صفحه اصلی / آموزش عالی / برنجکاری در خشکسالی/ رفع تشنگی شالیزار با خشکه‌کاری

برنجکاری در خشکسالی/ رفع تشنگی شالیزار با خشکه‌کاری

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها – مریم نظری: کارشناسان و کشاورزان مازندرانی با توجه به کمبود آب در سال جاری و مدیریت در این بخش، خشکه کاری برنج را تضمین کننده زراعت در خشکسالی عنوان کردند که تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۴۶ هکتار از شالیزارهای استان برنج به صورت خشکه کاری مورد کشت قرار گرفت و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران، شالیزارهایی در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر و دشت ناز ساری به صورت پایلوت اجرایی کردند.

چالش کم آبی و لزوم مدیریت مصرف آب در استان مازندران، موجب شد که در سال زراعی امسال بخشی از اراضی کشت برنج از غرقابی به خشکه کاری (یکی از روش‌های کاشت مستقیم برنج است که در مقایسه با روش کاشت سنتی مقرون به صرفه تر است) تبدیل شده و برخی از کشاورزان به سمت این نوع از کشت برنج بروند تا در مصرف آب صرفه جویی کرده و مدیریت مصرف کنند.

در همین راستا جهاد کشاورزی مازندران بازدید و تور نیم روزه را با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برای بازدید از طرح خشکه کاری برنج در دشت ناز و روستای حسین آباد بهشهر و آشنایی با اهداف آن ترتیب دهد تا در این راستا بیشتر بدانیم.

خشکه کاری برنج نجات بخش زراعت

رحمانی از کشاورزان روستای حسین آباد بهشهر از کشاورزان پیشرو در اجرای این طرح است و از یک دهم هکتار خشکه کاری در سال‌های گذشته به ۶ هکتار و بیشتر رسیده و ارقام‌مختلف را در قالب این طرح کاشت کرده است..

رحمانی در این رابطه به دانستنی نیوز می‌گوید: باید برای مدیریت مصرف آب رفته به این مهم‌توجه شود، چرا که خشکه کاری بسیاری از هزینه‌های اولیه کشت برنج همچون خزانه گیری، غرقابی کردن، نشا و.. را ندارد.

وی گفت: حدود ۸ سال است که این طرح را اجرایی می‌کنم و با توجه به تجربه کشت غرقابی از نظر بنده در شرایط کم آبی، خشکه کاری نجات بخش زراعت است.

مهم‌ترین چالش کشت برنج با روش رایج سنتی، مصرف فراوان آب و زحمت زیاد کشاورزان است که با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی جاری و زیرزمینی کشور، می‌طلبد پژوهش و ترویج در اقلیم‌های مختلف کشور به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر و سهولت و بهره‌وری بیشتر، پیش برود تا کشاورزان در شرایط کم‌آبی، از فواید و عوائد حاصل از این کشت سودمند محروم نشوند و تولید این محصول در کشور رونق داشته باشد.

یکی از بهترین و بزرگترین مزیت کشت برنج به روش خشکه کاری صرفه جویی در مصرف آب است، در این روش مصرف آب بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد که با توجه به خشکسالی در سال جاری، نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب نسبت به روش مرسوم

علی احسانی مدیر تولید دشت ناز یکی دیگر از شالیکارانی که تجربه اجرای این طرح را دارد می‌گوید: ۸۰ درصد اراضی شالیزاری در دشت ناز به دلیل عدم منابع آبی کشت نشده و اگر با مدیریت منابع آبی روش‌های جدید را جایگزین نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: در زراعت با بحث بحران آب امکانی فراهم شد تا به سمت خشکه کاری برویم که برای اولین بار ۱۵ هکتار از اراضی شالیزاری دشت ناز به این طرح اختصاص یافته است.

احسانی گفت: تحقیقات مختلف در این راستا انجام و نتایج در حال جمع آوری است و بر اساس اعلام کارشناسان و افراد خبره اجرای این طرح ۳۰ درصد روش مرسوم کاهش آب مصرفی دارد و با توجه به استراتژیک بودن برنج، خشکه کاری فرصتی مناسب برای کشاورزان برای کشت برنج در زمان کم آبی برای مدیریت مصرف آب است.

برنجکاری در خشکسالی/ رفع تشنگی شالیزار با خشکه‌کاری

روند روبه رشد پدیده تغییر اقلیم، شیوه کشت را تغییر داده است از این رو برای استمرار تولید باید روش‌های جدید با توجه به الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر برنج محصولی پرآب طلب است و محدودیت منابع آبی سبب شده تا سطحی از شالیزارهای استان هرساله دچار تنش آبی شود.

برنج محصولی پرآب طلب است و محدودیت منابع آبی سبب شده تا سطحی از شالیزارهای استان هرساله دچار تنش آبی شود

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی مازندران هم با اعلام اینکه از سال گذشته خشکه کاری برنج برای مواجهه با شرایط خشک وکم آبی در مازندران اجرایی شد، اظهار کرد: امسال چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و خوزستان مجری این طرح در کشور شدند.

وی افزود: خشکه کاری برنج در مازندران در قالب دو پروژه تحقیقاتی و اجرایی انجام شد و برای بخش پژوهشی دو هکتار از اراضی روستای حسین آباد بهشهر اختصاص یافت و همچنین شش هزار متر در مرکز تحقیقات برنج آمل به زیر اجرای این طرح رفت.

با توجه به اهمیت موضوع آب، خشکه کاری کمترین مصرف آب را دارد و به نسبت شیوه غرقابی راحتی کار دارد، خزانه و گل کردن مزرعه و پادلینگ ندارد و میزان هزینه‌ها در این شیوه کاهش چشمگیری می‌یابد. از سوی دیگر در این روش از سموم کمتری استفاده شده و فرسایش خاک کمتری داشته است.

به تاکید کارشناسان، موفقیت خشکه کاری در رعایت تاریخ کاشت و مدیریت تغذیه در عملکرد است و هر چه دیرتر کشت انجام شود شاهد کاهش عملیات خواهد شد از این رو از خردادماه این طرح انجام شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.