صفحه اصلی / اجتماعی / ایران اقتصاد بیستم دنیا است؟

ایران اقتصاد بیستم دنیا است؟

جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه اقتصاد هستیم

وزیر کشور روز گذشته در سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن با بیان اینکه امروز مردم ایران آمار خوبی در قدرت خرید دارند، گفت: «امروز ایران جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه اقتصاد است.»

وحیدی افزود: «در فشارها و تحریم های اقتصادی ملت ایران پیروز بود. ملت ما در عین همه این تحریم ها و فشارها امروز مقتدرترین، مستقل ترین و آزادترین ملت در جهان است. هیچ ملتی به قدرت ملت ما نیست؛ هیچ ملتی به آزادی ملت ما نیست و هیچ کشوری استقلال امروز ما را ندارد.»

امروز هم رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام اینکه ایران نوزدهمین اقتصاد دنیاست، گفت: «تولید ناخالص داخلی تا پنج سال آینده به ۲.۵ تریلیون دلار می‌رسد.»

به گفته وی، برای پنج سال آینده افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح ۲.۵ تریلیون دلار (براساس شاخص قدرت خرید) همزمان با ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی هدف گذاری شده است.

اظهارات وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی است که عموم کارشناسان اقتصادی و مردم دیدگاه متفاوتی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور دارند.

 حتی آمارهای رسمی هم ادعای افزایش قدرت خرید مردم را تایید نمی‌کنند و این ادعا با آنچه در سفره ایرانیان می‌گذرد همخوانی ندارد.

در خصوص جایگاه اقتصاد ایران نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگرچه برخی آمارهای منتشر شده صحبت‌های مسئولین را تایید می‌کنند اما این آمارها به تمام جنبه‌های اقتصاد ایران نمی‌پردازند.

به اعتقاد کارشناسان، رتبه مورد اشاره مسئولین بیشتر مربوط به حجم بزرگ اقتصاد ایران است. اما قدرت خرید مردم به لطف تورم دچار وضعیتی شده است که این آمارها برای آن‌ها محسوس نیست.

برای مثال کشورهایی مانند قطر و کویت با جمعیت اندک و تولید نفت و گاز فراوان، دارای بالاترین درآمد سرانه در سطح جهان هستند، اما قطر در سال ۲۰۱۷ با تولید ناخالص ۳۵۳ میلیارد دلار در رتبه ۵۱ اقتصادهای جهان و کویت با ۳۱۵ میلیارد دلار ارزش تولید ناخالص داخلی در رتبه ۵۴ اقتصادهای برتر جهان قرار دارند. با توجه به همین نکته رتبه اقتصاد ایران در سطح جهان به‌واسطه بالا بودن میزان تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد ایران است.

با این تفاسیر، آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جهانی شاید درست باشند، اما مردم ترجیح می‌دهند به جای اعلام آمارهایی که تاثیر چندانی در بهبود وضعیت معیشتی مردم و جامعه ندارد، شاهد کاهش تورم و افزایش قدرت خرید خود باشند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.