صفحه اصلی / آموزش عالی / برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

به گزارش دانستنی نیوز به نقل از تی‌آرتی، از دقایقی و رأس ساعت ۸ صبح پیش شعب اخذ رأی در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود، رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آراء مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

در این انتخابات ۶۰ میلون و ۹۰۴ هزار نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر در خارج کشور، واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت از ۷۰ درصد پایین آمده و به ۶۴ درصد رسیده است.

براساس قوانین انتخابات در ترکیه، هر شهروند فقط در یک مکان ازپیش‌تعیین‌شده می‌تواند رأی بدهد و همچنین دولت حق دارد از شهروندانی که رأی نمی‌دهندد، جریمه نقدی دریافت کند، اما این قانون عملاً تاکنون اجرایی نشده است و کسی بابت رأی‌ندان جریمه نشده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود…

صندوق‌های سیار اخذ رأی در مناطق جنوبی/ زلزله‌زدگان به چه کسی رأی می‌دهند؟

هم‌زمان با برگزاری سراسری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه، صندوق‌های اخذ رأی سیار نیز در مناطق زلزله‌زده جنوبی نیز مستقر شدند.

به گفته مقامات و رسانه‌های ترکیه، بسیاری از زلزله‌زدگان ۶ فوریه (۱۷بهمن ۱۴۰۰) که شهرها و خانه‌های خود را ترک کردند، هم‌اکنون برای شرکت در انتخابات به محل سکونت خود برگشته‌اند.در زلزله بهمن‌ماه بیش از ۵۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی ترکیه جان باختند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، استان‌های مناطق جنوبی ترکیه که بیش از ۹ میلیون رأی دارند، به صورت سنتی بیشتر هوادار حزب عدالت و توسعه و رجب طیب بودند، اما اکنون دچار دودستگی شده‌اند؛ برخی همچنان از اردوغان دفاع می‌کنند و برخی دیگر نیز از نحوه پاسخ‌دهی دولت به مطالبات زلزله‌زدگان ناامید شدند و از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کنند.

درخواست اردوغان برای حضور حداکثری مردم ترکیه در انتخابات

رجب طیب اردوغان، پس از انداختن رأی خود به صندوق در استانبول:
روند رأی‌گیری در تمام مناطق بدون مشکل در حال برگزاری است. از تمام افراد واجد شرایط می‌خواهم در انتخابات شرکت کنند.

امیدوارم نتیجه انتخابات برای مردم ترکیه خیر و بهبودی به همراه داشته باشد.

اردوغان رأی خود را به صندوق انداخت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در شهر استانبول، رأی خود را به صندوق انداخت.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با سه نامزد نهایی «رجب طیب اردوغان» نامزدِ ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزدِ احزاب میز ششگانه و ائتلاف ملت و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» برگزار می‌شود، اما رقابت اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.

«سنان اوغان» رأی خود را به صندوق انداخت

پس از قلیچدار اوغلو ، «سنان اوغان»، یکی از سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در آنکارا رأی خود را به صندوق انداخت.

بنا بر نظرسنجی‌ها رقابت اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است و سنان اوغان تنها ۲ درصد رأی دارد.

قلیچدار اوغلو رأی خود را به صندوق انداخت

«کمال قلیچداراوغلو» رقیب اصلی اردوغان و رئیس ائتلاف «ملت»، با حضور در یکی از شعب اخذ رأی در آنکارا، رأی خود را به صندوق انداخت.

هشدار کنسولگری عربستان به سعودی‌ها: به حوزه‌های اخذ رأی ترکیه نزدیک نشوید

کنسولگری عربستان در استانبول خطاب به شهروندان سعودی که در خاک ترکیه هستند، هشداری صادر کرد.

در این پیام هشدارگونه از شهروندان سعودی خواسته شده از نزدیک شدن به محل‌های تجمع و حوزه‌های اخذ رای، در حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، خودداری کنند.

پیش از این برخی منابع از احتمال وقوع درگیری پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه خبر داده بودند.

تصویر نامزد انصرافی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در برگه‌های رأی

«محرم اینجه»، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد اپوزیسیون او را مسئول شکست خود بداند، رسماً کناره‌گیری‌اش از انتخابات را اعلام کرد.

به گفته رسانه‌های ترکیه، هنگام انصراف اینجه، برگه‌های رأی چاپ شده بودند و دیگر نمی‌توان اسم او را از برگه‌ها جذف کرد.

هم‌اکنون انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با سه نامزد نهایی «رجب طیب اردوغان» نامزدِ ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزدِ احزاب میز ششگانه و ائتلاف ملت و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» برگزار می‌شود.

توییتر دسترسی کاربران ترکیه به برخی محتواها را محدود کرد

شبکه توییتر اعلام کرد که دسترستی کاربران به برخی از محتواها را در واکنش به «روند حقوقی» و در راستای حصول اطمینان از «در دسترس ماندن این شبکه برای مردم ترکیه» را در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور محدود کرده است.

سوگندنامه ناظران و مقامات برگزارکننده انتخابات ترکیه

خبرنگار الجزیره اعلام کرد ناظران و مقامات برگزارکننده انتخابات ترکیه، پیش از آغاز رأی‌گیری به منظور تأکید بر برگزاری سالم رأی‌گیری، سوگندنامه‌ای قرائت کردند.

سوگندنامه قرائت‌شده به شرح ذیل است:
به شرافت، وجدان و تمام اعتقاداتم سوگند یاد می‌کنم که برای تعیین و اعلام کامل و درست نتایج انتخابات، بدون تأثیرپذیری و هیچ ترسی از کسی، به وظیفه خود طبق قانون عمل خواهم کرد.

تصاویری از صف‌های مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

تصویری از برگه‌های سفید اخذ رأی حاضر در شعب اخذ رأی
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه+ فیلم و عکس

اردوغان: مردم ترکیه جواب بایدن را پای صندوق‌های رأی می‌دهند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آخرین سخنرانی انتخاباتی در جمع هوادارانش خطاب به رقیب خود قلیچدار اوغلو گفت:
آیا می‌خواهید بر اساس دستورالعمل‌هایی که از آمریکا دریافت کرده‌اید کارتان را پیش ببرید؟ با دستوراتی که از بایدن گرفته‌اید؟

بایدن اعلام کرده باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند، اما در پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.