صفحه اصلی / اجتماعی / انقلاب نظامی در سرزمین اژدها؛ پکن بیدار می شود/ جنگ هسته ای چین و آمریکا؛ خیلی دور، خیلی نزدیک؟!

انقلاب نظامی در سرزمین اژدها؛ پکن بیدار می شود/ جنگ هسته ای چین و آمریکا؛ خیلی دور، خیلی نزدیک؟!

حسین نیازبخش- چین دست به تغییرات وسیعی در زمینه نظامی و تسلیحاتی خود زده است. پکن  روز دوشنبه تغییراتی را در کادر فرماندهی نیروهای ناظر بر زرادخانه هسته‌ای خود ایجاد کرد. این تغییرات سریع و پیاپی نشان از وقوع یک انقلاب نظامی و ساختاری در سرزمین سرخ دارد.

خیز چین جدید ترس آمریکا/ تسلیحات اتمی چین به کار می افتد

بر اساس گزارش کوتاهی که از سوی خبرگزاری شین هوا منتشر شد، وانگ هوبین، معاون سابق فرمانده نیروی دریایی، ارتقای درجه پیدا کرده و به عنوان فرمانده جدید قوای ناظر بر زرادخانه هسته‌ای منصوب شد.

یگان موشکی ناظر بر زرادخانه هسته‌ای یک واحد نسبتاً جدید در ارتش آزادیبخش خلق چین است و تأسیس آن در ژانویه ۲۰۱۶ و پس از تغییرات عمده در ساختار نظامی چین اعلام شد. در سال ۲۰۱۶ چین ساختار ارتش خود را تغییر داد. بر اساس نظم جدید، قوای موشکی و اتمی پکن اهمیت بیشتری پیدا کرده و چین روی آن سرمایه گذاری زیادی کرد. این سرمایه گذاری در حال افزایش است و هر روز نیز بیشتر است. به همین دلیل، پکن بهترین نیروهای نظامی خود را در این واحد مستقر می کند.

طبق اعلام دولت چین، نیروهای ناظر بر زرادخانه هسته ای، بر زرادخانه موشکی و استراتژیک چین، اعم از تسلیحات متعارف یا هسته ای، نظارت دارد و به گفته پکن، دارای قابلیت بازدارندگی و حمله وسیع است.

بر اساس گزارش الجزیره قطر، آمریکا به شدت نگران این واحد نسبتا جدید اما قدرتمند چینی است و بر اساس گزارش های نسبتا محرمانه سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ماه مارس، قابلیت‌ های موشکی این واحد «به احتمال زیاد» تهدیدی جدی برای نیروها و پایگاه‌های آمریکا در شرق آسیا است. چین مدت هاست که نگران حضور دریایی آمریکا و متحدان غربی اش در شرق آسیا و به خصوص دریای چین است و از طریق مانورهای مختلف و تقویت نیروی نظامی خود، سعی دارد مانع از افزایش حضور آمریکا در آب‌های شرقی شود.

بازداشت و تصفیه؛ انقلاب نظامی جدید در سرزمین اژدها

طبق گزارش الجزیره، چین تغییرات وسیع و قابل توجهی را در کادر فرماندهی ارتش خود ایجاد کرده است. در راس این تغییرات نیز واحد موشکی و هسته ای پکن قرار دارد. لی یوژائو، رئیس سابق نیروهای ناظر بر زرادخانه هسته ای، هفته‌ها در انظار عمومی ظاهر نشده است. گزارش خبرگزاری های رسمی چین، هیچ توضیحی در مورد علت برکناری وی ارائه نکرده، اما منابع نظامی گزارش دادند که لی و معاونان فعلی و سابقش دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته اند.

بسیاری از تحلیلگران، تغییرات اخیر کادر فرماندهی نظامی چین را سیاسی می دانند. واحد مبارزه با فساد اداری کمیسیون مرکزی ارتش چین مدتی است که شروع به بازجویی و تصفیه ارتش از مفسدان اقتصادی و سیاسی کرده و فرماندهان زیادی را بازداشت کرده است.

به نظر می رسد چین به دنبال انقلابی دیگر در ساختار ارتش خود است. در همین رابطه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سخنرانی مهم هفته گذشته خود که خطاب به فرماندهان ارشد ایراد شد، خواستار افزایش نظارت بر ارتش و ایجاد «نظم مدرن نظامی» شد. در همان روز، یک دپارتمان نظامی مسئول خرید تسلیحات چینی، سرکوب امنیتی خود را آغاز کرد و مقامات نظامی متعددی را دستگیر کرد.

همچنین، خبرگزاری رسمی چین  روز دوشنبه از انتصاب خو شی شینگ به عنوان کمیسر سیاسی جدید نیروی موشکی خبر داد. شی شینگ از فرماندهان باسابقه و ذی نفوذ چین است که قدرت زیادی پیدا کرده و در راس انقلاب نظامی جدید شی جین پینگ قرار دارد.

اینها نشان می دهند که پکن انقلاب نظامی خود را از کادر فرماندهی خود آغاز کرده و اولین مرتبه از این انقلاب و تغییر سیستم، تصفیه مقامات ارتش و تغییر و جا به جایی فرماندهان است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.