صفحه اصلی / اجتماعی / باکو حمله به قره‌باغ را از چند جبهه آغاز کرد/ حداقل ۱۰ ارمنی بر اثر این حملات کشته شده اند/ ارمنستان: آذربایجان «تجاوز در مقیاس وسیع» را آغاز کرده است/ ویدئو

باکو حمله به قره‌باغ را از چند جبهه آغاز کرد/ حداقل ۱۰ ارمنی بر اثر این حملات کشته شده اند/ ارمنستان: آذربایجان «تجاوز در مقیاس وسیع» را آغاز کرده است/ ویدئو

وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود گفته که در عمیات ضد تروریستی امروز در منطقه قره باغ، اهداف نظامی عناصر تجزیه طلب را هدف قرار داده و در این عملیات، به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است.

جمهوری آذربایجان: اقدامات ضدتروریستی در قره‌باغ را آغاز کردیم

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد «اقدامات ضدتروریستی محلی» را در قره‌باغ کوهستانی برای بازگرداندن نظم مبتنی بر قانون اساسی آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) نیروهای مسلح ارمنستان در منطقه قره‌باغ را به گلوله باران، مین‌گذاری مناطق و بهبود مهندسی مواضع جنگی متهم کرد.

در همین حال ساکنان خانکندی، مرکز قره‌باغ تصاویری از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در این شهر خبر داده‌اند. گزارش‌هایی نیز از وقوع انفجار مخابره شده و گفته شده این شهر توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان گلوله‌باران می‌شود.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنین خبر داده‌اند حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان بسته و ارتباط ارمنستان با قره‌باغ نیز قطع شده است.

وزارت دفاع ارمنستان خبر داده نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان مواضع نظامی و نیروهای این کشور را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان در بیانیه خود آورده است: «جمهوری آذربایجان اقدامات ضدتروریستی محلی را در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی آغاز کرده است. از این رو، فعالیت‌های ضدتروریستی محلی برای اطمینان از اجرای مفاد بیانیه سه‌جانبه، سرکوب تحریکات گسترده در منطقه اقتصادی قره‌باغ، خلع سلاح و تضمین خروج نیروهای مسلح ارمنستان از سرزمین‌های ما، خنثی کردن ارتش آن‌ها، امنیت زیرساخت‌ها، تامین امنیت جمعیت غیرنظامی بازگشته به سرزمین‌های آزاد شده از اشغال، غیرنظامیان درگیر در کار ساخت و ساز و مرمت و پرسنل نظامی ما و در نهایت بازگرداندن نظم قانون اساسی جمهوری آذربایجان آغاز شده است».

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرده فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت را از رویدادهای جاری مطلع کرده است.

این وزارتخانه افزوده است: فرماندهی نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه و رهبری مرکز نظارت ترکیه و روسیه در جریان فعالیت‌های جاری قرار دارند.

این حملات باکو پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان صبح امروز خبر داد یک کامیون به دلیل انفجار مین کاشته شده از سوی ارمنستان در منطقه «خوجاوند» جمهوری آذربایجان منفجر شد که در نتیجه آن هفت نیروی امنیتی این کشور کشته شدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی درمنطقه قره باغ کوهستانی با هدف احیای نظم قانون اساسی و بسته شدن حریم هوایی خود به روی ارمنستان خبر داد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که این کشور هیچ نیرویی در قره باغ کوهستانی ندارد.

آغاز عملیات نظامی باکو در قره‌باغ کوهستانی

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی درمنطقه قره باغ کوهستانی با هدف احیای نظم قانون اساسی و بسته شدن حریم هوایی خود به روی ارمنستان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالیکه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی مقابله با اقدامات تروریستی در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خبر داد، رسانه‌های محلی از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر دادند.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که جمهوری آذربایجان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ارمنستان بسته و ارتباط این کشور با پایتخت قره‌باغ را قطع کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که فرماندهی حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه را در جریان رویدادهای فعلی قرار داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته است که در عملیات نظامی خود، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف قرار نمی‌دهد و تنها اهداف نظامی را نابود می کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در «استپاناکرت» حمله کرده است.

پس از آن‌که باکو از آغاز عملیات نظامی در قره باغ به بهانه احیای قانون اساسی خبر داد، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که امروز (سه‌شنبه)، صدای انفجارهایی در استپاناکرت در قره باغ کوهستانی شنیده شده است و آژیر خطر به صدا درآمد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید که هدف عملیات نظامی این کشور، بیرون راندن تشکیلات مسلح ارمنستان از قلمرو جمهوری آذربایجان است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین تصریح کرد: «هدف از عملیات نظامی، تخریب زیرساخت‌های نظامی ارمنستان در (جمهوری) آذربایجان است».

از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان گفته است که نیروهای جمهوری آذربایجان حملات علیه نیروهای ارمنستان و مواضع نظامی این کشور با استفاده از سلاح های نقطه زن را آغاز کرده است.

فیلم هدف قرار گرفتن ایستگاه جنگ الکترونیک

به گزارش تسنیم، رسانه‌های آذربایجان از درگیری بین نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه آغدره در داخل اراضی قره باغ خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌، نیروهای مسلح ارمنستان در این منطقه مواضع ارتش آذربایجان را هدف قرار داده‌اند.

آذربایجان از هدف قراردادن چند موضع نظامی در قره باغ خبر داد/روسیه: مداخله نمی‌کنیم

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از هدف قرار دادن چند موضع نظامی در قره باغ از جمله یک سامانه پدافند موشکی «تور» خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه های جمهوری آذربایجان امروز سه شنبه به نقل از وزارت دفاع این کشور از انهدام یک سامانه موشکی «تور» در نزدیکی خانکندی خبر دادند.

گفته شده که این عملیات با استفاده از پهپادهای انتحاری اسرائیلی هاروپ انجام گرفته است.

در این خصوص،‌ وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود اعلام کرد که در عمیات ضد تروریستی امروز در منطقه قره باغ، اهداف نظامی عناصر تجزیه طلب هدف گرفته شده و مدعی شد که در این عملیات، به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.

باکو اعلام کرد که به فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه در این باره اطلاع داده است.

رسانه ها از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر می دهند.

روسیه اعلام کرده که نیروهای حافظ صلح این کشور که در منطقه مستقر هستند، در این درگیری مداخله نخواهند کرد.

آذربایجان اعلام کرده که ایستگاه جنگ الکترونیک در قره باغ را مورد هدف قرار داده است.

بر اساس آمار اولیه حداقل ۱۰ ارمنی در قره باغ بر اثر این حملات کشته شده اند.

باکو اعلام کرد که به فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه در این باره اطلاع داده است.

رسانه ها از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر می دهند.

دولت آذربایجان اپلیکیشن تیک توک در این کشور را به دلیل آنچه امنیت حکومتی خواند، فیلتر کرد.

بامدادنو: حملات راکتی و موشکی باکو علیه غیر نظامیان آرتساخ

 

واکنش مسکو به عملیات نظامی جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه در واکنش به آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی گفت که مسکو با باکو در تماس است و آن‌ها روسیه را در جریان عملیات نظامی خود قرار داده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از باکو و خان‌کندی خواسته وارد گفت‌وگو شوند.

به گزارش تسنیم، رسانه های ارمنی اعلام کردند که نیروهای زمینی ارتش آذربایجان در مسیر آغدره شروع به پیشروی کرده اند.

وزارت دفاع آذربایجان از طریق تلفن همراه به شهروندان ارمنی ساکن قره باغ پیامی ارسال کرده مبنی بر اینکه از تاسیسات نظامی دور باشند و به واحدهای نظامی ارمنی کمکی نداشته باشند. 

همچنین اعلام کرد که کریدور لاچین برای خروج شهروندان ارمنی از قره باغ باز شده است.

این وزارتخانه مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان با سلاح‌های کالیبر مختلف مواضع ارتش آذربایجان در مسیر آغدام را هدف آتش‌بار شدید قرار داده اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این خصوص اعلام کرد که تنها راه صلح در منطقه بیرون کشیدن تمامی نیروهای نظامی ارمنی از قره باغ و انحلال رژیم خانکندی است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بعد از آغاز عملیات آذربایجان، با دو کشور در ارتباط هستیم. از افزایش تنش در قره باغ نگرانیم. هر دو طرف را به توقف خونریزی دعوت می کنیم. نیروهای حافظ صلح ماموریت خود در قره باغ را ادامه می دهند. روسیه به همکاری با ارمنستان متعهد است.

وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که ارمنستان بارها گفته و اکنون نیز اعلام می کند که در قره باغ نیروی نظامی ندارد. قوای مسلح ارمنی در قره باغ ارتباطی به ارمنستان ندارد.

میزان نوشت: جمهوری آذربایجان پیشتر اعلام کرد که شش شهروندش در ۲ حادثه جداگانه در منطقه قره‌باغ بر اثر انفجار مین کشته شده‌اند.

این کشور آنچه «گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنستانی» خواند را مسئول انفجار این مین‌ها معرفی کرد.

باکو: تنها راه صلح خروج کامل ارمنستان از قره‌باغ است

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تنها راه صلح در منطقه، خروج کامل ارمنستان از قره‌باغ است.

فیلم حمله به مواضع نیروهای ارمنستان در قره‌باغ

ارمنستان حضور یگان نظامی خود در قره باغ را رد کرد 

ارمنستان حضور یگان نظامی خود در قره باغ را رد کرد و اظهارات مقامات جمهوری اذربایجان را گمراه کننده خواند.

روسیه برای برقراری اتش بس اعلام امادگی کرده است./ایرنا

درخواست ایروان از شورای امنیت و نیروهای حافظ صلح روسیه

وزارت خارجه ارمنستان گفت: از شورای امنیت سازمان ملل و نیروهای حافظ صلح روسیه می‌خواهیم برای توقف حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ اقدام کنند.

برگزاری نشست شورای امنیت ارمنستان

نشست شورای امنیت ارمنستان با حضور «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر این کشور برگزار شد.

ارمنستان: آذربایجان «تجاوز در مقیاس وسیع» را آغاز کرده است

وزارت امور خارجه ارمنستان پس از اعلام «اقدامات ضد تروریسم» محلی باکو در منطقه مورد مناقشه، آذربایجان را به «تجاوز گسترده دیگری به مردم قره‌باغ کوهستانی» متهم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، در بیانیه منتشر شده اشاره شده است که تشدید تنش در سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه مورد مناقشه نیز از از ماه سپتامبر آغاز شده بود.

ارمنستان همچنین جمهوری آذربایجان را به خاطر آخرین تحولات و هم به خاطر «جنایت‌های جمعی» که ادعا می‌کند باکو در جریان جنگ‌های سه سال پیش مرتکب شده است، محکوم کرد.

این وزارتخانه ادعا کرد که آذربایجان «پاکسازی قومی» ارامنه ساکن در قره‌باغ کوهستانی را دنبال کرده است.

این سازمان مدعی شد که باکو با توجه به اینکه آشکارا اقدامات خود را پذیرفته است، احساس «مصونیت» می کند.

پیش از این، وزارت دفاع آذربایجان آغاز عملیاتی را علیه آنچه که ادعا می کرد دارایی‌های نظامی ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی است، آغاز کرد. در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان، حضور هر واحدی در منطقه را تکذیب کرد.

باکو متعهد شده است که فقط به اهداف نظامی حمله خواهد کرد و مدعی شده است که به دنبال «خنثی کردن تحریکات گسترده» توسط طرف ارمنی است.

قره‌باغ کوهستانی در آخرین روزهای اتحاد جماهیر شوروی از باکو جدا شد. جمعیت عمدتاً ارمنی منطقه در دهه ۱۹۹۰ برای استقلال جنگی تمام عیار داشتند و روابط نزدیکی با ایروان دارند. درگیری ۲۰۲۰ دومین درگیری بزرگ بر سر قره باغ کوهستانی بود. با به دست آوردن کنترل آذربایجان بر بخش قابل توجهی از مناطقی که قبلاً از دست داده بودند، به پایان رسید.

آتش بس با میانجیگری روسیه که به خصومت ها پایان داد، راه را برای استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه هموار کرد. باکو مدعی شده است که در حال حاضر به دنبال اجرای مفاد توافقنامه سه جانبه با ایروان و مسکو در رابطه با ماموریت حفظ صلح است و فرماندهان نیروهای روسیه مستقر در منطقه از مقاصد آن مطلع شده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت این هشدار “دقایقی قبل از شروع عملیات نظامی” صادر شده است.

 اتحادیه اروپا: حمله به قره‌باغ کوهستانی فوراً متوقف شود

رئیس شورای اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان خواست تا حمله به قره‌باغ کوهستانی را متوقف کند. 

کشته و زخمی شدن ۱۳ غیرنظامی در حملات آذربایجان

منابع خبری گزارش دادند که در نتیجه حملات نظامیان جمهوری آذربایجان، ۱۳ غیرنظامی ارمنی کشته و یا زخمی شدهاند، یکی از جان باختگان و هشت نفر از مجروحان کودک هستند.

در حال تکمیل…

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.