن آشوب گری‌ها بودیم. ما به عنوان شهرداری اقدام کردیم. در ابتدای امسال نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ نفر مجروح دادیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما  باید از طریق دستگاه انتظامی حمایت شویم. اگر ما خودمان  راسا ورود کرده و جلوی ساخت و ساز را بگیریم، درگیری ایجاد شده و دستگاه انتظامی باید از ما حمایت کند. ما جناب رادان تفاهمی صورت گرفت و حمایت ها از ما شروع شد. ما نیز تخریب ساختمان های ناایمنی که هیچ ضوابطی ندارند را آغاز کردیم. تا برج ۱۰ سال گذشته هیچ ضابطه ای برای ساخت وساز در آنجا وجود نداشته است. ما در کمیسیون ماده ۵ ساخت و ساز در این منطقه را ضابطه مند کردیم و از برج ۱۰ سال گذشته این اقدام صورت گرفته است. چون ضابطه نداشتند هرکه به هر کی بود. اکنون ساختمان‌هایی که با ضابطه تعیین شده همخوانی داشته باشند می توانند در این منطقه بمانند و بقیه باید تخریب شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: برای پرداخت حقوق بازنشستگان با مانعی مواجه نشده‌ایم

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم و یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک‌ها نداشتیم.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه ای که امروز در خدمت دکتر مخبر و مسئولین اقتصادی دولت بودیم، مقرر شد یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می شد، در قالب کالابرگ از روزهای آینده یعنی  از فردا به ۵ دهک ارتقا یابد. یعنی دهک چهار و ۵ هم مشمول این یارانه تشویقی می شوند؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول ۵۰ درصد از یارانه آن را از طریق کالا برگ از ۱۱ کالایی که تعریف شده است، خریداری کنند مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می شوند.

وی گفت: اولا کسانی که  به هر طریقی یا ثبت نام نکردند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفتند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک بندی اعتراض دارند می توانند به سامانه مراجعه و اعتراضشان را ثبت کنند و توسط همکاران بررسی و پاسخ داده می شود. همکاران در حوزه رفاه و اقتصادی دوباره به استناد تکلیفی که قانون به عهده ما گذاشته، آزمون وسع را مجددا بررسی می کنند. احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی ها صورت گیرد  یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد.  ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام می شود و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می شود.

وی افزود:  الان هر کسی که در ۵ دهک اول قرار داشته باشد یا در آینده قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی دولت به صندوق بازنشستگی داده شده است؟ گفت: در دو سال گذشته تقریبا صندوق تامین اجتماعی ۱۸۰ همت دریافت کرده و سایر صندوق ها ۳۰ همت دریافت کردند و معدل و کمک دولت بابت دریافت معوقات کلیه صندوق های مدیریت وزارت رفاه حدودا ۲۱۰ همت است و تکلیفی دوباره در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شد و ۷۰ همت هم امسال دولت پرداخت می کند که در جلسه کمیسیون اقتصادی که این هفته برگزار شد، خوشبختانه تصویب شد سهام برخی از شرکت هایی که در لیست واگذاری قرار دارند بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. این طلب به واسطه تکالیفی که ایجاد می شود سال به سال افزایش می یابد و سازمان حسابررسی آنرا بررسی کرده است.

مرتضوی افزود: در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم و یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک ها نداشتیم و موضوع مدیریت شده است. با توجه به درآمدهایی که شرکت ها دارند و عنایت دولت مخصوصا نسبت به صندوق بازنشستگی کشوری ما مرتب قبل از اینکه هر حقوقی پرداخت شود، دولت تعهداتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برایش ایجاد شده در حق صندوق ها پرداخت می کند که در هفته دولت از عنایت ریاست جمهوری و همراهی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تقدیر و تشکر می کنم و نقش وزارت نفت هم  بسیار بالا است.

خاندوزی: بانک‌های دولتی از زیان‌دهی خارج شدند

وزیر اقتصاد گفت: برای اولین‌بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار پنج‌ماهه کاهش رشد نقدینگی در کشور که بانک مرکزی اعلام کرده نشان می‌دهد حتی نسبت به عدد هدف‌گذاری نقدینگی، شاهد تحقق وضعیت بهتری هستیم. امیدواریم که همان ۲۵ درصدی که برنامه و هدف‌گذاری بانک مرکزی است تا پایان امسال محقق شود.

وی افزود: برای اولین‌بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند. در سال ۱۴۰۰ بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه و تعاون و سپه زیان‌دهی داشتند و چنان زیان‌دهی بالایی داشت که سود تمامی بانک‌های دیگری دولتی را صرف خودش می‌کرد. یعنی در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان زیان در سال ۱۴۰۰ برای کل بانک‌های دولتی شناسایی شده بود.

خاندوزی ادامه داد: با تدابیر سخت‌گیرانه‌ای که در نظر گرفتیم از این عدد ۵۰۰ میلیارد تومان زیان بانک‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ به عدد ۷۰ هزار میلیارد تومان سود مجموع بانک‌های دولتی رسیدیم که یک جهش بی‌سابقه در انضباط مالی است. امیدواریم با تدابیر صورت‌گرفته بانک سپه هم در سال ۱۴۰۲ از زیان‌دهی خارج شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت وصول مطالبات ایران از سایر کشورها، اظهار کرد: باتوجه به پیشرفت خوب مذاکراتی تیم وزارت خارجه و بانک مرکزی به ویژه با کشورهای عراق و ترکیه برای ارزهای مسدوده کشور و نتایج بسیار خوب آن و اینکه اولین بخش‌های منابع آزادشده کشور از کره‌جنوبی در حال نقل و انتقال است، به محض تحقق این امر رئیس کل بانک مرکزی جزئیات آن را اعلام می‌کند.

خاندوزی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای تخلف بانک‌های خصوصی و به‌ویژه سهام مازاد یکی از این بانک‌ها که قرار بود به وزارت اقتصاد بیاید اما با حکم دیوان عدالت اداری جلوی آن گرفته شده، چیست؟ اظهار کرد: با رایزنی‌های خوبی که صورت گرفت، موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد. درخواست دولت از قوه قضائیه، همکاری دیوان عدالت اداری در این زمینه بود که اجرایی شد و دیوان در رأی خود تجدیدنظر کرده و بخش عمده حق مدیریت سهام مازاد برگشته است.

وی یادآور شد: به محض این‌که صورت‌های مالی سال‌های گذشته آماده شود؛ چراکه برخی از بانک‌های ناتراز خصوصی هستند که سه یا چهار سال است مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار نکرده‌اند و صورت مالی تأییدنشده دارند، عقب‌افتادگی‌های سال‌های گذشته را به سرعت جبران می‌کنیم.

سخنگوی دولت خبرداد: ارتقای ارائه تسهیلات طرح کالابرک الکترونیکی به ۵ دهک

سحنگوی دولت سیزدهم از ارتقای ارائه تسهیلات طرح کالابرک الکترونیکی به ۵ دهک ابتدایی با تصمیم هیئت وزیران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ هیئت دولت در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، به ارائه توضیحاتی درباره مصوبات امروز این جلسه پرداخت و گفت: در جلسه امروز پس از ارائه گزارشی از پیشرفت طرح کالابرک الکترونیکی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوب شد که امکان استفاده از تسهیلاتی که در این مرحله از طرح برای ۳ دهک ابتدایی در نظر گرفته شده بود، به ۵ دهک ابتدایی ارتقا یابد.

وی همچنین با بیان اینکه «بیشتر مصوبات امروز جلسه هیئت وزیران ناظر به اصلاح نکات اعلامی از سوی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین بود»، عنوان کرد: آیین نامه نحوه جبران خسارت‌های وارده به کارکنان نیروی انتظامی یکی از آئین نامه‌هایی که امروز به تصویب رسید؛ در این آیین نامه چگونگی پرداخت دیه یا جبران خساراتی که احیاناً در حین ماموریت یا انجام وظایف کارکنان عزیز نیروی انتظامی به آنها وارد می‌شود، تعیین شده است.

صحرایی: اعمال «۴۰ درصدی سوابق» راه را برای دانش آموزان مناطق محروم بازکرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: از نگاه بنده اعمال ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده تا در همه رشته‌ها بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه‌ها شوند.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه نشست امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: گمان بنده این است که در همه رشته‌ها اعمال ضریب ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده است تا بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه شوند. اما باید صبر کنیم تا نتیجه معلوم شود. از طرف دیگر موضوع دهک بندی و رابطه دهک‌های درآمدی با آموزش موضوع بسیار دقیق و ظریفی است که باید بر روی آن کار شود که چقدر از این نابرابری که بین دهک اول با دهک دهم وجود دارد ناشی از آموزش است. عوامل دیگری داریم که تاثیر گذار هستند و باید بررسی شوند.

وی در ادامه در پاسخ به اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در حوزه اربعین، بیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش نیز ستاد اربعین تشکیل شد. دانشگاه فرهنگیان ما در کربلا موکب دارد. معاونت پرورشی و سازمان مدارس غیر دولتی ما در کربلا موکب دارند. زمینه اعزام همکاران و دانش آموزان ایجاد شده است. البته ما اعزام دانش آموز را نداریم و مطابق با قانون خروج از کشور در قالب اردوها محدودیت خاصی دارد اما زمینه این کار را فراهم کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که دلیل جاماندگی از تحصیل چه می‌تواند باشد و برای  جلوگیری از آن چه تدابیر اندیشیده شده است؟ بیان کرد: بحث جاماندگی از تحصیل باید به صورت دقیق تحلیل شود. مثلا از چه پایه تحصیلی. اگر منظور از بدو ورود به مدرسه است که آن یک تحلیل دارد. اگر منظور کسانی هستند که دوره ابتدایی را گذرانده اند اما برای دور دوم متوسطه نیامدند آن هم یک تحلیل دارد. هر کدام نیز دلایلی دارد. متاسفانه از بعد از کرونا، تمام کشورهای جهان شاهد بحث خاتمه تحصیل  پیش از پایان دوره متوسطه هستند. در کشور ما نیز همین اتفاق افتاده است. مهم ترنی علت این است که ما مدارسی که سر ریز مدارس ابتدایی در مناطق محروم بودند یعنی تحصیل در آنجا ممکن می شد مانند مدارس عشایری و شبانه روزی، تضعیف شده بودند.

وی تاکید کرد: در دستور کار دولت است که به طور جدی این مدارس را تقویت کند. عمدتا در یک روستا تا قبل از پایان دوره ابتدایی مدرسه وجود دارد اما بعد از همه نمی خواهند ادامه تحصیل دهند. چون زندگی روستایی مسائل خاص خود را دارد. فلذا افراد به مدرسه ای در یک روستا که مرکزیت دارند یا یک شهر نزدیک برای ادامه تحصیل مراجعه می کنند. متاسفانه  تعداد مدارس شبانه روزی کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر فقر خانواده نیز در  جاماندگی از تحصیل موثر است. ما در استان هایی عموما جا ماندگی از تحصیل داریم که در دهک های پایین درآمدی هستند. به عنوان مثال ما بیشترین جاماندگی از تحصیل را در استان سیستان و بلوچستان داریم. برای سیستان و بلوچستان یک کارروه ویژه ای زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است. در آنجا بحث های متعددی انجام شده که چی کار کنیم تا موضوع انسداد مبادی بی سوادی را در آنجا شروع کنیم. ما در ۵ استاهن مشکل داریم.

خبر خوش «منظور» برای گندمکاران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران را پرداخت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، داوود منظور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره دلیل واگذارنشدن قیر برای آسفالت راه های روستایی، اظهار کرد: بنای ما این است که کمک کنیم تا با دادن قیر حمایتی، آسفالت و راه سازی روستایی دنبال شود اما این قیر متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به شرکت های پخش و پالایش نفت خام است و اگر قرار باشد قیر را از آنها گرفته و به پیمانکار بدهیم حتما باید مابه‌ازای آن را جبران کنیم.

وی ادامه داد: الان قیمت یک کیلو قیر در بورس تقریبا ۱۶ هزار تومان است در حالیکه در قانون بودجه پیش بینی شده بود که قیر با قیمت ۷ هزار تومان محاسبه کنیم بنابراین این اختلاف قیمت باید تعیین تکلیف شود. در واقع این اختلاف قیمت را باید از محلی تامین کنیم که محل آن در بودجه پیش بینی نشده و به همین دلیل امسال تاکنون نتوانسته ایم سهمیه قیر جدید تخصیص دهیم اما در تلاشیم با اصلاح قانون بودجه این مشکل را حل کنیم. هدف ما این است که بخشی از این قیر تولیدی کشور را برای راه های روستایی تخصیص دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره زمان پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: امسال نزدیک به ۱۰ میلیون تن گندم خریداری می کنیم که نسبت به دو سال پیش ۲/۵ برابر شده است. قیمت خرید تضمینی گندم را هم ۱۵ هزار تومان تعیین کردیم برای اینکه کشاورزان انگیزه فروش به دولت داشته باشند. تعهد دولت ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است که منابع به اندازه کافی در بودجه تعیین نشده بود اما از سایر منابع که در اختیار دولت بود جابجایی انجام دادیم و تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می کنیم. قبلا هم ۷۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم و تلاش می کنیم تا نیمه شهریور بخش عمده مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم.

این خبر بروزرسانی شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.