صفحه اصلی / اجتماعی / بایدن یا ترامپ؛ کدام یک در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز می شوند؟

بایدن یا ترامپ؛ کدام یک در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز می شوند؟

به گزارش خبر فوری، آرام آرام به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نزدیک می شویم. بسیاری معتقدند به احتمال بسیار زیاد بار دیگر شاهد رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن باشیم. اما نتیجه انتخابات چه خواهد شد؟ شانس ترامپ بیشتر است یا بایدن؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با توجه به عملکرد بایدن در این ۴ سال، شانس دونالد ترامپ بیش از پیش است. آنها معتقدند عملکرد بایدن در اقتصاد و سیاست خوب نبوده و بسیاری از دموکرات ها نیز منتقد او هستند.

از آن سو، در این ۴ سال گروه های طرفدار راست افراطی در آمریکا قدرت زیادی گرفته و اشتیاق آنان به قدرت گیری ترامپ بیشتر شده است. با این حال، گروهی از تحلیلگران معتقدند پیروزی ترامپ آسان نیست.

در سال ۲۰۲۲ و پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره و سنا بسیاری از تحلیلگران مدعی بودند با توجه به عملکرد بایدن، احتمالا جمهوری خواهان طرفدار ترامپ رای بیشتری آورده و با قاطعیت پیروز انتخابات شوند اما چنین اتفاقی نیفتاد و دموکرات ها در اجماعی قابل توجه به پای صندوق های رای رفته و نتیجه انتخابات هم تقریبا مساوی شد. این اتفاق در سال ۲۰۲۴ هم می تواند تکرار شود و ممکن است دموکرات ها در لحظه آخر به یک اجماع طوفانی و انقلابی برسند.

۵ برگ برنده بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ و شکست ترامپ

پایگاه هیل آمریکا در تحلیلی که اخیرا نوشته (اینجا بخوانید) معتقد است چنین نیست که دست بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ خالی باشد و از جهاتی، ورود ترامپ می تواند به نفع رئیس جمهور کهنسال تمام شود. هیل معتقد است بایدن ۵ برگ برنده دارد که می تواند در انتخابات ۲۰۲۴ از آنها علیه ترامپ استفاده کند. این ۵ برگ برنده بدین قرار هستند:

الف. پیشرفت اقتصادی: هیل مدعی است با وجود تبلیغات جمهوری خواهان، دستاوردهای اقتصادی دولت بایدن کم نبوده است. سال های پایانی دولت ترامپ مصادف با همه گیری کرونا بود و این امر آسیب شدیدی به اقتصاد آمریکا زد. بایدن از این فرصت استفاده کرد و توانست اوضاع را کمی بهبود ببخشد. بر اساس گزارش هیل، بازار سهام در دسامبر به بالاترین حد خود رسید و دستیاران بایدن پس از این که ترامپ در سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که پیروزی بایدن منجر به سقوط بازار می‌ شود یک دور پیروزی را پشت سر گذاشتند.

ب. سقط جنین: مهم ترین موضوع فرهنگی آمریکا در دو سال اخیر مساله سقط جنین بوده است. دیوان عالی آمریکا که بیشتر اعضایش جمهوری خواهان طرفدار ترامپ هستند، حکم به غیر قانونی بودن سقط جنین داد. ترامپ طرفدار سرسخت این حکم است اما دموکرات ها و بایدن مخالف این رای هستند. با توجه به جنجال بزرگی که این حکم داشت، مساله مخالفت با لغو قانونی بودن سقط جنین به موتور محرک دموکرات ها برای شرکت در انتخابات تبدیل شده است. آنها معتقدند اگر ترامپ به قدرت برسد صدور احکامی از این دست شدت می گیرد و این امری است که طرفداران دموکرات ها به شدت مخالف آن بوده و از آن می هراسند.

ج. دموکراسی: دلیل بایدن برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی اعتقادش به این موضوع بود که ترامپ تهدیدی جدی برای دموکراسی آمریکا محسوب می‌ شود و همین نگرانی بار دیگر در هسته کارزار انتخاباتی او قرار دارد. بایدن در جمع آوری کمک‌ های مالی اخیر، ترامپ را “منکر انتخابات” دانست و اشاره کرد که ترامپ “مصمم است تا دموکراسی امریکایی را نابود کند”. ماجرای حمله به کنگره در «یکشنبه سیاه» هنوز تن دموکرات ها را لرزانده و آنها دائما به این ماجرا اشاره می کنند و سعی می کنند طرفداران خود را علیه ترامپ بسیج کنند.

د. رهبری آمریکا بر جهان: بایدن در سال ۲۰۲۱ میلادی در اولین سخنرانی خود برای مخاطبان جهانی گفته بود:”امریکا {به رهبری دنیا} بازگشته است”. در حالی که سیاست خارجی معمولاً نقش بزرگی در انتخابات داخلی ایفا نمی ‌کند اما بایدن و تیم اش به این ایده تمایل دارند که او رهبری ثابت و قابل اعتماد در عرصه جهانی است و بر خلاف ترامپ، علاقه ای به رها کردن دنیا ندارد.

ه. ایجاد دوقطبی اجتماعی: یکی از استدلال‌ های اصلی بایدن در اثبات توانایی اش برای اداره امور آمریکا تاکیدش بر کاهش دو قطبی شدید حاکم بر جامعه آمریکا است. بایدن فهرستی از دستاورد‌های خود در عرصه قانونگذاری را به رای دهندگان ارائه کرده است؛ از جمله قانون کاهش تورم قانونی که با رای دموکرات ‌ها تصویب شد. این در حالی است که ترامپ گرایش زیادی به قانونگذاری دولتی، صدور لایحه و دخالت دولت در امور مختلف اقتصادی ندارد و بر دوقطبی شدن جهان می افزاید.

پاشنه آشیل های بایدن/ ترامپ نقطه قوت بایدن را نقطه ضعف او می داند

با وجود تاکید دموکرات ها بر قدرت بایدن، هر پنج استدلال فوق که هیل به آنها تمسک جسته قابل نقض بوده و جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ می توانند آنها را علیه بایدن و به نفع مراد خود تفسیر کنند. استدلال جمهوری خواهان برای رد دلایل بالا بدین قرار است:

الف. پیشرفت اقتصادی: ترامپ و طرفدارانش اقتصاد را پاشنه آشیل دولت بایدن می دانند. آنها معتقدند در این ۴ سال، تورم افزایش یافته، بیکاری بیشتر شده و رکودی بی سابقه بر بازار سهام حکمفرما است. آنها مدعی اند نباید سال های پایانی دولت ترامپ را با بایدن مقایسه کرد چرا که در آن سال ها، پاندمی کرونا بر جهان حکمفرما شد و تقریبا تمام بازارها را از بین برد. ترامپ در شرایطی غیر معمول قدرت را به بایدن تحویل داد و اگر پاندمی کرونا نبود و یا ترامپ در سال های اخیر در کاخ سفید اقامت داشت می توانست چین را در رقابت اقتصادی شکست دهد و مانع از تورم و رکود فعلی شود.

ب. سقط جنین: طرفداران ترامپ غالبا طرفدار دیوان عالی ایالات متحده هم هستند. آنها معتقدند دولت آمریکا و کنگره باید آرام آرام به سمت حفظ کیان خانواده و سنت های ملی و مذهبی آمریکا حرکت کرده و جلوی آزادی بی قید و شرط پست مدرن را بگیرند. از این رو، آنان معتقدند قانون لغو سقط جنین که به خانواده آسیب وارد می کند از قوانین خوب و قابل دفاع دیوان عالی است و اگر بایدن روی کار بیاید، جلوی این روند درست حاکم بر دیوان عالی را می گیرد.

ج. دموکراسی: شکی نیست که وقایع بعد از انتخابات ۲۰۲۰ و ماجرای حمله به کنگره توسط طرفداران ترامپ از سیاه ترین وقایع حک شده بر کارنامه دولت مرد مونارنجی است و این ماجرا باعث جدایی بسیاری از هم مسلکان ترامپ و جمهوری خواهان از او و راهش شد. با این حال، بسیاری از طرفداران ترامپ همچنان معتقدند او برنده انتخابات ۲۰۲۰ بوده و با تقلب او را از کاخ سفید اخراج کرده اند. آنها رای گیری پستی را خلاف قانون دانسته و معتقدند لابی دموکرات ها باعث ایجاد چنین فرآیندی در انتخابات ۲۰۲۰ شد. طرفداران ترامپ معتقدند تصمیمات بایدن و دولتش نیز به نوبه خلاف دموکراسی بوده است. ممنوعیت ترامپ از شرکت در تجمعات، تعلیق حساب های کاربری اش در فضای مجازی، ممنوعیت تجمع طرفداران ترامپ در میادین و شهرها و … همگی در ضدیت با دموکراسی بوده اند.

د. رهبری آمریکا: سیاست خارجه بایدن یکی از پاشنه آشیل های او در انتخابات ۲۰۲۴ است. طرفداران ترامپ معتقدند بایدن علی رغم ادعایش نتوانسته نقشی مثمر ثمر در بحران های جهانی داشته باشد. او مدعی بازگرداندن صلح به دنیا بود اما در دوران او دو جنگ بزرگ، یکی در اوکراین و دیگری در غزه به وقوع پیوست. در دولت او، چین و تایوان تا یک قدمی جنگ پیش رفتند و کشورهای آفریقایی زیادی هم شاهد جنگ ها و شورش های خونین بودند. همچنین، او مدعی احیاء برجام بود اما نتوانست کاری از پیش ببرد و اختلافات آمریکا و ایران نیز بیش از پیش شد. به علاوه، فرار عجیب سربازان آمریکایی از افغانستان و تصرف کابل توسط طالبان آبروی آمریکا را در جهان برد. اینها همه شواهدی هستند که طرفداران ترامپ به آن ها اشاره می کنند و از طریق آنان، بایدن و دولتش را می کوبند.

ه. ایجاد دوقطبی اجتماعی: همانطور که بایدن ایجاد دوقطبی در آمریکا را به گردن ترامپ می اندازد و خود را کاهنده این دوقطبی می داند، ترامپ نیز معتقد است این دوقطبی محصول سیاست های بایدن و دموکرات ها بوده و اتفاقا رئیس جمهور فعلی آمریکا است که باعث افزایش اختلافات و دوقطبی ها شده است. ترامپی ها معتقدند توجه بیش از حد بایدن به مهاجران، سیاست های اقتصادی اشتباه و مخالفت با قوانین و فرهنگ سنتی آمریکایی به دوقطبی جامعه آمریکا منجر شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.