صفحه اصلی / اجتماعی / بازگشت گلزار به صدا و سیما؛ کشتی به گل نشسته دست به دامن چهره ها/ وحید جلیلی و چرخش از پابرهنه ها به سلبریتی های مست ثروت

بازگشت گلزار به صدا و سیما؛ کشتی به گل نشسته دست به دامن چهره ها/ وحید جلیلی و چرخش از پابرهنه ها به سلبریتی های مست ثروت

به گزارش خبر فوری، درحالیکه برنامه‌های صدا و سیما هر روز کم فروغ تر از دیروز می شوند، حاشیه های این سازمان عریض و طویل هر لحظه بیشتر می شوند. جالب اینجا است که این حاشیه ها جذاب تر و پرمخاطب تر از برنامه های صدا و سیما هستند و بیش از محتواهای تولیدی صدا و سیما در راس اخبار قرار دارند.

چند روز قبل، خبر بازگشت محمد رضا گلزار و رضا رشیدپور به تلویزیون منتشر شد. با قطعی شدن این بازگشت و تایید نهایی این خبر، محمدرضا شهبازی، مجری تلویزیون در یک ویدئو اعلام کرد که با بازگشت رشیدپور و گلزار دیگر حاضر نیست در تلویزیون کار کند و صدا و سیما را ترک خواهد کرد (اینجا بخوانید). شهبازی در بخشی از اظهاراتش ادعا کرد که تلویزیون در قرارداد جدیدش با گلزار، قرار است چند صد میلیون برای هر اجرا به این سلبریتی مشهور بدهد. همچنین، او مدعی شده که رقم قرارداد رشیدپور هم بالا است و قرار است پول زیادی از صدا و سیما دریافت کند.

در مورد ادعای شهبازی نمی توان نتیجه گیری کرد و صحت و سقم آن را تایید نمود. آنچه مشخص است این است که قطعا رقم قرارداد صدا و سیما با گلزار بالا است و بعید است این ستارۀ مشهور با رقمی پایین به تلویزیون بازگردد. اما چه شد که صدا و سیما تغییر استراتژی داد و ترجیح داد بار دیگر دست به دامان سلبریتی ها شود؟

وحید جلیلی و چرخش از پابرهنه ها به سلبریتی های مست ثروت

در حال حاضر، تلویزیون توسط مثلث جبلی – جلیلی – برمهانی اداره می‌شود. در میان این سه ضلع، نقش وحید جلیلی، فعال اصولگرای سابق، برادر سعید جلیلی و قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما بیش از دو ضلع دیگر قابل توجه است.

 وحید جلیلی از فعالان اصولگرا و عدالت خواه دیروز است که در جریان های عدالت خواه دانشجویی نقش زیادی ایفا می کرد و مدتی مورد احترام آنان بود. او تا قبل از ورود به صدا و سیما ایده های بلندپروازانه و آرمان گرایانه ای داشت. جلیلی که فعال فرهنگی بود و اعتقاد داشت اصلاح اقتصادی کشور هم منوط بر اصلاح فرهنگی است، منتقد شدید سلبریتی ها و جریان سلبریتی گرایی در صدا و سیما و سینما بود و آنها را متهم ردیف اول فساد در کشور می دانست.

جلیلی در برنامه ثریا در سال ۹۷ شرکت کرد و انتقادات شدیدی به سلبریتی های به قول او «مست ثروت و قدرت» کرد. فعال اصولگرای دیروز معتقد بود صدا و سیما باید از سلبریتی های به قول او ضد انقلاب پاک شود. او صدا و سیما را رسانۀ مردم مستضعف می دانست و معتقد بود بذل و بخشش ها به سلبریتی ها و پرداخت پول ها و دستمزدهای کلان به سلبریتی ها بزرگترین خیانت و اشتباه صدا و سیما بوده است.

بعد از ورود جلیلی به صدا و سیما، او مدعی تحول در سازمان شد. جلیلی در نشست تخصصی معاونین سیمای مراکز استان ‌ها ضمن بیان اینکه «تحول در رسانه ملی یعنی صداوسیما به شکل قرارگاهی اداره شود»، ابراز تاسف کرد که « در سال ‌های گذشته رسانه ملی، نخبگان و دانشمندان را حذف کرد و سلبریتی‌ها را برجسته کرد»

با ورود جلیلی به صدا و سیما، تغییرات پیاپی و سریعی رخ دادند. سلبریتی ها آرام آرام حذف شدند، کیفیت برنامه ها پایین آمد و برخی برنامه ها (از جمله برنامه ای که شهبازی، مجری فوق الذکر آن را اجرا می کرد) فقط ۵ درصد مخاطب داشت.

این جریان باعث شد جلیلی تغییر رویه داده و با بهبود اوضاع مالی صدا و سیما و قراردادهای جدید اسپانسری در این نهاد، شروع به جذب سلبریتی ها کرده و حتی راضی به بازگشت محمد رضا گلزاری شود که نماد سلبریتی و سلبریتیسم است.

وحید جلیلی، رویاپردازی که به دیوار سخت عمل خورد

وحید جلیلی با چرخش خود بار دیگر نشان داد میان ادعا و عمل زمین تا آسمان تفاوت است. او سال ۹۶ و ۹۷ که با چشمان برق زده، صدای بلند و دستانی که از شدت شوق و خیال پردازی در هوا تکان می خورد، از حذف سلبریتی ها، ساخت صدا و سیمای مردمی و جمع کردن بساط زرق و برق و سبک زندگی غربی سخن می گفت، فکر نمی کرد که چند سال بعد شخص شماره دو صدا و سیما شود و حالا باید اندیشه ها و آرمان های دور و دراز خود را عملی نماید. اما این اتفاق افتاد. جلیلی به قدرت رسید و نشان داد که نمی تواند صدا و سیما را اداره کند.

نظرسنجی خبرفوری درباره بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون را اینجا بخوانید و نظر بدهید

عملکرد جلیلی در صدا و سیما آنقدر بد بود که حتی اصولگرایان و همفکران او نیز به انتقاد از او پرداختند. انتقادات گاه تند بود تا جایی که برخی رسانه ها جلیلی را به ساخت دیوار «جلیلیسم» دور صدا و سیما متهم کردند. آنها گفتند جلیلی همه را حذف کرده و افراد نزدیک به خود را به صدا و سیما آورده است.

در نتیجۀ این انتقادات و نیز، کاهش کیفیت برنامه های تولیدی، به خصوص برنامه های زنده، تاک شوها و مسابقات، جلیلی تصمیم گرفت به روش قدما بازگشته و دست به دامان سلبریتی ها شود. به این ترتیب، یک بار دیگر دست پرتوان «عمل»، دنیای خیال و وهم را نابود کرد.

اما حالا انگار نوبت به سلبریتی‌ها رسیده که جواب “نه” به درخواست‌های او دهند. به‌ویژه رشیدپور که پس از اتهام کیهان درباره رابطه او با شبکه من و تو، در اینستاگرام نوشت فعلا قرار نیست به صداوسیما برگردد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.